ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bräkne-Hoby vigsel 1835-38, GID:1485.29.25200  (läst 453 gånger)

2008-01-22, 19:13
läst 453 gånger

Utloggad Torgny Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2700
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 17:52
    • Visa profil

Hej !
Önskar hjälp med denna vigsel mellan Carl Johan Danielsson och Maria Swensdotter den 16 maj 1857. Det förkommer en del ord i notisen som jag inte är helt säker om, önskar därför att någon vill översätta hela vigselnotisen.
Tack på förhand
Varma hälsningar Torgny

2008-01-22, 19:39
Svar #1

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1643
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 13:01
    • Visa profil
    • anygren.se
Tja egentligen står det väl bara att de har åldern inne och att inga hinder för äktenskap finns.  Lite moderniserad stavning tycker jag det står enligt följande.    
 
Att kontrahenterna Carl Johan Danielsson och Maria Svensdotter i avseedne till släkt och svågerskap, trolovning med andra, laga ålder, vederbörande giftomans samtycke och vad annat havande det vara må, av förhindrade att med varandra ingå äktenskap, det varder av och undertecknade som av båda kända förhållanden härigenom ansvar försäkrade.  Hoby som ovan
 
Intressant att du söker dem. De finns med hos mig också. Jag är släkt med hans syster Eva Lisa Danielsdotter.  Carl Johan var ju ingen skötsam gosse precis, satt i fängelse i Malmö mm. Men det piggar ju upp med någon som avviker lite ibland.  
 
Hör gärna av dig direkt för utbyte av information.
 
Annika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna