ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brita Hansdotter,Staffansbo, Folkärna, född 1658  (läst 1281 gånger)

2003-04-02, 19:40
läst 1281 gånger

Utloggad Christina Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2013-07-05, 12:54
    • Visa profil
Ibland är det riktigt svårt att läsa papperskopior från mikrokort.Kan någon hjälpa mig att tyda denna soldathustrus dödsorsak? Detta har jag hittills fått ut:  
 
 
Framlidne förarens Hans Biörns enka hustru /  
Brita Hans Dotter i Staphansbo, er född af xliga/ föreldrar i Sonbo åhr 1658, renata 1687 ?  
? i ett christet ägtenskap med sin ? ofvannemnde Biörn/och make, med hvilken hon i ägtenskap sammanlefde/  
alt til des Krigslagen ? åhr 1700, då han reste ut i/ fält och ? där wid ? 1704, efter ? avancementer  
/från soldat till förare, blef död i pesten, ?) till /  
? hon ? af gud ? warit unad 4 barn/  
1 son och 3 döttrar, hvaraf 1 dotter er död. vita ??/  
?? bräcklig och förstog? i ? åhr ??/  
war dock snart be? af ? ? ? tid/  
samt en ? ? ? 12 Januari ??? 30/  
?: blef? 79 åhr./  
 
 

2003-04-02, 22:16
Svar #1

Eva Leksell

Jag har tampats med samma dödbok och samma svårlästa handstil och vågar mig därför på ett försök att tolka vad där står. Andra kan nog rätta till och komplettera.
 
Framledne förarens Hans Biörns Encka Hustru Brita Hans dotter i Staffansbo är född af Erlige föräldrar i Sonbo åhr 1658 renata. Åhr 1687 inträd[de] hon i ett christe[ligt] Echtenskap med sin ofwannämde K--- och make, med hwilken hon i Echtenskap sammanlefde alt till dess Krigs lagen begynte åhr 1700, då han reste ut i fält och omsider wid pass 1704 efter giorde avancementer ifrån Soldat till förare, blef död i Polen. Under sitt Echtenskap har hon af Gud wälsignad warit med 4 barn, 1 Son och 3 dötrar, hwaraf 1 dotter är död. Vita --- morbus. Warit bräcklig och siuklig i halftannat åhr, men omsider war det snart be--- at förunnas ------- som skiedte d. 12 Januarij sidstl[idne] begrofs d. 30 Ejusd(em) aetas 79 åhr.
 
Renata tror jag betyder döpt. Den här prästen skrev aldrig såvitt jag minns x-lig för kristlig utan det står nog Erlige. vita etcetera bör vara något på latin. Aetas betyder ålder.

2003-04-02, 22:54
Svar #2

Utloggad Christina Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2013-07-05, 12:54
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Det var skickligt! Mycken tack. Jag ser nu att det står Pohlen och inte pesten. Kanske någon annan kan fylla i det lilla som återstår. När det gäller latinet har jag hittills bara sett vita pia, vilket väl lär betyda, att den döde levt ett fromt liv.Men här står ju definitivt något annat....med x?

2006-11-16, 10:58
Svar #3

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
Tre och ett halvt år försent ska jag fylla i ett par frågetecken:
 
... sin ofwannämde K. man och make.
Vita wackert morbus.
... war det snart bestält at förunnas ...  
 
Den sista formuleringen går jag bet på.
 
Mvh Lars-Erik Gustavsson

2006-11-16, 16:22
Svar #4

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
... bestelt och förwarnas wart worder, hon före-
gaf de hända, ...
 
Något ord måhända är feltolkade. Men betydelsen bör vara något i stil med:  
 
hon fick sista smörjelsen; blev varse om vad om skulle hända och accepterade/försonades med detta (hon föregaf de hända).
 
Mvh
Leif

2012-12-19, 18:25
Svar #5

Utloggad Elov Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2023-06-22, 22:30
    • Visa profil
Tar gärna emot hjälp med att räta ut frågetecken i dödboken Norrbärke F:2 (1752-1783), nr 125 år 1752, där jag tror mig ha uttytt följande:
Elisabeth Larsdotter är född i Sudet (Sundet), gifte sig med Bergsm(an)Anders Olsson ?? 1726, med hvilken hon haft 8 barn, af hvilka en son och 2 döttrar lefva. Lefvat ???. Afled d 5e September af moderspassion och begrofs d 20 ejusdem, ???? 42 åhr.}
Jag gissar att texten innehåller Anders Olssons födelseförsamling, vilken jag hittills inte kunnat hitta.  
Mvh
Elov Larsson

2012-12-19, 18:32
Svar #6

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 07:45
    • Visa profil
Elov. Om Anders Olssons härkomst står thersammastädes.
Mvh  
Leif O

2012-12-19, 22:00
Svar #7

Utloggad Elov Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2023-06-22, 22:30
    • Visa profil
Tack Leif!
Det var bra att få klarlagt.
Mvh / Elov L

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna