ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad står det? Kan någon hjälpa mig?  (läst 723 gånger)

2013-05-12, 23:18
läst 723 gånger

Utloggad Ewa Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
Nu har jag lagt ur flera krokar i Rötters vänners anbytarvärld. Jag är nu nere i kyrkoböcker skrivna i början av 1700-talet och jag har gruvligt svårt att se just denna prästs handstil! Och så blir jag så osäker: Står det verkligen det jag tror att det står! Bäst att fråga de som kan!
 
I Ovansjö C:2 (1706-1740) bild 30 sid 49 Det är alltså en bok för Brudfölje!
 
Den 13 oktober 1734 gifter sig två personer och jag tror att jag ser att det står följande:
Johan Sjöström soldat. Han gifter sig med Elisabet Olofsdotter i Backaberg. Han var soldat i Ovansjö Kompani.  
 
För mig skulle det vara otroligt roligt att få reda på om jag har tytt bokstäverna rätt för då är det en gammal, gammal släkting. Tyvärr står det inte var de bor, men de får en son senare under 1734, en Olof Sjöström och det står, senare i hans husförhörslängder, att han är född i Ovansjö, men jag hittar honom inte där i födelseboken.  
Ewa

2013-05-12, 23:42
Svar #1

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Hej Ewa.
 
Jag tror det står Johan Högström soldat. Vad vet du mer om din Olof Sjöström, gift, barn? Jag har flera Sjöström från Ovansjö, men inte honom.
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2013-05-14, 13:42
Svar #2

Utloggad Ewa Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej och tack för svar
Ja, ibland så står det vad man vill att det skall stå, om du förstår vad jag menar. Du har helt rätt, jag sökte Olof Siöström som soldat inom Ovansjö´s kompani, men där fanns han inte.  
 
Men nu har en vänlig Röttervän givit mig information om att Olof inte alls var född i Ovandsjö som jag läste prästens krumelurer, utan i Svärdsjö. Jag hade alltså även där läst fel, vilket naturligtvis ställde till det flera kvällar i ett evigt bläddrande. Men övning ger färdighet!  
 
Olof f.15 sept 1734, var gift med Maria Brodén född 1741 från Falun, på köpet kom även en svärmor med som hette samma som dottern, men hon var född 1702.
 
Familjen bor Stora Tuna A1:14b 1776-1784 bild 153 sid 145 i Hyttinge och enligt dödboken Stora Tuna F:1 1776-1795 bild 98 sid 94 så ser jag att han dör vid 50 års ålder alltså 1784, och då vid sin död har han 2 söner och 2 döttrar. Paret gifter sig 30 sept 1760.
 
Britta Stina 20 april 1761
Hans         12 mars  1769
Esaias       11 juli  1775
???
 
Sen skall de ha ytterligare en dotter, men dit har jag inte hunnit. För jag har mest, just nu, varit ute för att söka efter Olof Sjöströms föräldrar och var kommer namnet ifrån? Nu har jag fått enastående hjälp av en Per S som pekar på att det inte är Ovansjö som är ursprunget utan Svärdsjö. Nu vet jag vad Olof Sjöströms föräldrar hette: Hans Hansson och Brita Olsdr i Boda.
 
Denna linje som jag har följt går alltså direkt från min far f.1919 till min farfar som är född 1895 och rakt igenom hela Målarmästardynastin i Gävle. Min farfar upptogs i familjen och fick namnet Sjöström. Om denna familj kan man läsa i en samling från Gästriklands kulturhistoriska förening. Det var Esaias och Hans som startade det hela.  
 
Finns det kopplingar mellan dina Sjöströmmare och mina, tror du? Jag får se nu när jag tittar på Olof Sjöströms familj vad som dyker upp.
 
Ewa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna