ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Consistorie  (läst 1813 gånger)

2012-05-09, 08:17
läst 1813 gånger

Leif Jaxmar

Under Lantmäteriets Historiska kartor har jag laddat ner akten kring Enskiftet 1804 utförd å Wiarps Bys Ägor i Herslöfs Sockn, Rönnebergs Härad, Malmöhus län.
En liten bit ner i första textspalten läser jag Å M: V: Consistorie vägnar, Härads Prosten Wälärevördige och Höglärde Herr Magistar C. Scharling. - så långt jag kan tolka det hela.
Kan någon hjälpa mig med M: V: Consistorie? se bifogad bild.
Consistorie har jag förstått kan ha något med Domkapitlet att göra, men vad är den fulla innbördena detta uttryck?

2012-05-09, 10:14
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
V står här för Venerabile 'högvördig'. M är jag inte säker på, men föreslår maxime 'högst'.

2012-05-09, 10:18
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Leif!
 
Just denna latinska förkortning har jag stött på många gånger i Lunds domkapitels protokoll, och utskrivet brukar det stå Maxime Venerandi Consistorii med böjningsvarianter. Detta uttryck verkar rikta sig till biskopen i hans personliga egenskap som överhuvud för konsistorium. Prosten Casten Aulin i Malmö skriver till exempel inledningsvis i ett brev till konsistorium och biskopen år 1749 och nämner: Högwyrdige hr. Biskoppens ock Maxime Venerandi Consistorii förordnande....
 
Jag har märkligt nog aldrig funderat över vad uttrycket egentligen innebär, men tack vare din fråga undersökte jag saken. Maxime Venerandi Consistorii betyder ungefär Den mest vördade av konsistoriet, för att markera att biskopen var konsistoriets chef och högst i rang, till skillnad från de övriga medlemmarna som endast var professorer och prostar/kyrkoherdar. I regel brukar jag inte finna att hela konsistoriet tilltalas på detta eleganta sätt, men i ett brev från 1710 hittar jag ett exempel på detta, och där blir uttrycket istället Plurimum Venerandi Consistorii.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-05-09, 10:27
Svar #3

Leif Jaxmar

Hjärtligt tack Heikki och Markus !
Jag blir alltid lika glad och varm i kroppen över den fantastiska kunskap som finns tillgänglig på denna spalt.
Att svaret dessutom känns som om det kommer i retur medan jag sätter på kaffet, gör mig ännu mer imponerad.
Hjärtligt tack än en gång!
// Leif

2012-05-09, 14:06
Svar #4

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Tack för fullskrift, Markus!  
 
Egentligen är (maxime) venerandi consistorii genitivformen av (maxime) venerandum consistorium. I bilden ovan borde formen Consistorii ha använts, om man ville ha det korrekt på latin. Vad gäller meningen, skulle jag nog säga, att  
M. V. Consistorium åsyftar hela konsistoriet.
 
Mvh, Heikki

2012-05-09, 17:35
Svar #5

Leif Jaxmar

Tack Heikki och Markus, för denna detaljerade grammatiska förklaring.
När jag läser dessa texter i Häradsrätternas Domböcker, såväl som texterna i Skiftes-akterna med flera texter, så får jag ofta intrycket av att den grammatiska korrektheten inte alltid nådde några högre höjder.
Jag kan tänka mig att skrivaren hade press på sig att hänga med för att få allt nedskrivet som sades under förrättningen - och att detta satte sina spår i formulering och stavning. Jag vet inte om detta är andras erfarenhet också.
Inte desto mindre är jag ytterst glad att få denna ingående förklaring från er båda.  
M.v.H.
Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna