ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tössbo häradsrätt FII 2 1751-1756 bild 186 sid 367  (läst 662 gånger)

2014-04-30, 18:42
läst 662 gånger

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
1756 så dör min ff ff mf fm Kerstin Bryngelsdotter i Edsleskog och en bouppteckning upprättas. Jag är intresserad av att veta var familjen hade bott. Jag skulle därför vilja få tolkad den text som står under Inventarium och som avslutas på nästa sida genom att värderas till 300. Det som jag förstår tyder på att det kan finnas vissa intressanta familjedetaljer i den.
 
Jag hoppas att någon kan hjälpa.
 
MVH
Martin Nordling

2014-05-01, 07:28
Svar #1

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Inwentarium
Fast Ägendom 1/3 ding i 4 dings} hemmanet
Fyrsten eller En tolfte dehll efter helt
hwar af Daniell Andersson sielf Ärft
2/5 dehlar oak the öfriga 3/5te dehlar har
han under Ecktenskapp med sin aflidene
hustru, af sinna systrar sig till handlat
som faste brefwet d 8. Oktober 1735 utwissar
samma 1/12 dehll efter helt i
4 dings hemmanet Fyrsten
upptages, här till wärdie
utan afseende på förra
pris ock in kiöpp till 300: [daler silfmynt]
 
MVH Andreas

2014-05-01, 17:49
Svar #2

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Tack så väldigt mycket!
Det enda tråkiga är att jag precis har lånat Edsleskogs sockenbok del 1 där Fyrsten finns med, men någon Daniel Andersson är inte omnämnd! Jag misstänker dock att han är son till Anders Simonsson eller Anders Salomonsson. Vidare efterforskning får utvisa vem det är.

2014-05-01, 17:58
Svar #3

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Hej.
 
I texten står att Daniel Andersson fick fastebrev på de tre femtedelar av hemmanet Fyrsten, som han köpt av sina systrar, 8/10 1735. Detta borde finnas omnämnt i Tössbo häradsrätts dombok, som dock inte är scannad hos SVAR eller Arkiv Digital för denna period, men väl finns på Landsarkivet i Göteborg. Eftersom han köpte det av sina systrar bör väl deras namn nämnas i domboken, vilket kan hjälpa vid sökandet efter fadern. Även fadern kan tänkas vara nämnd där.

2014-05-03, 17:25
Svar #4

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Hej,
Tack för förslaget.
Min ekonomi och engagemang för släktforskning mm är av en sådan art att om det inte är inscannat i SVAR eller Arkiv Digital så får jag låta det vara.
Men efter att ha undersökt sockenboken litet närmare så känner jag mig dock ganska säker på att Daniel Andersson är son till Anders Salomonsson och inte Anders Simonsson (dennes farbror); sockenboken berättar nämligen att Salomon Simonsson förvärvade 2/3 och hans bror Anders 1/3, sedan kom Salomons del att delas av hans son Anders och hans måg Nils Eriksson, Anders Simonssons del hamnade helt i händerna på hans son Simon när denne köpte ut sin bror Nils. Således verkar det 1732 ha funnits 3 brukare av varsin tredjedel: Anders Salomonsson, Nils Eriksson och Simon Andersson. Av den tolkade texten att döma så ärvde Daniel 2/5 av 1/3 1735 och köpte då ut sina systrar för återstoden. Den logiska slutsatsen är att hans far var Anders Salomonsson. Med vidare studier avser jag bevisa denna slutsats.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna