ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bräkne-Hoby C:3 s. 43 bild finns  (läst 988 gånger)

2004-09-25, 18:49
läst 988 gånger

Birgitta Ohlsson

Hej
 
jag hoppas att jag hittat rätt barn på följande kort. Det var lite svårt att se sidhänvisningen men jag tror den stämmer. Fadern är Måns Månsson och modern hustru Bothil men vad heter barnet? Tycker mig kunna se att barnet var fött en måndag kl 8 på morgonen. Vad betyder siffrorna 5 och 14 som står på översta raden?
 

 
Mvh
 
Birgitta

2004-09-25, 20:25
Svar #1

Eva Cumner

Hej Birgitta.  
 
Ett försök till tolkning:
 
Bräkne-Hoby C:3 1723
Bap Dominica 5 post Trinitatis (5:te söndagen i Trefaldighet) eller d 14 juli.  
Måns Månssons och hustru Bothils barn af Klingsmåhla, Nat Måndag den 8 juli kl 8 om morgonen, Nom Pehr. Gertru Carls i Klingsmåhla bar det. Testes: Jon Persson i Hofgården, Hannes? i .....måhla, Ingrid Nilses i Hässledahlen, pig Bängta Persdotter i Raskamåhla  
 
Mvh, Eva

2004-09-25, 20:39
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Hej Eva
 
Tack så mycket för hjälpen. Det var fel barn alltså, jag tyckte att det såg ut att vara fler bokstäver än fyra i texten men nu när jag tittar så ser jag också att det står Pehr. Det är ju så himla svårt att läsa dessa gamla texter. Det jag försöker hitta är Hiertrud/Gertruds födelsenotis men jag får leta vidare.  
 
Bara för det lägger jag in en ny bild. Den förställer lysningsnotisen för Nils Pärsson och Karin Larsdotter. Jag kan se att Nils Pärsson var bonde och änkling från Bårabygd som skulle gifta sig med pigan Karin Larsdotter i ....
fadern bonden Lars, här borde det stå Olsson men jag tycker mer att det ser ut som Nilsson? i ........ Står det att de vigde i december?
 

 
Mvh
 
Birgitta

2004-09-26, 10:31
Svar #3

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Pricken på i-et är klar i andra ord men inte i patronymet till Lars. Fadern kunde heta Lars Matsson.

2004-09-26, 16:38
Svar #4

Kjell Öhman (Kjell)

Karin Larsdotters hemvist tycker jag är Bamsiötorp. Namnet förekommer även som hemvist för fadern.
Efternamnet är svårare att tolka. En förstoring skulle behövas, men jag tycker inte att det är uteslutet att det skulle kunna stå Ohlsson.

2004-09-26, 17:00
Svar #5

Birgitta Ohlsson

Hej HeikkI och Kjell
 
Försöker lägga in en förstoring så får vi se. Det står inte Ramsjötorp?
 
Mvh
 
Birgitta
 

2004-09-26, 17:02
Svar #6

Birgitta Ohlsson

Den blev ju inte ett dugg större. Är det någon som vet hur man gör för att bilden skall bli större?
 
Mvh
 
Birgitta

2004-09-26, 17:06
Svar #7

Birgitta Ohlsson

Gör ett nytt försök
 

 
Mvh
 
Birgitta

2004-09-26, 18:00
Svar #8

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det verkar nästan säkert att efternamnet är Nilsson. Jämför med de andra Nils(arna) på samma bild.

2004-09-26, 18:43
Svar #9

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Jag skulle gå för Bamsiötorp.

2004-09-26, 19:48
Svar #10

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det står Ramsiötorp och Lars Nilsson!

2004-09-26, 20:20
Svar #11

Kjell Öhman (Kjell)

När jag nu ser den förstorade bilden anser också jag att det måste stå Nilsson. När det gäller hemvisten har jag kollat Blekingerötter och där sett att det i Bräkne Hoby finns en gård/by som heter just Ramsjötorp. Däremot finns det ingen som heter Bamsiötorp. Tolkningen måste helt enkelt vara Ramsiötorp, även om skrivaren tycks skriva B och R på mycket snarlika sätt (jämför med Bårabygd på raden ovanför).
Ramsiötorp och Nilsson, sa Bill.

2004-09-26, 20:40
Svar #12

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Vad det verkar stå är naturligtvis inte så viktigt. Man kan ju ha skrivit bokstaven x på ett sätt som påminner en annans bokstav y. Vilka namn överhuvudtaget existerar på en viss ort är vad man måste kolla först i nyare dokument.

2004-09-26, 21:14
Svar #13

Birgitta Ohlsson

Hej alla
 
Tack för allt engagemang för det är ju inte så lätt att läsa. Jag sökte också på Bamsiömåla och fann Ramsiömåla som ju ligger i Bräkne-Hoby så det är nog rätt. Att det står Nilsson efter Lars ställer däremot till det en del. Jag söker efter ett par som hette Nils Pärsson och Karin Larsdotter som troligtvis gifte sig vid denna tid men fadern skall ha hetat Olsson och inte Nilsson. Antingen betyder detta att det är helt fel par eller att det står fel Patronymikon på Lars. Paret hamnade i alla fall i Bårabygd, Bräkne-Hoby, samma ställe som Nils Pärsson kom ifrån. Karin var visserligen född i Hunnamåla, men fadern som var båtsman och hette Lars Olsson Blanckholm blev änkling 1757 så helt omöjligt att familjen hamnade i Ramsjömåla är det kanske inte? Finns det kanske någon ledtråd i den övriga texten i notisen?  
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna