ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kan nån hjälpa mig!!!!-Vad står de??  (läst 486 gånger)

2005-12-04, 15:07
läst 486 gånger

K. MacKie

Hej .
Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig att tyda vad det står i kyrkoboken.
Jag har hittat en anfader som heter Anders Gustaf
Aronsson född i Krommetsbo 18350210 och i kyrkoboken under husförhör står de något i kollumen som jag inte kan tyda. Finns det någon duktig släktforskare som kan hjälpa mig
Jag får det till nått om Straffarbete,. är inte riktigt säker.
källa; GDI 154.52.42300
42300 35/0  
Genlines kyrkoböcker
 
Tack för att du tog dig tid.
Mvh
K. MacKie
(Key)

2005-12-04, 17:15
Svar #1

Lennart Persson (Lelle)

Min tolkning:
1866 24/7 insatt för uppsåtlig handel til 1 års straffarbete å Fahlu fengelse (fri 10/7 67)
MVH/ Lelle

2005-12-04, 19:23
Svar #2

K. MacKie

Hej Lelle  
Och tack för ditt svar.
 
Jag undrar bara nu vad uppsåtlig handel kan vara för nått. Vad har han gjort som gjorde att han hamnade i Fahlu fengelse?
 
Mvh
K. MacKie
(Key)

2005-12-04, 23:12
Svar #3

Utloggad Lars Åkesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det står nog mer än bara handel, jfr med fängelse som bara syns till hälften (gelse). Det står inte något i hfl för Lycksele, dit han sägs ha flyttat?
Mvh LÅ

2005-12-05, 09:42
Svar #4

K. MacKie

Hej LÅ
 
Tack för ditt svar,!!
Jag hade inte en aning om att han flyttat till LYcksele! Tusen tack för denna information
 
Mvh
K. MacKie
Key

2005-12-05, 16:22
Svar #5

Utloggad Lars Åkesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Key!
Jo, enligt samma hfl gjorde han det! I utflyttningskolumnen på den sida som du anger står det att han fördes över till lösdrifvarelistan 1868 och på sidan 335 i samma längd (GID 154.52.70400) står han med som nr 2. Där står också 74 9/11 begärde skriftligen och fick sig tillsänd flyttnings=/attest till Lycksele under namnet Dahlgren samt Anders Gustaf Aronsson Dahlgren död i (?)sele den 13 augusti 18(?)9
Mvh LÅ

2005-12-05, 18:50
Svar #6

K. MacKie

Hej Lars
 
Tusen tack för upplysningarna du gett mig!!
Om jag fattat dig rätt så ser man inte vilket år Anders Gustaf gick bort ????
Åter tack för din fina hjälp.
 
K. MacKie
Key

2005-12-05, 23:28
Svar #7

Utloggad Lars Åkesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
HejKey!
Jag var lite otydlig med parenteserna... och borde kanske ha satt dit hak-dito för man bör kunna se i originalboken åtminstone när han dog och förmodligen även var. Det är Genlines kopia som jag inte kan tyda texten på, eftersom den blir för pixelerad vid större förstoringar. Och därför skulle kanske sista meningen istället lyda Anders Gustaf Aronsson Dahlgren död i [?]sele den 13 augusti 18[?]9 -åtminstone för mig som gör skillnad mellan de olika parenteserna vid citat :-)
Mvh LÅ

2005-12-06, 21:57
Svar #8

K. MacKie

LÅ  
Vill bara tacka för all hjälp jag fått.
Mer än jag hade hoppats  
 
Mvh
K. MacKie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna