ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mormoner  (läst 2322 gånger)

2006-01-29, 11:40
läst 2322 gånger

K. MacKie

Hej!
 
Jag är inte säker om det är här jag ska ställa min fråga men jag försöker i allafall!
Jag har hittat en anfader som jag tror var mormon!
Står detta i kyrkoböckerna något om detta, så som att man lämnat den  gamla  tron.
Tack för att du läste mitt inlägg.
Mvh
K. MacKie
Key

2006-01-29, 11:41
Svar #1

K. MacKie

Glömde säga att den anfader jag hittat är från Dalarna!,  
 
K. MacKie
key

2006-01-29, 13:05
Svar #2

Carola Berglund

Hej K.MacKie
 
Det beror på när han var född och om den mormonska tro hunnit sprida sig till övriga världen.  
Då mormontrons grundare var amerikanen Joseph Smith född 1805 i Sharon, Vermont, USA. Mormontron uppstod i USA efter 1820-talet. Numera finns det ju en hel del mormoner spridda över världen.  
Om din ana är född på 1800-talet någonting kan det ju tänkas att han hamnat hos Baptister eller andra frikyrkerliga samfund.
 
Du kan läsa mera om mormonerna på denna sajt.
http://home.swipnet.se/filippos/mormoner.htm
 
Hoppas du finner lösningen...
 
Mvh
Carola

2006-01-29, 14:13
Svar #3

K. MacKie

Hej Carola och tack för ditt svar
Min anfader var född 1843 i Grytnäs och när jag kollar CD skrivan Sverigesbefolkning 1890 så står det att han är mormon!
Min undrar är eftersom jag inte kan hitta nått i husförörslängden någon notering om detta blir jag lite fundersam var dom som gjort CD fått denna upplysning i från. Kanske finns de nån som kan svara på detta.
Mvh
K. MacKie
( Key )

2006-01-29, 16:40
Svar #4

Carola Berglund

Hej Key.
 
Möjligheten ökar ju, att han kan ha varit mormon. Tror den första svenska mormonen döpte sig runt 1850, under en Amerika resa. Och väl hemkommen så döpte han några till (tror det var några syskon till honom).
 
Men det förklarar i och för sig inte varför det inte står noterat i hfl men det står i Sv.bef.1890.
Har du hittat flera i hans syskonskara eller i själva socknen som var mormoner?
 
Mvh
Carola

2006-01-30, 00:02
Svar #5

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Jag har en ingift släkting som 1859 övergick till mormonerna; detta hände i Skåne som var det första ställe som den regelrätta missionen kom till (mormonerna var förbjudna i Sverige och ansågs bryta mot konventikelplakatet, men de fick verka i Danmark).
Denne släkting, Anders Persson Löfgren i Billeberga sn, står jämte sin hustru som mormon i Hfl (mormoner i anmärkningskolumnen längst ut till höger). Barnen står däremot inte som mormoner, och de döps på vanligt sätt i svenska kyrkan (och begravs även där). Det enda andra sätt det i övrigt märks att Anders & hustru Kjersti är mormoner, är att Kjersti inte kyrktas efter att hon fött barn. Det kan alltså vara att tips att se om familjen följer normala kyrkliga rutiner eller avviker på något sätt - det kan då stå mormon som förklaring, men ibland inte.
Jag har dock inga noteringar efter 1862 eftersom Anders & familj, minus en dotter på 11 år som vägrade bli mormon, emigrerade till Utah. Dottern som blev kvar i Sverige har just vid övriga familjens flytt en anmärkning om föräldrarne mormoner.
 
Ingela

2006-01-30, 07:00
Svar #6

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Sveriges befolknng 1890 är SCB 1890 som är en avskrift av alla Sveriges husförhörslängder. Det är en ögonblicksbild och ska visa förhållanden i slutet av år 1890. Varje präst gjorde sin egen avskrift och materialet varierar därför från socken till socken. Många församlingar mukrofilmades inte husförhörslängderna så långt fram som till 1890. Oftast slutade mikrofilmningen på 1880-talet. Därför är dt möjligt att prsonen inte var mormon när den sista mikrofilmade husförhörslängden gjordes. Annars var det mycket aktuellt med han som mormon och det blev bara inskriven i SCB- utdraget. I husförhörslängderna och församlingsböckerna kan det finnas särskilda sidor med förteckning på personer med främmande religioner. På en sådan sida kanske han finns med.
 
Hälsningar
Björn Engström

2006-01-30, 12:03
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ingela,  vet du om att Anders Persson Löfgren på äldre dagar skrev sina memoarer, En skånsk mormon. A simple faith. Anders Persson Löfgren, Swedish son - Mormon Immigrant
Av: Ben Lofgren
Utgiven av Anders Lofgren Family Organisation, Salt Lake City, Utah, USA. Tryckt 1996. 164 sidor.  
 
Den finns omnämnd i Rötters Litteratur-Sök.

2006-01-30, 20:40
Svar #8

K. MacKie

Hej
 
Jag har kollat och jämfört kyrkoböckerna husförhörslängderna och kan inte finna något om att min anfader Anders Gustaf Haglund f. 1843 i Grytnäs skulle vara mormon. Men när jag går in och tittar på skivan så står han och hans hustru som Mormoner. Jag undrar var de som satt samman cd skivan fått dessa uppgifter, Jag råkar fått reda på att han VAR mormon, och emigrerade till Amerika Utah 1899 med hela sin familj
Jag bara undrar var de hämtat sina uppgifter, då jag inte någonstans kan finna i Husförhärlsänngden om detta. Min nästa fråga är  vad är SCB - utdrag ???
Tack alla ni som tar er tid att läsa inlägg och svara
mvh
K. MacKie
(Key )

2006-01-30, 23:27
Svar #9

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
Tack för att Du tipsar!
 
Jag har skrivit en uppsats (10 poäng; i 20-poängskursen Livshistoria och minne, Göteborgs universitet (Museion) vt 2005) om Anders Persson Löfgren, där jag jämför memoarerna med officiella uppgifter i kyrkböcker, domprotokoll, bouppteckningar osv, samt att jag ser lite på vad som hänt med memoarerna under 1900-talet och dessutom ger lite bakgrundsfakta om mormonerna, tuberkulos etc.
 
Anders Persson Löfgren var inte någon särskilt nära släkting till mig; han var i sitt första äktenskap gift med min morfars farmors kusin. Jag har dock varit i kontakt med nu levande ättlingar till honom i USA, de är mina sex- och sjumänningar.
 
Elisabeth, om Du vill ha en kopia av uppsatsen kan jag skicka den till Dig. Dock troligen inte på email eftersom den är skriven i MS Publisher, men jag kan ju trycka ut den och skicka med vanlig snigelpost om Du vill (om Du nu inte råkar ha Publisher vilket ju få har). Du kan maila mig om Du är intresserad!
 
Ingela

2006-01-30, 23:43
Svar #10

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Key,
 
I Sverige görs folkräkningar (census) på så sätt att man gör utdrag ur de register som redan finns. Förr var det alltså prästen i varje församling som hade till uppdrag att skriva av husförhörslängderna enligt en förbestämd mall och skicka in till SCB (Statistiska CentralByrån) de år det var folkräkning (som t.ex. 1890).
 
Vad prästen skrev i Hfl kunde variera och vara tämligen individuellt (också så sent som runt sekelskiftet 1900), men det som skickades in till SCB måste följa en förutbestämd mall. En av de uppgifter SCB ville ha var religionstillhörighet (det redovisades statistiskt). Prästen i församlingen kanske inte brydde sig om att anteckna annan tro i Hfl (de var förmodligen så pass få i församlingen att han kunde hålla reda på dem i huvudet), men när utdragen skulle in till SCB så måste han fylla i kolumnen med annan tro.
 
Däremot, om Din anfader var mormon redan innan hans barn föddes bör alltså barnen inte vara döpta. Om det för övriga i Hfl är antecknat att de varit på husförhör eller deltagit i Nattvarden så bör det inte finnas sådana anteckningar för den här familjen. Alltså, som jag tipsade om förut: avviker anteckningarna om familjen från grannarnas anteckningar? Det behöver inte nödvändigtvis stå mormon utskrivet utan man får sluta sig till det av att de inte deltog i det vanliga kyrkliga livet.
 
Ingela

2006-01-31, 12:28
Svar #11

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Till Carola Berglund, har vi inte fått nog av data inspektionen varför hänvisar du till en anti mormonsida !(http://home.swipnet.se/filippos/mormoner.htm ) som skriver saker emot mormoner och tydligen inte deras lärosatser.  
och vad har deras tro med saken att göra?  
skall vi sätta en rubrik om EFS och pingstkyrkan och börja prata om knutby och andra tokerier då har vi snart data inspektionen här igen !
Men om man nu skall tala om mormonkyrkan och släktforskning ect så kan man hänvisa till den här adressen.
http://www.familysearch.org
 
mvh Marc

2006-01-31, 14:55
Svar #12

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Till Carola och Marc i första hand.
 
Carolas länk om  Mormoner får ligga kvar, även om den länkar till en Mormonkritisk sida, då den mera är inriktad på att kritiskt granska vad Mormonernas lära står för, inte att kritisera Mormoner i sig.
 
Däremot har Marc också lagt till länken till: The church of Jesus Christ of Latter-Day Saints, som är Mormonernas egen hemsida. Denna länk får naturligtvis också ligga kvar, så är det upp till var och en att jämföra det som står på sidorna.
 
Mvh
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

2006-01-31, 15:52
Svar #13

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Yvonne det är inte kritisk som man granskar, dom säger själv Till skolungdomar och andra som inte vet vad mormoner står för. Dessa sidor är EMOT mormoner!!
Mormonernas lära det är rena fakta fel!och jag tror inte Släktfoskar förbundet vill stöta sig med medlemar av Jesu kristi Kyrka (Mormonerna)som man har ett fint samarbete med i släkt forskningen och utsätta mormonkyrkan för denna  
smutskastning och fakta fel som ingår, nu är dessa medlemmar tålmodiga och det dröjer väl lite innan dom går till Datainspektionen som andra minoritets grupper gjort för, men nu är inte Mormonerna ensamma att smutskastas Jehovasvittnen och New Age och nån till av vem jo av religon motståndarna Statskyrkan EFS och Pingstvänner. inte ens av objektiva som ej är troende utan det är skrivit av dessa kyrkors motsåndare för att smutskasta och att man som det står får ren kristen lära vad nu det betyder,
nej Yvonne det var nog fel beslut att låta det stå för det dröjer nog inte länge förrän näasta anmälning till data inspektionen kommer från någon avdessa grupper, mvh Marc

2006-01-31, 20:04
Svar #14

K. MacKie

HÅLLÅ....
 
Nu var det inte så att jag med denna tråd ville skapa en diskution utan jag ville fråga om var i kyrkböckerna man finner uppgifter på att ens anfader var mormon, eller vilken religon som helst!!! ( Nu bara det råkade vara mormoner!!)
Jag vet att ett av min anfaders barn inte var döp.
Vad står SCB för ??
Tack igen för ordet.
K. MacKie
(Key)

2006-01-31, 20:11
Svar #15

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Statistiska Centralbyrån, precis som Ingela skrev i sitt inlägg om utdragen.
 
Hälsningar,
Eva

2006-01-31, 21:11
Svar #16

K. MacKie

Oj, oj..
Tack för upplysningen Eva, jag läste nog inte riktigt ordentligt.
 
mvh
K. MacKie
Key

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna