ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Harmånger C:3 Genline 1522.26.104100  (läst 400 gånger)

2006-01-01, 16:48
läst 400 gånger

Andreas Wikström Key

Jag har svårt att se vad som står i detta utdrag i dödsboken för Harmånger.
Mannen det gäller heter Olofs Larsson (Lustig) och han var båtsman.
Kan någon hjälpa mig att tyda vad som står:

Mvh Andreas Wikström Key

2006-01-02, 09:41
Svar #1

Kicki Wahlström

Hej!
 
Ett försök till hjälp.
 
Aug. d. 4 Gjordes tacksägelse härstädes efter KronoBåtsman Olof Larsson Lustig, som blef död i Carlskrona then 30 Mart. han är född i Medelpad af Torp sochen samt Flata by 1733 d.29 May af Bond. Lars Olsson och hust. ??ria Persdotter.War swag i sina Christendoms -----kunskap. mistade fadern, då han war 2 år  gl och modern då han war ung 3 år, sedan gick han omkring här på skog till dess han ------ tjäna sig ---- ----, kom sedan till Borgsjö ther han tjänat åtskilliga bönder med godt ----. Gifta sig 1758 med pig. Sigrid Jönsdotter i Borgsjö, med henne aflat 3ne barn, 2 äro döda och en dotter efterlefva. Blef lagd till hit till försambl. Båtsman 1762 och kom hit d. 2 may 1763--- år 1770 gick han --- första gången ut till Carlscrona, der-- kommenderad-- härifrån ---- till Stockholm, ----
 
 
Därefter har jag lite svårt att se men i slutet står sängliggande hela winter till --- för Påskdagen då han dödde och blef i ----- begrafven.
 
Det finns säkert någon annan där ute som kan fylla i mina luckor.
 
MVH  Kicki

2006-01-02, 22:49
Svar #2

Andreas Wikström Key

Hejsan Kicki,
 
Tack för hjälpen, det är otroligt hur du kan se vad det står. För mig är det mesta en suddig soppa.
Men några saker kan jag reda ut nu tror jag. Den 29 maj 1733 föddes en Olof i Torps socken i Flata by (så det stämmer). Hans föräldrar heter Lars Larsson och Karin Olofsdotter. Detta stämmer ju inte exakt med texten ovan, fast moderns förnamn kan nog vara Karin och inte något som slutar med ria.
Jag ska kolla upp denna pojke mera noggrant i Torps socken och se om han förlorar sina föräldrar när han är liten.
 
Går det att se vad som står i resten av texten?
 
Mvh Andreas

2006-01-03, 04:36
Svar #3

Kicki Wahlström

Hej Anders!
Och god morgon!
 
Vid en närmare titt ser jag att det står Carin Persdotter som moderns namn och inte som jag skrev förrut att det slutar på ria.  
 
Ska se om jag kan lista ut mer sedan men inte just nu i morgon eller senare idag blir det väl.  
 
MVH  kicki

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna