ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bräkne-Hoby födda 1750-1780 bild 203 sida 375  (läst 885 gånger)

2014-10-08, 10:57
läst 885 gånger

Utloggad Michael Erenius

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 189
  • Senast inloggad: 2024-11-08, 14:18
    • Visa profil
Hej!
Jag behöver hjälp med att tyda texten kring dopnotisen för det oäkta barnet Sven!
Jag kan läsa mig till att modern heter Märta Carlsdotter.
Ser också att drängen Mattis Ehrengisselsson nämns som fader - men vad står det runt om kring detta omnämnande?

I kolumnen för dopvittnena står en kommentar längst ner som jag inte kan tyda (är det någon som dör?)

I marginalen (vid bokens mitt) står också en kommentar, något som kan tydas som att det handlar om Sven - är det någon som kan hjälpa till med tydningen?  

Tack på förhand

Michael Erenius

2014-10-08, 14:32
Svar #1

Utloggad Arne Sörlöv

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 722
  • Senast inloggad: 2024-10-28, 06:47
    • Visa profil
han död til sjös 1759 i juni månad utan at ha....    betalt böter eller .....
Får se om jag får ihop resten sedan.
Med vänlig hälsning
Arne

2014-10-08, 14:47
Svar #2

Utloggad Michael Erenius

• Anbytare ***
    • Visa profil
Tack Arne!

Vad jag försöker göra är att se om denne Mattis Erengisselson är densamme som sedan blir BM Mattis Erengisselsson Ankarhult i Tving, antagen 1760. (Har inga fler kandidater sedan)! Trodde först att BM Erengissel Mattsons Hares son Matis var den jag sökte man han dog i ung ålder.

Så om han dör till sjöss redan 1759... så faller hypotesen.
Dock hittar jag ingen dödsnotis om honom i Hobys döda 1750-1780 för året 1759? Skulle den kunna finnas någon annanstans?  

Har fortsatt leta efter att jag bad om läshjälp och har hittat följande:

Sonen Sven dör redan 12 maj 1760 i Belganet.
Märta Carlsdotter (1734-28/6 1794), i Belganet, gifter sig med Peter Erntsson (1743-10/7 1810) den 30 maj 1762
Med vänlig hälsning
Michael

2014-10-08, 16:16
Svar #3

Utloggad Arne Sörlöv

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 722
  • Senast inloggad: 2024-10-28, 06:47
    • Visa profil
Han kan ha drunknat och ej återfunnits så att därför kan han saknas i begravningsboken. Böckerna vid denna tid hanterar begravningar och ej döda.
Han kan även drunknad långt hemifrån och vara begravd på främmande ort.
Med vänlig hälsning
Arne

2014-10-08, 17:28
Svar #4

Utloggad Michael Erenius

• Anbytare ***
    • Visa profil
Tack Arne!

Givetvis kan det vara så och att det därför inte finns någon begravningsnotis!  

Utifrån det du hjälpt mig med har jag försökt själv- kan följande infogade ord vara möjliga?

han död til sjös 1759 i juni månad utan at ha varken betalt böter eller fått .....  

Om jag tolkar detta rätt så bör han ha dömts till böter (och något annat kanske). Kanske står det något om detta i domboken, tyvärr har jag inte tillgång till denna än. Kan det sista ordet vara Frist? Om så - ifrån böterna eller något annat?

I rutan för föräldrarna från och med fadren... är det lite svårare att få ihop:

fadren ... unga drengen Mattis Ehrengisselsson.... (de sista orden får jag inte alls ihop)

Troligtvis har min hypotes om att dessa personer är en och desamma fallit utifrån detta. Samtidigt kan man inte låta bli att undra hur pass säkert beskedet som ligger till grund för noteringen om hans död är och varifrån det kom. Han verkar dessutom inte ha gjort rätt för sig två år efter barnets födelse och fick antagligen lida av viss skam - sammantaget kanske något som skulle kunna leda till att man skulle kunna vilja försvinna (ren spekulation förstås). Jag kan dock inte låta bli att undra över denne Mattis i Hoby, med böter hängande över sig, som dör till sjöss så nära inpå en namne som helt plötsligt dyker upp i Tving (dessutom i ett annat härad) som båtsman. Får se om jag kan hitta några kopplingar överhuvdtaget eller något annat som kan förklara varifrån Mattis i Tving kom ifrån!

Med vänlig hälsning

Michael

2014-10-08, 22:00
Svar #5

Utloggad Kjell Holmåker

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2018-03-23, 18:31
    • Visa profil
Fadren bekändes wara unga drängen Mattis Ehrengisselsson, hwilken än ej begåt Her. H. Natward.
Han död til siös 1759 i Junii månad, utan at hafwa hwarken betalt böter eller ståt skrift.
Hon Märta Carlsdot. bet. til Kyrkan 4 daler och stodt hemlig skrift d. 26 april(?) 1757 …

Det finns en Mattis Erengiselsson, född 24/5 1736 i Öljehult, son till Erengisel Börjesson och Inga.

2014-10-08, 22:47
Svar #6

Utloggad Michael Erenius

• Anbytare ***
    • Visa profil
Hej Kjell!

Stort tack för läshjälpen! Det är just den Mattis Erengisselsson född 24/5 1736 i Öljehult som avses.
Som jag nämnt ovan försöker jag få ihop denne Mattis född i Öljehult med den Mattis Erengisselsson som blir båtsman i Svarthövdaryd, Tving 1760. Mattis i Tving ska enligt generalmönstringslisan 1754 vara född 1738 i Blekinge! De enda två som heter Mattis i förnamn och Ehrengisselsson i efternamn som jag kan hitta är denne Mattis i Öljehult och en Mattis född 1734 i Tving som dog som ung - några fler verkar inte finnas! Så lite mystiskt är det!

Med vänlig hälsning
Michael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna