ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Valla  (läst 561 gånger)

2010-03-28, 13:21
läst 561 gånger

May-Lise Skansare

Hej!
 
Oluf Olsson f 1755-04-02 i Svanvik el Tönsäng av en Larsdotter enl uppgift i Släktdata.  
Han får 7 barn tillsammans med Maria Nilsdotter. Maria dör 1808-07-19.  
I Valla Hfl A1:7 (1809-10)sid 32 återfinns Oluf med yngste sonen Bengt f 1799-05-31 vandrades som .... allmosehjon...
Kan sen följa dom genom A1:8 S 35, A1:9 s 71, A1:10 s 35 och 52. Där tar det stopp.  
Problemet är att jag inte kan läsa prästens  
anteckningar så kanske det framgår vart dom tar vägen i sista Hfl.  
I Släktdata hittar jag Oluf död 1823-06-26 på Tångeröds mark. Men hur går det för sonen Bengt som finns med Oluf även som 31-åring?
Av de övriga sex barnen har jag koll endast på Nils född 1784-02-20 i Röddalen.
Kan man möjligen hitta Olufs föräldrar? Födelseboken Valla C:2 kan jag inte läsa.
Hoppas någon kan hjälpa mig i detta ärende.
Mvh
May-Lise
PS. Jag har AD-Online. DS

2010-03-28, 23:08
Svar #1

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 18:15
    • Visa profil
May-Lise
 
På Tjörn släktforskares hemsida http://www.tjsf.org/kyrk.asp
finns många register från kyrkoböckerna.
Om du har svårt att läsa originalen så kan dessa avskrifter
hjälpa dig att komma igång.

2010-04-01, 10:18
Svar #2

May-Lise Skansare

Kenneth!
Tack för ditt tips ang Tjörns Släktforskarförening. Den sidan har jag använt mig av regelbundet för att söka en gren av mina anor som slog sig ner på Klädesholmen.
 
Har nu hittat Olufs son Bengt som gifter sig med Sigrid Casparsdotter och får en dotter Brita 1854. Själv dör han året efter dvs 1855.
 
Ev kan Olufs föräldrar vara Christen Olsson och Ingeborg Persdotter i Treje Skee.  
 
Sökningen och läsförsöken i hfl och föddeböcker går vidare.
 
May-Lise

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna