ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Landa mtl 1790: syster fånig, bror krympling, vad var det för fel på fadern?  (läst 893 gånger)

2006-03-05, 21:37
läst 893 gånger

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej,
på Sintorp 1 i Landa år 1790 hade blivande svärsonen redan tagit över. Något har hänt med far i huset, men jag kan inte begripa vad? Vore mycket tacksam om någon med bättre läskunskaper ville hjälpa till.
Med tack på förhand,
Britt

2006-03-06, 19:31
Svar #1

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Eller var det inget fel? Kanske hade han flyttat? Kan det stå utr uts - utrikes utskriven? Han var egentligen inte gammal, bara 51 år, och änkling, och bör inte ha haft det så illa ställt? Det finns dödböcker i socknen för den här tiden och senare, men jag kan inte hitta honom i dem.  
Men vad skulle en bonde från Halland göra utrikes?
Eller flyttade han inte så långt; uti uth - uti uthus, kunde det ha en annan betydelse då än nu? Det tycks som om en av Lars ogifta döttrar en period bott i en stuga intill gården, och som om hon flyttade in i systerns och svågerns hushåll igen omkring 1794.
Utsupen är en anna term jag försökt vrida det till, men det stämmer inte heller.
Förvirrade hälsningar
Britt

2006-03-07, 00:51
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
För swärfar Lars tycker jag det står åt: utfl, vilket skulle kunna betyda åter utflyttad. D v s han har inflyttat något år tidigare, men sedan utflyttat från gården (socknen?). Detta tyder på att han var änkling. Kanske gifter han om sig? Har du kollat vigselboken?
 
Mvh
Leif

2006-03-07, 10:29
Svar #3

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej Leif,
åter utflyttad stämmer bättre till formen än något jag själv lurat fram, men till innehållet... Lars hade haft gården i ett par decennier och hållit sig hemma så vitt jag kan förstå. Att han står som svärfader är också underligt, eftersom alla hans barn var ogifta. Den blivande svärsonens flyttattest är daterad i augusti 1790, han gifter sig med en av Lars döttrar i januari 1791, i denna 1790 års mantalslängd (som väl bör vara gjord under hösten) står han redan för hushållet men särskilt noterad ogift. Blivande frun och hennes systrar tituleras här pigor, men deras far är svärfader.  
Men att det kan vara tecken för å här eller var får mig att fundera på om det kan stå uti Åhs? Vigselregistret gav inget, men om han flyttade dit så kanske han med lite tur är kvar 15 år senare när Åhs husförhörslängder börjar?
Tack för hjälpen att tänka vidare!
Britt

2006-03-07, 14:17
Svar #4

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Om det här är mtl för år 1790, upprättades den i slutet av året innan. D v s 1789. För fr o m 1725 upprättades mtl i slutet av året närmast före det år som avses. (Källa: Per Clemensson & Kjell Andersson, Hembygdsforska! Steg för steg (1990) s. 231).
 
Men kan det vara så att den blivande svärsonen har trolovat Lars dotter - d v s första lysningen har skett - en lång tid innan och att den blivande svärfadern därför officiellt kan anges som sådan redan här? Jag kan inte tolka det på annat sätt.  
 
Utläser inte uti Åhs. 'Å'-et skulle då vara en versal, och det är det inte här.  
 
Finns ingen utflyttningsbok vid tidpunkten?
 
Mvh
Leif

2006-03-07, 15:06
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Utflyttad är han inte, för det finns ju markeringar i kolumnerna här.
 
Men vilka är rubrikerna? Det sista strecket står väl under befriade förmodar jag (marginalnoteringarna är ju förklaringar till befrielsen). Men det första? Och det stora strecket i mitten, vilken ruta står det egentligen i? (Kan det sistnämnda vara gårdsnumret? Det är ju Sintorp 1, och det ser ut som överdelen på en lika stor 2:a under. Ett märkligt ställe att skriva det på i så fall...)
 
Något 'å' får jag det inte till. Jämför 'kroken' i a/ä i Swärfad: Lars.
 
Jag får det till ut: utf. Det sistnämnda skulle ju då vara utfattig, medan det första skulle kunna vara det i mantalssammanhang vanliga 'utgammal', d.v.s. överårig (för att betala mantalspenning). Men var han bara 51 år, så var det ju 12 år kvar. Och var han utfattig, så måste det vara en krono- eller frälsegård; var det en skattegård, så kan han ju inte vara utfattig om han sålt gården (vilket han väl i så fall gjort om han inte står som hushållsföreståndare längre - fast å andra sidan kan han ju bara ha en innestående fordran på den blivande svärsonen). Det kan ju inte vara hustrun som avses om han var änkling och det finns heller inget 'h' här, men det är ju å andra sidan markeringar i flera kolumner.
 
Många funderingar och lite svar blev det här... J
 
Ett bra sätt att klura ut vad det kan vara är att jämföra med föregående och efterföljande års längder. Vad står det där? Och finns det liknande noteringar på andra personer i den här längden?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-03-07, 20:39
Svar #6

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Jamen det är ju det där med att få hjälp att ställa och pröva frågor till materialet som är så värdefullt! Tack Leif och Jörgen för att ni hjälpt mig att förstå somligt i alla fall:
Längden är skriven sent på året 1789, då förstår jag mysteriet med markeringarna i de olika kolumnerna. Den första står för man - Lars själv. Den andra, större, är summan av skattskyldiga i hushållet - fortfarande Lars själv. Den tredje, till höger måste då vara yngste sonen som var född i september 1775 och alltså inte 15 år ännu. Övriga familjen, de fyra döttrarna plus den handikappade äldre sonen är summerade ovanför tillsammans med blivande svärsonen.  
Alltså räknas de som två hushåll; Kan det verkligen vara uti uthus det står, någon sorts undantagslösning?
Att Lars skulle vara utfattig är inte troligt, men förstås möjligt. Hans far, som av allt att döma var ungefär så rik som man kunde vara i lilla Landa (stod för 4 gårdar) avled i maj 1787, och arvet skulle bara delas på Lars och hans avlidne brors barn.  
Nu förstår jag också att blivande svärsonen bott i hushållet betydligt längre än jag trodde; hans flyttbetyg från Frillesås är daterat 6 augusti 1790, och han gifter sig inte förrän den 6 januari 1791. Att han s a s i praktiken gjort Lars till svärfar tidigare ser vi av första barnets födelsedatum, 11 dagar efter bröllopet. Undrar varför de väntade så länge med att gifta sig?
Och jag undrar fortfarande vart Lars kan ha tagit vägen. Flyttlängder finns inte, husförhörslängder lite spridda. I dödboken finns han i alla fall inte inom de närmaste 25 åren. Kanske flyttade han iväg, förverkligade sig själv och gifte sig med en yngre kvinna någon annan stans? Vem vet...
Hälsningar,
Britt

2006-03-07, 22:18
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-03-08, 02:08
Svar #8

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Britt!
 
Följ Jörgens råd:
 
Studera efterföljande årens mtl och se vad som står om Lars, om han öht är upptagen i längden. Han kan ju ha blivit sjuk eller avlidit och då är han inte noterad.
 
För utflyttad är han inte. (Där hade jag fel! ). Jag erinrar mig, från mina studier av mtl, att några sådana noteringar öht inte förekommer. Syftet var inte, likt kyrkobokföringen, att hålla koll på folks rörlighet, utan skatteförmåga vid en viss tidpunkt.
 
Mvh
//Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna