ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Landskontor utslagskoncept  (läst 652 gånger)

2014-04-23, 02:35
läst 652 gånger

Utloggad Jonathan Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-01-02, 02:14
    • Visa profil
Hej!
 
Följande stycke som jag har svårt att uttyda helt är från Västerbottens läns landskontors arkiv, Utslags- och resolutionskoncept., SE/HLA/1030006/A II a/81 (1863) på Riksarkivets digitala forskarsal, akt 474, bild 672-673 i RA SVAR.
 


 
 
Det här är den viktigaste delen av dokumentet för mig, jag har gjort följande försök:
 
1o) 3 tunnland åkerodlingsmark på södra sidan om Lafsjön, vidpass 1/8 mil i söder från sökandes bostad, nära invid sjöstranden, sträckande sig ifrån Svanabyvägen i nordvest midt emot högsta klinten af Lafsjöberget; under detta område inbegripes några till höland uppodlade (fägårdar?)
2o) 3 tunnland åkermark, tjenlig till höodling och i sammanhang (dermed?)
3o) 4 tunnland något (mera?) i söder på högsta (bergtåpen?)
 
Orden inom parentes är jag osäker på och det vore en stor hjälp att få höra en annans åsikt. Resten av dokumentet är inte lika viktigt, men om någon har tillgång till RA SVAR och vill hjälpa mig med hela handlingen så är mitt försök till renskrivning här: http://pastebin.com/MMx4mgbJ
Texten börjar längst ner till höger på bild 672.
 
Tack för hjälpen!
 
(Meddelandet ändrat av vaftrudner 2014-04-23 02:37)

2014-04-23, 09:57
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
fägärdor  (se gärde i SAOB)
dermed  (instämmer)
bergtången
 
Kanske någon kan korrigera eller bekräfta.

2014-04-23, 15:07
Svar #2

Utloggad Jonathan Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-01-02, 02:14
    • Visa profil
Tack så mycket Heikki! Fägärdor bör stämma, jag hade hakat upp mig på fägårdar. Uttrycket bergtång hade jag inte hört förut, men efter att ha frågat någon med mer lokalkännedom vet jag nu var det är någonstans.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna