ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #96023 - hattar  (läst 393 gånger)

2009-07-23, 17:54
läst 393 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Titta vilka hattar! Vad hade kvinnorna i hattarna egentligen? Vissa hattar verkar ju bli rätt så höga med allehanda grejer.
 
hattparad
Ann-Mari Bäckman

2009-07-23, 18:58
Svar #1

Birgit Hirsch

 Tror hon till vänster har ett fågelbo i sin hatt  Men vackra är damerna med sina hattar

2009-07-25, 16:25
Svar #2

Utloggad Karin Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Senast inloggad: 2022-01-08, 22:49
    • Visa profil
När jag ser dessa hattar tänker jag på en faster till mig, som gick hushållsskola i Stockholm våren 1909. Hon skriver hem till familjen - att hon köpt hatt, ingen stilig utan en enkel vit hatt med ganska hög kulle för 5 kr. Stiliga hattar är förfärligt dyra man får ingen under 10-12 kr, och så de ser ut .  Ja, vilket hattmode det var vid den tiden, men säkert kände de sig stiliga, de som bar dessa hattar och lite status var det väl också.
Men som en ca 20-årig flicka tror jag att min faster var nöjd med sin enkla hatt.

2009-07-25, 17:08
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Som tonåring, såg jag fram emot att bli så stor att jag skulle kunna få bära hatt. Tyvärr, så blev det ju omodernt, så någon hatt blev det inte.  
 
Jag tror också att de kände sig väldigt eleganta i sina hattar, med eller utan fågelbon.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna