ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bräkne-Hoby C:1 s. 241  (läst 2047 gånger)

2006-12-31, 20:34
läst 2047 gånger

Birgitta Ohlsson

Vad betyder krummeluren som står innan Esbjörn? i första notisen den 15 mars. Jag undrar även över förkortningen Grdqv(om det står så), betyder det gårdkvinnan och vad var i så fall en sådan? Sist men inte minst undrar jag om orten eller platsen som står är Fösningsmåla?
 
Mvh
 
Birgitta
 

2007-01-01, 02:57
Svar #1

Utloggad Vanja Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:14
    • Visa profil
    • www.swe-gen.se/
Birgitta
 
Det står med förkortningarna utskrivna:
 
Begrovs gårdkvinnan Elin salig Esbjörns i Fösingsmåla
 
grd qw  = gårdkvinna
 
tecknet innan Esbjörn = salig
 
Att Elin är gårdkvinna här betyder att hon är änka och att hon varit det en tid. Är hon nybliven änka står det änka.
Esbjörn Karlsson finns inte i begravningsboken men som du ser av det sista domboksmålet nedan lever han 1684. Folket i Fösingsmåla brukar begravas på Backaryd kyrkogård vilket är betydligt närmare än Hoby. Tyvärr saknas begravningsbok i Backaryd för den tiden.
 
Bräkne härads dombok
1668-02-26:  
2 ting. Underfogde Nils Andersson i Karlshamn med fyra män som hade varit hos Esbjörns hustru Elna i Fösingsmåla och hört hennes ord angående Karin Andersdotters bekännelse om det lägersmål hon kärar Jöns Esbjörnsson vara barnafader till, vilket hon bekänt till sin syster i Trensum under kyndelsmässotid.
 
1684-10-23:  
Olof Månsson och Hans Nilsson i Röaby kärar Esbjörn Karlsson i Fösingsmåla angående 50 daler silvermynt, vilka han som förmyndare för Per Karlsson och Anna Persdotters barn har mottagit av styvfadern Olof Månsson i Mörtjuk för barnens skatterättighet i Hakarp, 50 daler i sju lotter varav två är betalda, nämligen som Hans Nilsson på sin hustrus vägnar har tillkommit och uttagit och de andra har Olof Månsson i Mörtjuk själv för sitt barn med Anna Persdotter behållit. Men de övriga fem lotterna har förmyndaren Esbjörn Karlsson, vilket de tillstår. Olof Månsson fordrar dessa på sin hustrus vägnar. Resolution; Bland annat skall Esbjörn betala ut de resterande fem lotterna. Vad det gäller lösöret har Esbjörn och Mats Matsson i Fösingsmåla förbjudits av rätten att inte förskingra något gods av deras egendom förrän barnagodset är betalt.
 
Länsräkenskaper Blekinge
Philippi Jacobi 1646-Philippi Jacobi 1647:
Tor Karlsson i Tattamåla en sjättedel Tattamåla som dess broder Esbjörn upplät
Samma Esbjörn Karlsson halva Fösingsmåla som Joen Pedersson avdog
 
Mvh
Vanja Jonasson

2007-01-01, 02:59
Svar #2

Utloggad Vanja Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:14
    • Visa profil
    • www.swe-gen.se/
Birgitta
 
Ett litet tillägg.
 
Tattamåla i Hällaryd socken (Blekinge)
 
 
Gott Nytt År,
 
Vanja

2007-01-01, 12:51
Svar #3

Birgitta Ohlsson

Vanja
 
Tack så mycket för utförlig information. jag hade aldrig sett tecknet för salig förut så det är ju bra att veta. Jätteroligt med lite utdrag ut domböckerna också. Jag skall vid tillfälle beställa dessa. En fråga: Är det inte lite konstigt att Elin finns med i Bräkne-Hoby men inte hennes man? Båda bodde väl i Fösingsmåla?
 
Mvh
 
Birgitta

2007-01-01, 13:12
Svar #4

Utloggad Vanja Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:14
    • Visa profil
    • www.swe-gen.se/
Birgitta
 
Båda bodde i Fösingsmåla men det förekommer att de glömmer föra in dem. Speciellt om de då begravs i Backaryd kanske uppgifterna på sedeln aldrig blir införda eller att den kommer bort. Ett annat exempel är Esbjörns son Carl som också bor i Fösingsmåla och senare i det närbelägna Smedamåla. Han finns bara införd i Backaryd.  
 
Backaryds begravningsbok 17230113:
Gamle gårdmannen Carl Esbjörnsson ifrån Smedamåla i Hoby socken med herr prosten i Hoby contents och sedel där uppå AEtas (i en ålder av) 87 år.
 
Carl finns inte införd i Hoby begravningsbok.
 
Gårdman och gårdkvinna är en benämning på de gamla som avträtt gården och som nu bor på undantag.
 
Mvh
Vanja

2007-01-01, 13:55
Svar #5

Birgitta Ohlsson

Vanja
 
Ok då förstår jag. Nu när du nämner Carl Esbjörnssons dödsnotis som endast är införd i Backaryd kan jag säga att jag hittat hans maka Karins dödsnotis och hon finns nämnd i Bräkne-Hoby C:2 s. 151.Dödsnotis: Karin, Carl Esbjörns i Smiddamåla. Consensu Pastoris. Troligtvis lär jag väl aldrig få redan på makornas patronymikon eftersom de borde varit gifta innan 1677 då Bräkne-Hobys böcker börjar.
 
Mvh
 
Birgitta

2007-01-01, 18:14
Svar #6

Utloggad Vanja Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:14
    • Visa profil
    • www.swe-gen.se/
Birgitta
16990416 då Carl Esbjörnssons dotter Karin döps (född 1699-04-05)GID 1485.16.82900 heter modern Karin Carlsdotter. 1696-04-19 föds dottern Elin. På introducerade (Int) 31 maj GID 1485.16.80200 heter hustrun Kerstin och 1689-02-24 då Ingeborg föds introduceras hustrun vid namn Ingeborg 7 april GID 1485.16.74300. Om det är tre olika hustrur det rör sig om eller rena felskrivningar är inte lätt att säga. Ingen hustru utom Karin är nämnd död men om någon begravts i Backaryd vet man inte.
 
Nu vet jag inte vilken av barnen du är släkt med men målen nedan ger en hel del släktskap.
 
Bräkne härads dombok 1726-11-07:
48. Per Andersson i Skarup kärar Börje Joensson i Smedamåla angående fordran i halva 3/8 krono Smedamåla efter avlidne Nils Karlsson, vilken ock har behörig andel i den andra halvan efter Nils mor Karin tillika med Nils död i pesten. Avtal; Per Andersson talar på sin hustru Gunnels vägnar samt för sin svåger Karl Nilsson i Skärvgöl, vilka bägge är syskon till Nils Karlssons hustru Elna i Smedamåla. Och för den skull att Börje trätt i äktenskap med Nils Karlssons syster Elna Karlsdotter och fasta egendomen besitter men dess hustru inte fått något därav, vilka nu kräver sin arvpart. Börje Joensson förklarar att hemmanet var alldeles nedsuttet efter pesten då han tog emot det på sin gamle skröplige svärfader Karl Esbjörnssons trägna begäran, vilket han haft hos sig tills han dog för ett par år sedan, menar att Per Andersson med sina arvingar inte har något att fordra. Dessutom påstår att denna sak inte må avslutas förrän dess samärvda efter svärfadern, vilka är Karl Månsson i Hjärtonemåla, Lars Christiansson i Kåraryd, vilka bör höras. Hade Nils Karlsson och dess hustru barn sins emellan? Vilka av huset dog först? Börje svarar; Hustru Elna dör först, så några av barnen, gossen Karl levde efter fadern Nils Karlsson. Dog gossen Karl förrän morfadern Nils Torsson i Skärvgöl? Börje svarar att han dog halvannan dag före honom. Köpte Nils Karlsson halva Smedamåla eller fått det av sin far? Börje svarar att fadern gett honom i gårdepengar halv tredje tjog, varföre han sedan fick halva gården. Per Andersson säger att han gett sin far sex tjog daler därföre, Börje säger att han betalt en hop gäld, anhåller om uppskov. Resolution; Börjes svågrar Karl i Hjärtonemåla och Lars i Kåraryd bör höras.
 
1727-02-28:
29. Per Andersson i Skarup kärar Börje Joensson i Smedamåla angående arv i Smedamåla. Börje sjuk men svågern Karl i Hjärtonemåla närvarande säger att varken han eller Börje fick något arv i Smedamåla hemman. Det var så gott som öde då Börje emottog det. Har efter gamle Karl Esbjörnsson ej fått mer än 6 daler smt. till mans. Hemmanet låg så gott som öde när Börje Joensson året efter pesten på sin svärfars böner mottog det och löste skulderna, till vilken han skall ha lämnat undantag i livstiden. Per Andersson skall nu i fjorton år stilla tigit. Nils Karlsson efterlämnade barn levde efter sin morfar Nils Torsson i Skärvgöl vilket han genom gamla män vill bevisa. Per Andersson menar att morfadern och mormodern dog först. Målet gäller två saker; 1). Arv i Smedamåla efter Nils Karlssons son Karl Nilsson som Per Anderssonfordrar på sin hustrus vägnar vilken varit moster till Karl. 2). Arv efter Karls farmor Karin. Börje bestrider detta säger att gamle Karl Esbjörnsson som var Karls farfar och således arvtagare levde längst och dog för inte så länge sedan. Utslag; Börje Joenssons svåger Nils Karlsson tillika med sin mor Karin dog i pesten. Nils efterlämnade en son Karl vilken ärvt både far och farmor samt sin mor som också dog. Efter denne Karl är det nu Per Andersson på sin hustrus vägnar som var moster till honom söker arv. Morfadern och mormodern i Skärvgöl dog före Karl så den gamle Karl Esbjörnsson såsom den dödes farfar och den som levde längst var i bakarv mer än mostern som var i sidolinjen. Kan inte därför anses att mostern har någon arvsrätt utan Börje Joensson som suttit på hemmanet så länge otilltalad fast hemmanet skulle gått i arv lutat åt ödesmål när Börje det för sin gamle svärfaders skull emottog det och löste skulden då ingen annan ville påtaga sig det.  
 
Mvh
Vanja

2007-01-01, 21:02
Svar #7

Birgitta Ohlsson

Vanja
 
Elin Carlsdotter född 1683-09-23 är det av barnen som jag är släkt med. Jag har fått dessa uppgifter av Roger Rydberg i Konga. Eftersom jag själv hittade två döttrar, Karin och Ällin till Carl Esbjörnsson som dog i pesten 1711, Bräkne-Hoby C:2 s. 152 borde det ju röra sig om två systrar som båda hette Elin. Min Elin dog ju inte förrän 1760-05-11. Nils borde väl vara han som föddes 1678, Bräkne-Hoby C:1 s. 25? Det skiljer ju i så fall 21 år mellan Nils och Karin men om detta tyder på att Carl Esbjörnsson var gift mer än en gång vet jag inte. Jag skall gå igenom dina uppgifter som jag är mycket tacksam för så får jag se om jag får ihop släktskapen. Jag återkommer.
 
Mvh
 
Birgitta

2007-01-02, 17:46
Svar #8

Birgitta Ohlsson

Lite nya uppgifter som jag hittat under dagen. Nils Karlsson som dör i pesten måste vara den Nils som föddes 1678, Bräkne-Hoby C:1 s. 25, tyvärr finns ingen notering om att hans mor blivit introducerad igen. Det första av Nils Karlsson och Elin Nilsdotters barn som jag hittat föddes 1702-12-06, Bräkne-Hoby C:1 s. 458. Jag hittar ingen vigselnotis för paret. Vid denna tid var då Nils Karlsson ca 24 år gammal. Nu vet inte jag om man endast med stöd av dessa uppgifter kan slå fast att det var Karin Carlsdotter som var mor till alla barnen? Hon borde ju i alla fall varit mor för de barn som var födda senare än Nils Karlsson och att de var helsyskon. Jag hittade faktiskt ytterligare en Elin Carlsdotter som ”Fästes” 1696-06-28, Bräkne-Hoby C:1 332. Paret gifte sig senare 1696-06-28,Bräkne-Hoby C:1 s. 334. I notisen under den på sidan 332 står även en notis om att Carl Esbjörnssons maka introducerades men då med namnet Kerstin som du skrev. Det barn som föddes det året hette ju som du skrev Elin. Jag vet inte om det var ovanligt att man hade giftasvuxna barn samtidigt som föräldrarna fortfarande fick barn? Väldigt konstigt är det också att Carl Esbjörnsson och hans maka fick 3 döttrar som alla hette Elin?
 
Mvh
 
Birgitta

2007-01-03, 11:37
Svar #9

Utloggad Vanja Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:14
    • Visa profil
    • www.swe-gen.se/
Birgitta
 
Det är inte så ovanligt att barnen födde egna barn samtidigt som föräldrarna. Det kunde skilja upp emot trettio år mellan första och sista barnet om de gifte sig unga. Att de har döttrar som heter Elin är efter Carls mamma. Att de sedan har flera levande barn med samma namn förekommer ofta. Namnet kan finnas på mödernet också, mormodern kanske, och då blir det en till. När en make eller maka avlider döps nästa barn med samma kön nästan alltid till det namnet. Samma gäller när ett barn dör o.s.v. Man upptäcker i bouppteckningarna att de har en äldre och en yngre med samma namn.
I målet ovan från domboken 1726-11-07 står det att Nils Karlssons son Nils morfar är Nils Torsson i Skärvgöl. Alltså Karl Nilssons hustru Elin Nilsdotters far. Skärvgöl är Backaryd socken och det är därför du inte hittar någon vigsel på Karl och Elin i Hoby.  
 
Vigda Hoby:
1696-06-28 drängen Carl Mattsson i Lilla Årsjömåla/  Mats Perssons son i Lilla Årsjömåla och pigan Elin Carlsdotter/ Carl Esbjörnsson dotter i Smedamåla
 
1700-07-08 drängen Lars Christansson i Kroken i Backaryd socken och pigan Sigrid Carlsdotter/  Carl Esbjörns dotter i Smedamåla
 
1706-06-10 drängen Börje Jonsson på Bokön i  Backaryd socken och pigan Elin Carlsdotter/ Carl Esbjörnssons dotter i Smedamåla
 
1710-10-23 drängen Bengt Olsson/ Jöns Månssons styvson i Fogdakärr och pigan Ingelöv Carlsdotter/ Carl Esbjörnssons dotter i Smedamåla
 
Vanja

2007-01-03, 17:17
Svar #10

Birgitta Ohlsson

Vanja
 
Tack för svaret då förstår jag hur det kunde ligga till. Att det har funnits två barn med samma namn bland levande syskon har jag sett förut men aldrig tre. Annars kände jag till att man gärna döpte ett barn efter ett nyligen avlidet syskon osv. Det man i alla fall kan slå fast vid det här laget är att de syskon som föddes från 1678, (Nils) och framåt måste ha haft samma mor, nämligen Karin Carlsdotter. Dels beror detta på de uppgifter som du hittat i domboken 1726-11-07 och den Nils som det talas om i domboken måste ha varit han som föddes 1678. Jättekul eftersom det tydligen inte var helt klarlagt vem som var mor till alla barnen. Karl Nilssons födelsenotis hittade jag på Bräkne-Hoby C:2 s. 37, han var född 1704-12-26. Däremot hittar jag inte hans dödsnotis. Morfaderns uppgifter borde väl finnas i Backarydsböckerna och dessa har jag inte. Jag hittade annars ett syskon till Karl som även han dog i pesten, om jag tytt hans namn rätt så hette han Thore, Bräkne-Hoby C:2 s. 151. Han dog 1711-03-24. Jag har bett anbytarvärden flytta hela diskussionen till Blekinge -> socknar -> Bräkne-Hoby i stället för det kan ju vara fler som är intresserade av vad vi kommit fram till. Återkommer om jag hittar något mer intressant.
 
Ps: Jag hade glömt att man ofta om inte alltid gifte sig i brudens hemsocken.
 
Mvh
 
Birgitta

2007-01-03, 23:41
Svar #11

Utloggad Vanja Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:14
    • Visa profil
    • www.swe-gen.se/
Birgitta
 
Från Backaryd begravningsbok:
1711-06-03 Skärvgöl: Nils Torsson och hustru Kerstin och sonen Thore.
 
1711-02-20
Smedamåla: Nilses hustru Elin Nilsdotter och dottern Bengta
 
1711-03-24
Smedamåla: Carls hustru Karin och sonen Thore
 
1723-02-03
Smedamåla: Tore Nilsson 50 år
 
 
Vanja

2007-01-04, 19:08
Svar #12

Birgitta Ohlsson

Vanja
 
Tackar för uppgifterna även här. 1711-02-20  
Smedamåla: Nilses hustru Elin Nilsdotter och dottern Bengta Är det Carl Esbjörnsson och Karin Carlsdotters son Nils och hans maka och dotter som menas här? Anledningen till att jag undrar är att då stämmer ju inte dödsdatumet på Elin Nilsdotter för hon dog ju 1711-03-04? En fråga till: Hade även Carl Esbjörnsson och Karin Carlsdotter en son som hette Thore?
 
Mvh
 
Birgitta

2007-01-04, 19:30
Svar #13

Birgitta Ohlsson

Vanja
 
En sak till som jag börjat titta lite på. Jag tittade lite i er avskrift från jordeboken för Bräkne Härad och Stora Silpinge och hittade då dessa uppgifter:” Ur jordeboken 1685: 15/64 Jöns Persson, om 60 år. Arv med hustru, brukat i 19 år. Har en son om 14 år, Nils, till tjänst”. Jag har ju en ana som heter Nils Jönsson som var gift med en Botil Larsdotter. Min tanke är att det är kanske min ana och hans far som det talas om i notisen? Jag hittade även en notis i Bräkne-Hoby C:1 s. 417,  där det står en Jöns Persson som dör 1700-11-11 och begrovs den 18/11.
 
Tror du att jag kan vara inne på rätt väg? Tillhör personerna ovan de som nämns på er sida och kallas för Stora Silpinge-släkten?  
 
Mvh
 
Birgitta

2007-01-12, 00:54
Svar #14

Utloggad Vanja Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:14
    • Visa profil
    • www.swe-gen.se/
Birgitta
 
Personer som dör i Hoby brukar ha ett annat datum i Backaryd. Det kan röra sig om dödsdatum respektive begravningsdatum eller det datumet det blev infört i begravningsboken. I detta fallet när de blev begravda i Backaryd mitt under pestens härjningar kom kanske kännedomen om dödsfallet till Hoby efter ett tag och då fördes de in i begravningsboken där.  
Enligt begravningsboken i Backaryd hade Carl Esbjörnsson en son Tore. Han måste då varit född innan 1677 eftersom han inte finns i Hoby födelsebok efter.
 
Angående Stora Silpinge.
Några mål från Bräkne härads dombok som ger en hel del. Släktrelationerna i det första kan vara knepiga att reda ut men i det andra får du veta vem Botil Larsdotter är och att vigseln bör ha  varit i Ronneby socken då fadern bodde där.
Nils Jönsson kan vara den Nils som finns i Silpinge 1685 eftersom han säger att han varit där sedan barndomen men kan inte hitta några bevis.
När Nils och Botil får barn är hälften av faddrarna från Ronneby socken. Skickar barnens födelsetider till dig om du inte redan har dem.
 
1718-05-28
Per Månsson i Stora Silpinge kärar Nils Olofsson ibm angående inbördan av 3/16 skatte nummer 3 Stora Silpinge som den omyndige gossen Per Håkanssons förmyndare Lars Olsson i Stora Silpinge, Måns Persson i Evaryd och Olof Persson i Mörtjuk till bemälte Nils Olofsson försålt 1717-10-05 för 120 daler silvermynt. År 1654 förlikning om arvet efter Nils Månsson och Karin Nils är utbytt till deras farfar Bromme Svensson emot givna lösören inlösen från Nils Olofsson måtte honom bliva beviljad. Nils andrager att denna gårddel är från Bromme återköpt av Nils farbror Nils Persson som var den omyndiges farfar, vilket Nils Jönsson som är farbror till kärande Per Månsson nu inför tingsrätten besannat, käranden inte släkt med den omyndige, men Nils Olofsson däremot skyld honom till den tredje leden på fädernesidan.
 
1721-06-08
37. Lars Olofsson i Silpinge kärar Per Månsson i Tubbarp angående att med våld tagit ifrån honom en äng från hans skattehemman. Befallningsman Sven Frost omnämns som frånvarande. Kärandens vittnen; Nils Jönsson, Erik Svensson, Måns Trulsson, Bengt Svensson, Nils Matsson och hustru Botil Larsdotter i Silpinge. Nils; 60 och några år, han varit i byn sedan barndomen, nämner att Lars farfar Per Larsson haft ängen Holmen oklandrad, vilken ligger inom Bräkne härad. Erik; 60 år, barnfödd och uppväxt i Silpinge, vittnar lika som Nils, haft en grop före Holmen som kallas lilla Pers grop. Måns; 70 år gammal, född och uppväxt i Silpinge, vittnar lika. Bengt; 48 år, har alltid höstat ängen. Nils Matsson; vittnar till Lars fördel. Botil; 47 år, bott i Silpinge i 27 år, när hon var hemma hos sin avlidne far Lars Månsson som bodde i Tubbarp näst hemman intill där svaranden nu bor, hennes far visade utåt Skära rör, om hon gick över ån hamnade hon på Larssons mark i Silpinge. Heme rör tillhörde också Silpinge. Käranden ingav två attester; Per Eskilsson i Silpinge intygar att han är 64 år, har brukat ett halvt krono Tubbarp mot den del som Per Månsson nu bebor, vittnar till Lars fördel. Håkan Mickelsson; 50 år gammal, tjänat Tubbarp i 26 år och dess bonde gamle Lars Månsson i Tubbarp, vittnar till Lars fördel. Syn är förrättad av nämnden, Holmen är belägen mellan två åarmar. Tubbarp har sina ägor åt norr och Silpinge mot väster. Lars tilldöms Holmen (Lilla Pelles-holmen).
 
Mvh
Vanja

2007-01-12, 22:06
Svar #15

Birgitta Ohlsson

Vanja
 
Tack för uppgifter och förklaringar, jag lär mig mer och mer hela tiden. Det är så kul och spännande att läsa alla notiser ur domböckerna som du lägger ut. Jag har lagt in texten från domboken under noteringarna om Jöns Nilsson så det får stå kvar så länge. Jag hade inte hunnit hitta riktigt alla Jöns och Botills barn men har sett att en hel del av faddrarna kom från Ronneby så jag har tänkt att Botill måste varit därifrån. Hur är det med tillförlitligheten av åldersuppgifterna i domböckerna? Kan man räkna med att det stämmer att tex Botill var född omkring 1674 eftersom det står att hon var 47 år 1721? Jag har fortfarande inte fått Årydskorten som jag beställde den 1 januari men hoppas de kommer nästa vecka. Jag är ju också släkt med Per Persson Skog som du nämner i ett svar till Mats Rännbäck under Bräkne-Hoby så jag blev också glad över detta. Jag hade inga syskon eller föräldrar till honom. De släkter som du hjälpt mig mycket med är på min farmors sida men Per Persson Skog är på min farfars.  
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna