ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sundberg Georg Konstantin f. 1863 i Göteborg  (läst 522 gånger)

2000-11-04, 16:27
läst 522 gånger

Carola Ulups

Hej
Är det någon som kan hjälpa mig att få veta i vilken församling min farfars far Georg Konstantin Sundberg är född i? Han föddes 1863-04-20 i Göteborg. Tyvärr finns det inte inskrivet i någon bok enligt församlingen jag varit i kontakt med.Finns det någon därute som har mer information om honom skulle jag bli väldigt tacksam
 
MVH
Carola

2000-11-04, 17:18
Svar #1

John Sidén

Hej Carola!
Georg Konstantin Sundberg är med stor sannolikhet född i Göteborgs domkyrkoförsamling. Pröva i alla fall med den möjligheten. Före 1883 fanns det i princip bara en territoriell församling i Göteborg, nämligen domkyrkoförsamlingen. Födelsebok för Göteborgs domkyrkoförsamling år 1863 finns i Landsarkivet i Göteborg. Mikrofiche på födelseböckerna för Göteborgs domkyrkoförsamling finns att beställa från SVAR.
Med vänlig hälsning
John

2000-11-04, 20:43
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Före 1/5 1883 fanns det inga territoriella församlingar i Göteborgs stad.  
 
1863 (som är det aktuella året här) fanns det tre icke-territoriella församlingar: Domkyrkoförsamlingen (även kallad Gustavi), Kristine (egentligen en svensk avdelning av Tyska församlingen) samt Garnisonsförsamlingen (dit även civilpersoner kunde höra). Innevånarna i Göteborg kunde själva välja vilken av dessa församlingar man skulle tillhöra, oberoende av var i staden man bodde. Dessutom fanns en Fattighusförsamling.  
 
Närmast utanför staden fanns tre territoriella församlingar: Hospitalsförsamlingen (dit inte bara de intagna på hospitalet hörde, utan även befolkningen öster om den egentliga staden men inom stadens gränser), Karl Johan  (Majorna) i väster (införlivad med staden 1868) samt Örgryte socken (d v s det som då återstod av den socken inom vars gränser Göteborg grundats och ur vilken Karl Johan utbrutits).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2000-11-04, 22:47
Svar #3

Carola Ulups

Hej John och Jörgen!
 
Tack för eran information om församlingar i Göteborg. Jag tror nog att jag får ta mig till Landsarkivet för bästa resultat. Jag har ju faktiskt inte speciellt långt dit med tanke på att jag bor i Göteborg. Men jag är helt ny på det här med släktforskning och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för bästa resultat. Jag kanske kommer in på en annan diskussion nu men det är lite av en efterlysning det också. Jag undrar hur man får tag på dessa dödskivorna och i vilka årtal finns dom? Har försökt leta i olika länkar men har svårt att hitta dom. Kan ni tipsa mig om det?
 
Med tacksamma hälsningar
från Carola

2000-11-05, 11:25
Svar #4

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
Carola! Sveriges dödbok 1950-1999 på CD utgavs i år av Släktforskarförbundet, och går att köpa därifrån, bl.a. här i Rötter (i Rötterbutiken). Innan jag köpte mitt exemplar av den nya versionen, lånade jag ett par gånger hem den gamla, 1968-1996 (som innehåller färre uppgifter), på stadsbiblioteket i Göteborg, och det är förstås möjligt att de även köpt in den nya. Dessutom finns Sveriges dödbok troligtvis tillgänglig för sökning på Landsarkivet.

2000-11-05, 20:32
Svar #5

Utloggad Åke Myrenäs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 20:02
    • Visa profil
    • akeshemsidanr10.se
Till Jörgen Tollesson.
Jag har några frågor ang församlingar i Göteborg. Kan du svara på om det finns som för Stockholm mantalsuppgifter före 1850 tex. Jag har en sökning på det ovanliga namnet Carl Carlson boende 1857 i Carl Johans församl men inte lyckats finna honom efter 1857. Han försvann i husförhörslängder efter detta år. Hustrun står som enka 1863. Om det finns mtluppgifter antar jag att jag måste besöka landsarkivet i Göteborg. Eftersom jag bor i Södertälje får det vänta tills nästa år med bl a bättre väder för bilkörning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna