ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dombok 1682  (läst 873 gånger)

2005-05-03, 06:52
läst 873 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej
Jag har följt ett mål i Faurås häradsrätt 1682  där en rad släktingar är inblandade. Där finns 2 st ord i den slutliga domen som jag inte klarar av att tyda. Förmodligen är det samma ord på bägge ställen. Jag får inte några associationer alls.
Stort tack på förhand!
Andreas Karlsson
 
”.som een laga giersgårdh bryta kunna utj intaget för inslöppe, än på båda sijdor ähr inhöstat eftersom dermedh menas at huar på sin lagfäste egendomb skall fred hafua Munkagårdhmen för Siööbohls ??????? på dess gräs Höö och beete utj intaget, och Siööbohlerna för Munkegårdh ??????? utj dess fierne giärde på korn, höö bete och annat, der elliest...”

2005-05-03, 07:24
Svar #1

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej,
 
Jag har nästan aldrig sett denna skrift, men personen skriver ju tydligt och om man med slutledningsförmågan jämför bokstäver, tycker jag att det står gheek (gick?)
Kan det passa in i texten?
 
(första bokstaven måste vara ett G, kroken därefter H? jämför H i höö sista raden, ser sedan ut som två N, men det har jag lärt mig är E och sista slängen är definitivt ett K)
 
/Helena i Södertälje

2005-05-03, 08:59
Svar #2

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Andreas!
 
Det står qweek! Möjligen kan andra bokstaven vara ett enkelt v istället. (W och v kan se väldigt lika ut.)
Men betydelsen blir densamma ändå.   qvek = boskap
 
/Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2005-05-03, 09:21
Svar #3

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hejsan!
Stort tack för hjälpen! Jag hade lite misstankar att det borde ha något med djur att göra, men jag kände inte till ordet i fråga. När det gäller V/W tror jag definitivt att det är ett W. Skrivaren har varit mycket konsekvent i handstilen (och vi har åtskilliga 100-tals sidor med dombokstext på CD som referensmaterial där hemma.)
Bästa hälsningar
Andreas i Falkenberg

2005-05-03, 09:24
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I SAOB finns följande:  
KVICK-BOSKAP.  
BRUK: (?)
Hester, oxer och .. annen qvickboskap. G1R 25: 245 1555.  
 
På min nordsmåländska dialekt heter ogräset kvickrot - kveke .. apropos sådant som lever  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-05-03, 11:24
Svar #5

Janne Svensson

Dubbelt w användes genomgående i skriften, enkelt v förekom i regel bara i namn och latinska ord.

2005-05-03, 11:54
Svar #6

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Olle och Andreas!  
 
Kvickrot kallas kveke på västgötska också!  
 
Kvick kan ju ha betydelsen levande. Kvek är en form av kvick och kveke är ju en riktig överlevare! Det märks verkligen när man försöker få bort den från rabatterna!
 
(Ordet qweek som vi diskuterade ovan betyder alltså levande boskap.)
 
Mvh Marita i Främmestad
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2005-05-03, 12:16
Svar #7

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej på Er!
Då har vi verkligen botaniserat i ämnet, för att vara lite fyndig :-)
Tack för all hjälp!
 
Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna