ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Domböcker Örebro 1678  (läst 1241 gånger)

2006-07-15, 14:21
läst 1241 gånger

Birgitta Ohlsson

Skulle vilja be om hjälp att tyda vad herrarna Nils och Olof heter på bilderna?
 

 

 
 
Mvh
 
Birgitta

2006-07-15, 14:24
Svar #1

Birgitta Ohlsson

Glömde skriva att jag ser att det står Oluf Nilsson men vad står det efter Nilsson och den andre Oluf tror jag heter Kyhle men är inte säker?
 
Mvh
 
Birgitta

2006-07-15, 14:53
Svar #2

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
På den övre bilden vill jag ha det till Rundelius och på den undre står det Oluff i Kijhls
 
Stig-Ove

2006-07-15, 20:16
Svar #3

Birgitta Ohlsson

Tack för väldigt snabbt svar, jag missade i:et efter Oluf och trodde därför att Kijhls var ett efternamn men det ser jag ju nu. Du ser inte vad som står efter Oluf Nilsson, alltså det ord som börjar på S?  
 
Mvh
 
Birgitta

2006-07-16, 11:59
Svar #4

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Det är lite svårt när man inte har mer text att jämföra med. Kan det vara någon form av Syskons?
 
Stig-Ove

2006-07-17, 11:37
Svar #5

Birgitta Ohlsson

Ja skall se om jag inte kan hitta ett ställe där det syns lite tydligare vad det står.
 
Mvh
 
Birgitta

2006-07-17, 16:56
Svar #6

Birgitta Ohlsson

Det var inte så lätt att hitta  någon bättre bild men jag hittade i alla fall en notis som gör gällande att ordet jag söker är en plats. Det står i en notis ”Olof Nilsson från ?” Kan det stå Sigtuna kanske? Det saken rör är en tvist mellan en denne Oluf Nilsson som jag förstått måste varit en son till herr Nils Rundelius och Olufs styvmoder h Margareta Jacobsdotter om något som kallas Dahlbogården. Mitt intresse i detta gäller främst Dahlbogården eftersom det i en notis från domböckerna för 1676 står att  en förmodad släkting till en av mina anor ”tillhåller i Dahlbogården, säger sig vilja bliva fatburshustru vid Myröö.” Med tanke på att det står ”tillhåller på Dahlbogården” kanske man skall tolka det som om damen i fråga var anställd på Dahlbogården och inget annat? Finns det några sådana källor som behandlar vilka som var anställda på en gård på 1670-talet
 


 
 


 
 
Hittade denna notis som även det gäller en arvstvist mellan ovan nämnda personer:
”Anbelangandes Oluf Nilsson Sigtuna? begäran om som … detta på wällärde Herr Oluff i Kijhls wägnar om förbud och Arrest på der penningar som styfmoder h. Margareta Jacobsdotter har att fordra af Ander Persson för sin pratention i Dahlbogården angående några stridigheter dem emellan ähr om arfskap i Kijls prästegårdh. Så emedan rätten ……. af om förlikning dem emellan oprättat in Martio förledes sedan arfskiftet höltz , af hederlige och för… män underskrifen, all wydare ….. om bemälte arfskap woro dödat och ophäfver, understigandes hwad som i församblingen kunde uthstå, kan rätten ucje sin ned hwad fog han eller Herr Oluf sådant beagärer uthan den der ännu något wydare hafver sig emmellan , må der detta urhföra på ort och ställe som  wederbör, deth bäste der gitta”.
 
”Wällärde herr Oluff i Kijhl” har jag tolkat som en kyrkoherde eller prost, för visst skrev man väl wällärde herr om sådana personer? Kan man då även anta att ”herr Nils Rundelius” var en kyrkoherde eller något liknande? I så fall kanske det finns uppgifter i Herdaminnena om dessa båda kyrkans män?
 
Mvh
 
Birgitta

2006-07-18, 09:47
Svar #7

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Står det Sichtuna (övre bild) och Sichtun (nedre bild)? G-et annorstädes ser annorlunda ut.
 
Mvh
 
Heikki

2006-07-19, 10:24
Svar #8

Birgitta Ohlsson

Tack för hjälpen. Sigtuna borde väl vara den moderna stavningen av Sichtuna eller har jag helt fel nu?
 
Ps: Försökte svara flera gånger igår men det gick inte för det kom inte fram några knapp för förhandsgranskning/skicka meddelande.
 
Mvh
 
Birgitta

2006-07-19, 11:32
Svar #9

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Jag tror Heikkis tydning är riktig.
 
Stig-Ove

2006-07-19, 12:22
Svar #10

Birgitta Ohlsson

Betyder det att Sichtuna inte är samma sak som Sigtuna då? Vad är ligger i så fall Sichtuna?
 
Mvh
 
Birgitta

2006-07-19, 15:53
Svar #11

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Sichtuna syns vara en äldre stavning för Sigtuna.
 
Mvh
 
Heikki

2006-07-19, 21:01
Svar #12

Birgitta Ohlsson

Så bra då är vi överens i alla fall, tackar så mycket för hjälpen.
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna