ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göteborgs Amiralitetsvarvsförsamling, GID 888.4.31600  (läst 524 gånger)

2005-12-16, 21:59
läst 524 gånger

Monica Fogelqvist (Monifo)

Skulle bli jätteglad för lite läshjälp! Jag lyckas tyda vartannat ord ungefär...

Tack på förhand!
 Monica

2005-12-17, 19:18
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-05-10, 19:43
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
d 12 föddes Brita Gustafsdotters oächta barn Anna Brita
fadern wid dopet namngifwen som sjöfarande Tysk benämd Mi
chel, döptes d 13, faddrar; Hustru Margreta ...... Brita
Ahlgren Pijgan Anna Maria ..... , klockaren Anders Ungier?. NB Brita Gustafsdotter absolverad i Örgryte d 20 Apr 1748.
 
Avstår att tolka efternamnen där punkter är insatta. Verkar finnas en hel del främmande efternamn,

2005-12-18, 10:19
Svar #2

Monica Fogelqvist (Monifo)

Bengt-Göran! Du är verkligen en klippa-stort tack till dej!  
Inte för att vara gnällig, men är du säker på att det står Michel-min hjärna vill hela tiden få den sjöfarande tysken till Pachel!?
Jag håller med dej om att namnen är svåra-i en stad kunde man tydligen heta vad som helst, och det går verkligen inte att gissa sig fram till en Jonsson eller en Persson, som är det vanligaste på landet! Men förhoppningsvis så löser det sig så småningom (hoppas jag!)när jag får bättre koll på folket i släkten. Tyvärr verkar de även ha andra traditioner i storstan, som till exempel att använda grannar och arbetskamrater som vittnen i stället för släktingar, vid exempelvis dop...
Hälsningar
Monica

2005-12-18, 11:53
Svar #3

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-05-10, 19:43
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Nja, kanske lite för snabb att koppla ihop chel med Mi.
Det är ju otydligt och kan nog även tolkas till Pa.

2005-12-18, 13:26
Svar #4

Monica Fogelqvist (Monifo)

Ja, i vilket fall lär jag väl aldrig hitta honom, så egentligen spelar det väl inte så stor roll vad det står...
 Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna