ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kil EI:1 (1827-1861) sid 89  (läst 833 gånger)

2010-07-24, 14:16
läst 833 gånger

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Kan någon hjälpa mig, jag lyckas inte tolka all texten
 

 
Här är det jag lyckats tolka/gissa mig till  
 
Bergmannen och Byggmästaren Enklingen Per Larsson Ekström från Fogdhyttan i Nora församling och Bergsmans Enkan Fredrika Andersdr i Algustorp har ...   hinders..betyg fr. Prästen? i Nora
 
Bouppteckning efter sin förra hustru tillika med    Domstols bevak inbe
 
Testamentet hvilket arvingarna mågen And G Andersson i Fogdhyttan och de omyndiga barnens förmyndare Lars Ekström i Nya Pershyttan skriftligen förklarat sig ej ämna överklaga.
 
av förmyndaren för hennes omyndiga barn Per Andersson i Hammarboda godkänt arfskifte.

2010-08-12, 12:44
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Karin,
Jag gör ett försök:
 
Bergsmannen och Byggmästaren Enklingen Per Larsson Ekström(?) från Fogdhuttan i Nora församling och Bergsmans Enkan Fredrika Andersdr i Aljustorp Han företedde jemte hinderlöshetsintyg fr. Pastor i Nora, Bouppteckning efter sin förra Hustru tillika med ett ur .........Dombok bevakat inbedda? Testamente, huilcket så arvingarna, Mågen Anders G. Andersson i fogelhyttan och de omyndiga Barnens förmyndare Dan Ekström i Nya Enhttan? skrifligen förklarat sig ej emna överklaga.
 
Sedan går jag bet att få något som är meningsfullt, och slutet har Du själv.
Jag skrev av utan att kolla det Du skrivet.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-08-12, 13:44
Svar #2

Lotta Nordin

Lite annan uppfattning har jag..  
 
Bergsmannen och Byggmästaren Enklingen Per Larsson Ekström från Fogdhyttan i Nora församling och Bergsmans Enkan Fredrika Andersdr. i Algustorp. Han företedde, jemte hinderslöshetsbetyg från Pastor i Nora, Boupteckning efter sin förra Hustru tillika med ett ur vederbörlig Domstol bevakadt inbördes Testamente, hvilket arfvingarna, Mågen And. G. Andersson i fogdhyttan och de omyndige Barnens förmyndare Lars Ekström i Nya Pershyttan skriftligen förklarat sig ej erna öfverklaga.
(Tå(?) hwar(?)) företeddes äfven vederbörligt, af förmyndaren för hennes barn Per Andersson i Hammarboda, godkändt arfskifte.
 
Det där Tå hwar är jag närmast säker på att det är feltolkat av mig. Men jag kan inte komma på vad det ska vara...  
 
Prästen har skrivit lite slarvigt, och har fått Fogdhyttan att se ut som Fogelhyttan.
Per Larsson Ekström, född 1807 i Kil, bor i Fogdhyttan, Nora enligt Nora bergsförsamling AI:15ea(AD) sidan 64.  
På samma sida finns även mågen Anders Gustaf Andersson, född 1829, gift med Ulrica Aqvilina Ekström, född 1835.
Lars Ekström finns i Nya Pershyttan, Nora bergsförsamling AI:15c, sidan 276.
 
Mvh//
Lotta

2010-08-12, 21:18
Svar #3

Utloggad Karin Lindholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2021-04-03, 08:00
    • Visa profil
    • www.scrappa.nu/
Många tack för hjälpen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna