ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Krokstad, döda, C-1-1688-1718-Bild-230-sid-449  (läst 746 gånger)

2012-06-08, 00:26
läst 746 gånger

Utloggad Ivan Johnson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-06-09, 20:04
    • Visa profil
Hej,
 
Finns det någon som kan hjälpa till att tyda vad som står i dödsannonsen Krokstad-C-1-1688-1718-Bild-230-sid-449 angående Bernhard Plate (här stavad “Plathe”)? Jag har skrivit ut de ord jag tror mig vara säker på (och några jag har gissat mig till!), men jag behöver hjälp med resten:
 
“ . . . . daga före . . . . Johannes Baptista dag, blef den . . . . . . . och högvällkänd . . . . . . Bernhard Plathe, af . . . . . 54 åhr, begrafven.
 
“P(ro) Mem(oria) . . . . . Kyrkoherden . . . Bernhard Plathe var allmänt(?) 5 åhr Pastor vid församlingen . . . . . tillforna var han Regements Pastor vid gröna Dragonerna, och till.... Cominister vid Krokstad; och sedan han blef kyrkoherden efter sin Br(or) . . . . Jochum, blef . . . . Bergen Bengtsen(?) cominister . . . . först än . . . . Berendts(?) tid var ingen Cominister vid Krokstads församling utan förrättande Pastor . . . . alla. . . . . .
                               annat. af Pet. S. Hook.”
 
Jag skulle bli mycket tacksam om någon kunda tyda hela stycken, och/eller påpeka var jag hamnat på avvägar.
 
Tack på förhand,
 
Ivan
 



2012-06-08, 12:55
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Tijsdagen före then h;(elige)  
ärewyrdighe och högwällärde hworne Hr.
af ålder
sal. (salig) kyrkoherden Hr.
war allenast 5  
men tillförne
och tillijka
bror sal. (salig) hr Jockum
blef hos
men förr än sal. hr  
pastor sielf alla sysslor?
Föreslår Mats på Dina luckor, med ? på sista ordet

2012-06-09, 20:04
Svar #2

Utloggad Ivan Johnson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-06-09, 20:04
    • Visa profil
Hej Mats,
 
Tack för Din hjälp.
 
Mvh, Ivan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna