ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Matttmar, Anna Andersdotter  (läst 687 gånger)

2009-05-16, 11:12
läst 687 gånger

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2018-07-28, 22:22
    • Visa profil
Hej
Jag undrar vad Anna Andersdotters föräldrar heter, Jag tror det står Anders ? Nilsson och Kerstin Ersdotter från Äggen. Men vad står det efter Anders och står det Åländska mannen?
Mattmar C:1 sid 368, GID 2219.14.24700
mvh Lena

2009-05-16, 14:34
Svar #1

Utloggad Annika Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2020-07-28, 19:39
    • Visa profil
Hej Lena! Jag tycker att han heter Sonidsson i efternamn, men jag kan ju ha fel. Och så tycker jag det står utländska mannen.
Mvh Annika

2009-05-16, 14:59
Svar #2

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil

2009-05-16, 15:15
Svar #3

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2018-07-28, 22:22
    • Visa profil
Håller med dig om att det ser ut som Sonidsson, men de enda med det namnet jag känner till kommer från Värmland, men det kan väl inte kallas utländskt?  
Mvh Lena

2009-05-17, 14:46
Svar #4

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej!
 
Förlåt att jag lägger mig i diskussionen, men jag kan inte se hur man ska kunna läsa namnet som Sonidsson. Delen efter avstavningen, -riksson är enligt min mening alldeles tydlig, bortsett från att man kanske kan diskutera om slängen närmast efter 'k' ska utläsas som ett 'z' eller ett 's'. Jag håller alltså med Karl Göran om att den utländske mannen heter Anders Hindriksson. Det enda som egentligen talar emot den läsningen är placeringen av pricken över i i Hind, men som man kan se t ex i moderns namn Kierstin har den skrivande en allmän tendens att placera prickarna väldigt långt åt höger.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna