ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödbok år 1755 Söderbärke  (läst 466 gånger)

2009-01-25, 16:27
läst 466 gånger

Utloggad Marianne Bengtsson Rosander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2009-12-08, 15:09
    • Visa profil
Det verkar som om det är något särskilt med Mats Matson från Berget i Söderbärke. I F / 1 1730 - 60 finns han år 1755.
Han är död den 30 december 1754 och begravd 12 jan 1755, så han finns på första sidan  år 1755.
Det står en lång promemoria om honom. Jag kan läsa hjälpligt till han döps och blir ett Guds barn.
Vad händer med honom sedan?
Att han gifter sig på sitt 24 år ser jag sedan  och sen kan jag läsa fram till att 7 söner och 2 döttar är döda.
Kan någon fylla i luckorna fram till han  dödde den 30 dec... så vore jag tacksam.
Är nyfiken på vad han har  gjort

2009-01-25, 20:15
Svar #1

Emelie Hermansson

Marianne,
 
Följande finns att läsa om Mats Matsson:
 
Ärlige och beskedlige Mats Matsson ifrå Berget; född uti Stockforssen af ärl. föräldrar år. 1707 d. 6 Sept: straxt kommen til det hel. dopet, och blifwit et Guds barn, och en Hans församlings ledamot: med åren lät han sig angelägit wara at igenom sine föräldrars omsorg blifwa både wäl upfostrad och tilbörl. underwist i sin salighetskundskap, den han, med alla sine christendomsstyckens rediga läsande i och utan bok förswarligen kunde giöra reda för, ock enfald. förstå, på sitt 24 åöders år begaf han sig i ägtenskap med sin k: H. Karin Nilsdr. ifrå Hedbyn, som tillika med 4 barn, 2 sönner och 2 döttrar af de 13 barn Gud wälsignat deras ägtenskap med, efterlefwer i stor sorg: 7 sönner och 2 döttrar döde: Om ha algemena lefwerne har icke annat förspordt än det som warit wackert, stilla, gudfrugtigt och arbetsamt, så at han warit en trogen och idog arbetare, hwarigenom han förtärt sine krafter, och liksom hastat med honom utur lifwet. Mäst hela året har han warit plågad och aggad af hosta och inwärtes bröstsiuka, då och då kunnat göra sitt arbete, men på sidstone i weckors tid aldeles warit sängeliggande, deraf, beredande sig til en salig död, som han dagel. förmärkte komma närmare och närmare, med läsande, och nattwardens wärdiga anammande; dödde såleds sal. i Herranom d. 30 Dec: sistl: och begrofs d. 12 Januari. 1755. Åldren är 47 år och 4 månader.
 
Hälsningar, Emelie

2009-01-25, 20:17
Svar #2

Emelie Hermansson

*Om haNS algemena  etc., skall det givetvis vara.
 
/Emelie

2009-01-26, 19:35
Svar #3

Utloggad Marianne Bengtsson Rosander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2009-12-08, 15:09
    • Visa profil
Oj vad duktig du är ! Tusen tack !
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna