ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skepplanda C:1 sid 3  (läst 598 gånger)

2004-11-11, 14:20
läst 598 gånger

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Det mesta har jag nog fått ut, men några ord blev inte klarare genom att stirra på dem. Och att få en bekräftelse för den övriga texten skulle göra gott också. (Skepplanda C:1 sid 3)
 

 
ANNOT[ationes] på them som
födas hijtt till werlden
 
Venerandj D[omi]ni Petri i Fe ??? älij Sokn Bene|
dictus som föddes hijt till werlden d[en] 8|
Januarij ANNO 1688

 
Egentligen borde ju efter den högvördnade Herr prästefaderns Petrus följa ett ortsnamn som betecknar socknen och/eller hans residens. Men det understrukna ser i mina ögon inte ut som Skepplanda. Eller hade socknen vid denna tid kanske ett annat namn? Kunde det tydas som Ferdsle? (Ett större by i försammlingen med gästgiveri också, ca ? timmes väg fr kyrkan.)
 
Eller heter det inte Sokn utan Sohn?
 
Hälsningar från Tyskland

2004-11-12, 10:22
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2203
  • Senast inloggad: 2024-06-09, 18:12
    • Visa profil
Tror det står faktiskt Sohn Benedictus, men vad som står före Sohn kan jag inte säga.

2004-11-12, 16:28
Svar #2

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4766
  • Senast inloggad: 2024-06-11, 19:16
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Fr Säby sochn  ?? eller
Fr Säby sohn Benedictus ??

2004-11-12, 20:36
Svar #3

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Kanske det vore till hjälp om man hade mer text att jämföra. Hoppas bilden som visar nästan hela sidan dyger.
 

 
 
Några observationer:
Nederst finns 2 gånger ett stort F i Februarij. Direkt över den nedersta Februarij finns ferdsleds, byn (en by, inte ett by!)jag nämnde ovan. Om han stavar Ingema(o)hr med h han kanske gör det med son också. Slut-a i Sålanda och ett l, liksom i Pelle raden därpå! I balboo (Börge Balbo, ett namn som förkommer även senare) finns 2 b att jämföra. För den stora svängen mitt i problemordet hittar jag ingenting liknande. s gör han nerifrån.
 
Säby som Bengt-Göran föreslår finns m.v. inte i församlingen. Däremot finns Lid som stavades ofta lij. Men: För att ange ett ortsnamn skriver han eljest alltid i och inte j.  
 
Spännande!

2004-11-12, 22:36
Svar #4

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4766
  • Senast inloggad: 2024-06-11, 19:16
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Om det står Sochn så innebär det att prästmannen inte är från församlingen.
Konstaterar också att det är barn som användes som beteckning på de som föddes, inte son eller dotter.

2004-11-12, 23:51
Svar #5

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Det med barn och son har jag också funderat på, men kanske borde man ha mera än en sida för att dra slutsatser av det. Tyvärr finns bara den ena sidan av den här skrivaren. Kyrkoboken fortsätter med maj 1693 i en annan stil. Men prästen som agerar under 1690-talet både som pastor loci och fader till fyra barn med bl.a. såna namn som Benjamin och Raphael heter med förnamn Peter.
 
Jag trodde ju först också att det står sokn, men numera är jag ganska säker att det inte är ett k; och ett c til Sochn ser jag inte heller, Bengt-Göran. Hur vanligt var det vid denna tid att tänja en vokal genom ett h? Jag tänker framförallt på åhr i begravningsboken.
 
Och medan jag skrev detta kom jag på tanken att slå upp första sidan i begravningsboken. Och vad hittar jag där?
 


 
 
Alltså: Son Benedictus i fersleds!
Och: Kanske var Venerandus Dominus Petrus, som nu då han måste begrava sin nyfödda son bara kallas hr. peder, överhuvudtagit inte prästen som jag trodde, utan någon annan herre med anspråk på vördnad?
 
Tack alla som hjälpte till!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna