ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Örebro domböcker  (läst 570 gånger)

2006-12-16, 17:09
läst 570 gånger

Birgitta Ohlsson

Hej skulle bli mycket tacksam för hjälp att fylla i luckorna i följande texter, alla hämtade ur domböcker från Örebro
 
 


 
 
 
Leutnanten Peder Spilhammar begärer …….. een väg som går igenom ……..boda ang? at han warit ………. ………….. ……. ………. At det …….. efter? Denna dagh måste skee.
 


 
 
 
Leutnanaten Spilhammar klandrar? een? ….. på mank?….. som Nils och hans broder i Samm…by …. … wara samma …. lyda till Berg sammalunda talar på een ……. som …. Falla …….. där wara kommin från Berg ….. där ligger uti Bergs äng uti öster och nästa? dag by någon på falla wägnar? citerat som där till swara.
 


 
 


 
 
 
Leutnanten Peder Spilhammar beklagar sig öffwer en attest? Hending? Pers hafver honom givit om någon/några? ….. ordh Oluff Nilsson uti ……debo … och hans hustru om honom och hans hustru sagt …. een galt? Som Lars i Bengtsboda miste, Hending säger at ….. uti …boda war tillstädes som och det ….. hwilcken ….. sin edh att han Olof Nilsson sålunda talt ..….. intet Leutenanten …….skall bewisa honom något annat om Bengtsboda, Hending gjorde sin edh at Olof dhe …. Fält och hans hustru til Leutnanten: Lars Bengtsson utfrågas? om han någon galt misst …… ….. Spilhammar …. ……. utan hans swen Cato ….. en galt för? Leutnanten derför gaf han leutnanten sin galt igen och ….. …. Tillbaka nu Spilhammar gaf …. Honom 2 R sädh? emellan , Olof ….. till ….. ….. Oluf Nilsson och hans hustru blifver saakförda? ….. …. …… …. 8? Förbjudes at …. ….. denna dagh på dheras ….. herr leutnanten eller hans hustru ….. eller ….. ….. alldenstund Oluf Nilsson dör …. han ….. skattegårdhen i ……boda hadhe en åker från …… skall där synas till nästa ting, saaken där på .... ……
 


 
 
Här förstår jag inte mycket?
 
Mvh
 
Birgitta

2006-12-17, 13:51
Svar #1

Birgitta Ohlsson

Sista bilden tror jag det står Jöns Eriksson Grubb erkänner fry, för Oloff Månssons .... Lars Larsson Spilhammar sammanledes. Jag förstår däremot inte innbörden av texten?
 
Mvh
 
Birgitta

2006-12-17, 14:19
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Sista bilden:  
 
Jöns Erikssons Grubb erkennes fri för Oloff Månssons tilltaall.
Lars Larsson Spihlhammar sammaledes.
 
Tolkar det så att båda frikänns (av Rätten) för det Olof Månsson anklagat/stämt dem för (vad det nu är?).  
 
Mvh
Leif

2006-12-17, 17:38
Svar #3

Birgitta Ohlsson

Jaha då förstår jag. Jag kan inte hitta någon annan notis så vad det hela rörde sig om får jag nog aldrig veta. Tack för hjälpen med notisen.
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna