ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bodsjödragon, soldatutrustning  (läst 1053 gånger)

2011-10-31, 20:04
läst 1053 gånger

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
Hej!
Vill förtydliga persedellista upptecknad 1808 för sjukskriven soldat vid krig mot dansken 1808. Materiel listats i tre kategorier; Lif Munderingens persedlar, Rotens persedlar och Karlens egna persedlar. Här syns persedlar ur den första kategorin:
 
 
 
Tycker mig först (nederst) läsa Piska, Väst och Byxor ...och avslutningsvis läsa Gevär och Bajonett med Balja. Däremellan är jag osäker.
Tacksam för läshjälp av posterna.
 
Mvh Åke

2011-10-31, 23:26
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Fjärde föremålet är en Bandolär-Rem med Taska, ty i kanten står Remtyg. I tredje rutan står Maroquin Rem. (Ett på narvsidan färgat läder berett av get- o. bockskinn kallas äkta marokäng.) Längre ner finns Lif Munderings persedlar, dvs kläder. Överst: Svarta stöbbler  (stövlar), sedan Gult och Blått ?... , och därefter Röd Halsduk med vit ?... Sedan står det: Hatt med Cardon och Träns, varmed menas ett snöre eller snodd som används till prydnad på uniformen. Kardong är garn av mässingsbleck användes på den s.k. ”Svenska hatten” från 1700-talets slut.
Ganska suddigt men värt ett försök, tycker Mats

2011-11-01, 19:43
Svar #2

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
Stort tack Mats åter.
Det är en del specialord, som är omöjliga att veta, men som du prickar in. Bara rubriken Lif Mundering trodde jag syftade på mundering tillhörande Lif Battalion, som kompaniet ingick i och inte generellt kläder.  
Jag fixade inte bildmässigt de andra två kategorierna igår. Gör ett nytt försök och ställer frågan undertill.  
 

 

 
Ibland rotens persedlar: är det möjligen röd särk eller röd säck överst ?
                         är det mitt i kalvskinsränsel med rem ?
                         är det längst ner skjortor, stavat sjordor ?
 
Ibland karlens egna persedlar: är det skjortor tredje raden från slutet ?
                               är det röd mössa längst ner ?
 
Lättare att tyda här, men frågan är om det är skjortor i båda kategorierna ?
 
Tacksam för hjälp att lägga de sista pusselbitarna.
 
Mvh Åke

2011-11-02, 03:18
Svar #3

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Bland remtygspersedlar återfinns knappast marokängskinn. Hellre en Musköt (Mousqvete) Rem.
Att svarta stövlar kan finnas med är tänkbart, men transkriberingen stöbbler är jag inte helt överens med. St- OK, men att det därefter skulle stå ett ö kan jag inte se. Sedan kommer ett b följt av : (kolon), som här sannolikt är ett förkortningstecken. Resten är synnerligen svårtytt om man inte har något att associera till. För övrigt är jag från äldre skrift hellre bekant med stavningen stöflor.
Kan den röda halsduken vara försedd med en vit Remsa och spenne ?
Att det bland klädespersedlarna skulle återfinnas en piska är inte sannolikt.
 
Korta och exakta utsnitt av texter kan förefalla vara adekvat för att man ska fokusera endast på det som ska tolkas, men många skrivare har sina egenheter och formar bokstäverna högst personligt. Då fordras ibland flera, alternativt längre texter av densamme för att man ska kunna göra jämförelser och därmed en säkrare tolkning. Det blir förstås alltid en avvägning hur mycket man kan ta med. Finns emellertid materialet tillgängligt på nätet kan och bör man göra en adresshänvisning.
 
Rot Säck
Sjortor

2011-11-02, 12:24
Svar #4

Lotta Nordin

Det står nog Svarta Stibletter, d. v. s. stövletter som var en typ av damask.
 
SAOB:  
1) (förr) om (vanl. av väv l. läder tillverkad, ofta vid sidan snörd l. knäppt) trång stövelliknande damask (som slutade strax under, stundom strax ovanför knäet, o. som ofta täckte större delen av fotens ovansida); särsk. om sådan damask buren av militärmanskap.
 
Det som ser ut som piska är nog snarare Jacka.

2011-11-03, 03:16
Svar #5

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
Tack Karl Göran och Lotta för slutfinishen.
Det bästa vore väl att man skaffade sig en lista över soldaters persedlar (maskinskriven), som säkert finns någonstans, och sedan försökte att matcha skrivna ord med listan. Enstaka ord så där annars är ju inte lätta att förstå vid namn. Fast en piska bland beklädnad är väl inte bra, men jag skrev bara vad jag såg. Är vissa ord dialektala dessutom, då hjälper kanske inte en lista heller.
Övning ger dock färdighet och man är bättre nu än innan TACK vare alla er.
 
Mvh
Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna