ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Davidsson från Valen  (läst 718 gånger)

2005-12-15, 19:12
läst 718 gånger

Björn Eriksson

Hej!
I GID:283.55.50800 finns en anteckning i marginalen gällande Anders Davidsson f. 9/2 1804.
Jag har genom Genlines nya texttydartjänst fått hjälp med att tyda texten, men dels fattas det några bokstäver och dels förstår jag inte riktigt innebörden, p.g.a. alla förkortningar. Finns det möjligen någon som förstår vad det är prästen försöker förmedla med texten som lyder så här.
Super tills. f oordentl. lefn. undeg( ? ) oafskild skrif. i Arboga fsnatt.
Jag är tacksam för alla förslag    
                MVH Björn på Valen

2005-12-16, 19:31
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Jag skulle tyda det sålunda:
Supers tillfrågad. För oordentligt lefverne undergått enskild skrift i Arboga församling.
 
De två första orden lite tveksamma, men med supers kan avses biskopen eller liknande. På slutet kan det isf församling ev avse ett personnamn?  f(ör) Snell ?

2005-12-17, 09:27
Svar #2

Björn Eriksson

Tack Bengt Göran!
Att han undergått afskild skrift i Arboga verkar ju helt klart, men det första  och sista i anteckningen är svårare att tyda. Jag trodde att Super avsåg att han gjorde just det och har fått förslag på att det sista skall vara f(ör)s(amling)natt(vard). Men din förklaring verkar rimligare. Jag får kolla upp villka kyrkans män som fanns i Arboga 1850. Finns där någon med namnet Snell eller likn. är ju saken klar.
               MVH Björn på Valen

2005-12-17, 10:17
Svar #3

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Beträffande enskild skrift, som det ju står, kan du läsa om här
Att han Super till är ju möjligt, men jag tror inte det är det det avses här eller vad säger öviga?
Lägger in bilden här nedan

2005-12-18, 21:02
Svar #4

Eva Leksell

Jag skulle tro att det står:
Super, tillt[alad] för oordentl...
lefn[ad], underg[ått] enskild
Skrif[t] i Arboga f. Snel...
(Texten avklippt i högerkanten så det går inte att se allt.)
 
Uttrycket tilltalad för har jag sett användas just när det gällt fylleri.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna