ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #98738 - Hårdhänt tvagning!  (läst 964 gånger)

2009-12-25, 11:23
läst 964 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad ska bilden illustrera? Är det ett foto eller en målning?
 
tvagning
Ann-Mari Bäckman

2009-12-26, 10:11
Svar #1

Utloggad Evert Strandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2018-11-28, 17:18
    • Visa profil
    • Backapojkarna.n.nu
Förr fanns ett uttryck som löd ( Renlighet är en dygd ).
Kanske skall det föreställa detta.

2009-12-26, 23:47
Svar #2

Utloggad Kjell Gärme

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2013-04-27, 21:35
    • Visa profil
Riktigt så här gick det väl kanske inte till när vi badade bastu varannan lördag när jag gick i skolan. Det fanns alltid en bastant dam som tvagade oss på ryggen med en Panelborste. Öron och intimare delar fick vi ordentlig uppmaning om att tvaga själva. Vad jag noterar är att när vår madam tvagade oss var vi helnakna. Inne i bastun fanns ett fönster som vi vintertid öppnade och kom ut på ett tak där vi rullade oss i snön innan vi avslutade vårt lördagsbad med att gå til Börsen och inhandla lite godis för en 25-öring eller i bästa fall en 50-öring.
Lite minnen från skoltiden på tidigt 60-tal.
 
Kjell på Rickardsgården

2009-12-28, 17:29
Svar #3

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1369
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 09:34
    • Visa profil
Jag kan tillägga att jag råkade ut för liknande behandling. Uppvuxen i söderförort till Stockholm på 50/60-tal. Vi hade ett bad i skolan med bassäng och små bad/duschkar. När det var baddag fick alla elever ställa sig på led och skrubba varandra på ryggen, och den som stod sist skrubbades av badtanten. Kan ni gissa om man ville stå långt fram? Första året var det blandat killar och tjejer (eller gosse, flicka som badtanten sa). Men sedan satte väl prydheten stopp. Det här ägde rum en till två ggr per termin.
 
Som tur var kunde jag simma när jag började skolan. De som inte kunde fick ha simskola i den bassängen. Vad jag minns var det ungefär knädjup i den grundaste delen. Och ungefär bröstdjupt i djupa delen. På en 7 åring! Den kan inte varit lätt för de som skulle lära sig simma där.
 
//Peppe

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna