ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Viby C:4 (1791-1825) dödboken  (läst 564 gånger)

2015-01-30, 17:52
läst 564 gånger

Utloggad Gunilla Jändel

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2023-03-17, 14:14
    • Visa profil
Hej!
Jag har problem med att läsa texten på den högra sidan längst ner där det står den 23 september. Den fortsätter på nästa sida. Vissa delare är lätta att tyda, men inte allt.
ArkivDigital Viby C:4 (1791-1825) Bild 350 / sid 343.
Jag kom så här långt:
 
Fanns en död mans kropp liggande bredvid landsvägen på skogen Getryggen nära torpet Räfrud.  
Jag, Hedenius, anmälde genom bref af d 24 Sept händelsen hos ?höfdinge ämbetet, begärde besigtning och undersökning samt yttrande om begrafningssättet.  
Kvarlev??besigtning skedde d 28de Sept.; men rörande begrafningen kom intet förordnande. Ändtaligen efter påminnelse och förnyad begäran inkom d 9 Novemb.
 
Tacksam för hjälp.
 
Med vänlig hälsning
Gunilla Jändel

2015-01-30, 18:56
Svar #1

Utloggad Elov Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2023-06-22, 22:30
    • Visa profil
Jag fortsätter där du slutade:
 
..9 Novemb LandshöfdingeÄmbetets yttrande, att kroppen finge Christeligen begrafwas. Förut hade betyg ifrån Herr v. Capten(?) Eric Broman i Wintrosa ankommit, att mannen hetat Gustaf Andersson, warit torpare under Öfra Lannafors och känd för ärlighet. Han begrofs å Wiby Kyrkogård d. 10 Nov. 54 År
 
Ungefär så.
Med vänlig hälsning / Elov

2015-01-31, 16:53
Svar #2

Utloggad Gunilla Jändel

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2023-03-17, 14:14
    • Visa profil
Tack för hjälpen Elov.
Så det var landshövdingämbetet, trodde jag såg helt fel.
Hälsningar
Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna