ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ytterligare ett brev  (läst 666 gånger)

2006-05-28, 12:59
läst 666 gånger

Birgitta Ohlsson

Hej finns det någon som kan hjälpa mig fylla i texten där jag inte kan tyda ordet? Brevet är tydligen skadat i högerkanten men jag tror mig ändå kunnat tyda det mesta. Lite konfunderad är jag över vem det är som har tillfogat brevskrivaren âEURstörsta oförättâEUR?
 
Lägger även ut texten så långt jag själv kan tyda den.
 

 
Eders höga Excellens och Nåd sänder? jag underdånödmjuk tacksägelse för mycken mig wederfaren nåd och ynnest, vilken att städse kunna åtnjuta, jag alltid mig ombe? skall, den stund jag lever och näst detta betackar Eders höga Excellens jag underdånigst som haver tänkt? Förse mitt Compagnie med 2 Corpraler, dem jag efter Eders höga excellens order hafwer föreställt Compagniet och inrymt uti sina wissa qwarter förmodandes att Eders höga Excellens Nådgunstigast låter mig få dem behålla, helst medan jag uti detta innewarande år hafwer måst låta tvenne rustare? göra Corpralstjänst. ? bössorna som här qwarblewo äro några från de kommo i qvarteren ? hwilkas restitution till halsen eller annan förändring. Eders höga Excellens jag efter min plikt skall låta widare förnimma. October månads penningar för räntorna hafwer jag i anledning af Eders höga Excellens till herr Överste Leut.  
 

 
ankomna order uppburit, förwäntandes i Nåders Eders höga Excellens widare anbefallande som beträffande penningar till bössornas reparation på mönstringen skola användas hwilket mycket förswarligt är eller huru Eders höga Excellens den med behagar disponera. Eders höga Excellens och Nåd är jag högst förorsakat worden om att mig mycket angeläget är underdånödmjukligst att anlita att såsom storhemmanet? Ryssby hafwer alltid och ? uti i min frånwaro tillfogat mig största oförätt uti mitt och de minas hemvist, icke ? de många åtskilliga förmaningar som till honom skedda äro, utan han nu å nyå sedan jag från Skåne wid Christianstad ?, öwerfallit mitt tjänstefolk som på sitt arbete på åkern stadda woro, med hugg och slag in uti stugudörren och med ederliga skällsord utfarit. Eders höga Excellens högsta nådigst hafwa i minne? hwad hans kungliga majestät till Eders höga Excellens sade wid orders ? den Generalmönstring ?, och Eders Höga Excellens då och där lofwade willia hielpa mig ifrån denna oroliga ? han för sina tidiga begångna insolentier skulle blifwa wederbörligen afstraffat, huru om  Eders Excellens jag på det underödmjukast will hafwa ombedit på den min hustru och mina barn samt tjänstefolk uti mitt bortowarande kunde wara omutesterade? Emot hwilken höga nåd och Justitia befordrar jag enin till min dödsstund städse förblifwer Eders höga Excellens och Nåd.
 
Af Linstorp i Ciönga  
Den 28 nov 1678  
 
Underdånödmjukast
H.Spilhammar
 
Mvh
 
Birgitta

2006-05-29, 22:30
Svar #1

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Birgitta!
 
Mitt försök till tolkning:
 
sänder jag; ska nog vara hembär jag
ombe? = ombeflita
tänkt; står nog tächts
? bössorna = Utaf bössorna
qvarteren ? = qvarteren siuflande, om hwilkas (=skövlande)
och ? uti = och serdeles uti
icke ? de = icke wehtandes de
Christianstad ? = Christianstad hemreste
orders ? den = Odersberga, der Generalmönstring hölts (en ort strax norr om Kristianstad)
denna oroliga ? = denna oroliga menniska
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2006-05-30, 18:55
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Hej Yvonne
 
Tack så hjärtligt mycket för hjälpen, det hade jag aldrig klarat själv. Har du lust och ork att hjälpa mig fylla i lite fler luckor i ett annat brev som finns Här?
 
Mvh  
 
Birgitta

2006-05-30, 20:11
Svar #3

Birgitta Ohlsson

Ylva ursäkta att jag lyckades döpa om dig det var verkligen inte min mening. Tänkte nog på min syster som hade namnsdag igår
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna