ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tving Hfl 1683-1727  (läst 375 gånger)

2004-06-06, 18:02
läst 375 gånger

Jenny Sjöborg

Hej!
 
Sitter med Genline och försöker se vad det står i Husförhörsboken för Tving 1683-1727. På mitten av sidan 4 så står överskriften Jacobstorp men jag kan inte tyda något av det som står under. Någon som kan förklara vad det handlar om? Det behöver inte vara en ordagrann översättning, utan bara en sammanfattning.  
 
Skulle verkligen uppskattas!
 
Hälsningar,
Jenny

2004-06-07, 09:19
Svar #1

Eva Cumner

Hej Jenny!
 
Är inte riktigt säker på din sidangivelse i katekismilängden, men tror det kan vara detta du menar. Tidpunkten är ju 1683 och mitt i tiden för Blekinges försvenskning. Prästen skriver på danska. Ungdomarna får lära sig läsa både på danska och svenska.
 
Jacobstorp  
Isaack Andersson  
Mats Andersson  
Samson Andersson
 
Disse 3 Lass nästan Book uden at paa Dansk og lass udi Svenske Bogen
 
Mvh, Eva

2004-06-08, 20:51
Svar #2

jennysjöborg

Hej Eva!
 
Tack för ditt svar. Det hade jag inte en tanke på när jag satt och försökte tyda orden. Inte så konstigt att jag inte fick ihop det Tur att det finns andra som har koll  
 
Tack för din hjälp!
 
Trevlig sommar!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna