ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nödinge sn, Skårdal?  (läst 711 gånger)

2001-02-11, 20:12
läst 711 gånger

Siv Johansson

Hej.
Jag letar efter en by som heter Skårdal i Nödinge sn. Men VART????
Letar en tunnbindargesäll Lars Lundberg f 1766, som ev har bott i ovannämnda.
MVH/Siv

2001-02-11, 22:22
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 10:31
    • Visa profil
Hej,
 
Det finns ett Skårdal i nuvarande tätorten Bohus, söder om Nödinge, f.d Ale härad, f.d. Älvsborgs län, på Västergötlandssidan av Göta Älv. Här låg på 1600-talet en skans, som bl.a. understödde Bohus fästning under danskarnas belägring. Kan det vara ditt Skårdal?
 
Bo Berndtsson

2001-02-11, 22:59
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 19:45
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Skårdal ligger på västgötasidan av Göta Älv, men hörde till Norge så länge Bohuslän var norskt!
 
Jag har sett lite olika uppgifter om hurvida det bara var administrativt eller även kyrkligt som Skårdal räknades till Bohuslän. Hittar du inte Skårdal i Nödinges kyrkoböcker, så titta i Rödbo.
 
Rödbo socken kallades förr för Kungälvs socken/landsförsamling (ej att förväxla med staden) och hörde till Kungälvs pastorat och Västra Hisings härad.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-02-25, 10:19
Svar #3

Utloggad Monica Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Till Siv Johansson
 
Jag vet inte om det kan hjälpa dig men vi bor i Bohus;  Skårdal. Vår fastighetsbeteckning är Ale Skårdal
 
Med vänlig hälsning
 
Monica Jansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna