ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brevavskrift  (läst 599 gånger)

2006-05-27, 18:31
läst 599 gånger

Birgitta Ohlsson

Hej skulle bli jätteglad om någon ville hjälpa mig med följande brev. Jag har själv försökt tyda det och tror mig klarat nästan hela men det återstår en del ord och en förklaring till innehållet i brevet. Mest nyfiken är jag på vad som står om cronohemmanet Östansiö?
 
Mvh  
 
Birgitta
 


 
 


 
 


 
 
Min tydning av texten:
 
Bild 1
7 januari 1675
 
Högvälborne nådige herr överste bliver jag förorsakat underdånigast och tiänstödmjukast att påminna min nådige herr överstens högt förmögna recomenndation på senaste mönstringen vid Kungsöör för hans kungliga majestät min resterande 1661 års löjtnantsfordran 120 daler silvermynt gamble saloren allernådigast att bekomma jämpte confirmationsbrev uppå det cronohemmanet Berg jag åbor och på hemmanhäst berustar? Vilket jag efter Auditeruren Per Samuelssons gälden ? ?sesyn betygas till 700 daler silvermynt bekostat upprättat och bebyggt haver, som då på mönstringen mina inlagde supplientioner med det magra sydaligen utvisa varför jag och allerunderdånigst Soherterade de ? som jag en? av bemälte cronohemmanen Berg till cronan årligen betala måste vad nämpn de hava kunde under samma rustning pretext allernådigst att åtnjuta underdånigst och tjänstödmjukast bär? 2 förmedelst faller min stadige herr överstens högt ? promission täcktes? ännu ? utgivit?  
 
Bild 2
 
och nådigt men hava att jag ? de medel kunde hava någon hjälp att köpa mig en kapabel häst och såsom till detta min ryttmästare wälborne Johan Gyllenpistols compagnie är intet ? på den som willen och kunna wara behulden att mondera jämväl duglige manskap att bekomma så vida de varit försäkrade1674 års räntor att åtnjuta och hemmanen till dess fyllnadt för handen woro men dessa ? af? hemman som min ryttmästare ? min nådige herr överste på ? haver uti Lindersås och Quinsbro socknar vilka och höra under Bergslagen och ? jordägarna intet willen berusta kunna intet göra ? andra monte? ?, för de små och ringa räntor som der afgår utan bäst ? till frelsehemman medan sådana ? Bergslagen och Fry? socknar belägna uti fredstider äro fri för utskrifningen därför och inga rotepenningar betala om någon för den rusta skulle opp så lades för Anno 1678, räntorna till herr överstens disposition besparade blifva. huru wäl. Herr landshöfdingen här i orten göra något ? med befallningen till cronans fogdar ? de reducerade hemmansräntorna uppbära därom jag med detta min ryttmästare detta hafver tillskrivit och min nådige herr översten gör en notifiezandes? worden att icke till ryttarens montering i detta wärcket något ? måå men skulle min nådige herr överste behaga göra dem förordning  ? de gamla för deras hemman kunde rust? ? vär skattebönderna? ? den rusta 1675 års räntor att bekomma där de någon Delution kunde hafva uppå året redan ingånget såsom denna beskaffenheten här i orten mig någorlunda ? kan jag intet underlåta min nådige herr översten detta underdåniga och ödmjukast  
 
Bild 3
 
föredraga och de wid ? och hemman af små räntor blifva ? hemman ? kommer ingen officer till korta när de hafver dess ? hemman, ? will jag och min nådige herr överste underdån och ödmjukast supplicera bedande mig måtte tillåtas att rusta för det cronohammanet Östensiö i Snaflunda socken där min nådige herr översten annoterat för conetten Nytz hafver att rusta ? där jag kunde afftala med honom han det avstå willa?  huruväl der ? falla en Action och rättegång pruelhs med en hammarpatron Antonius Boy förrän hans hemman som för derefter? Östensiö bästa äng som står under vatten där jag willa frälseboo om ? lifstiden förlänades worden och jag intet mer föremådde Ers kungliga majestät och kronans pliktskyldiga tiänst förätta förhoppas och att ställa sådan montering derför och föregå andra med gott exempel hemställandes detta vid min nådige herr överstens disposition  och ? om nåd och gunnstig resolution ? jag städse förblifer.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna