ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #79882 - Får man ta hunden...  (läst 377 gånger)

2008-05-18, 15:35
läst 377 gånger

Utloggad Åke Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-06-26, 14:03
    • Visa profil
Scannade in ett underbart porträtt i helgen. Mannen med hund hos fotograf John Forsberg i Alby, Medelpad. (Fixar inte in bilden här tyvär).
Man kan undra om klädseln pekar i någon riktning, tex kolare ?  
Hund, var det vanligt att den fick vara med ? Jag antar att mannen på bilden är ägare till hunden eller kan det vara rekvisita, som fotografen använder ?
Vem är mannen ? I albumet från Sösjö, Bräcke i Jämtland är det närhetsprincipen bland porträten som gäller i första hand och jag kan tro att mannen bodde i trakten.( I Sösjö fanns en det kolare Bergforss från Ångermanland exempelvis.)
Det är ett tjusigt par verkligen
Tar gärna mot synpunkter
Mvh
Åke

2008-05-18, 16:08
Svar #1

Utloggad Linda Kvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2019-05-01, 22:00
    • Visa profil
Ja, det var ett fint par. Vad kan det vara för ras på hunden, är den vuxen eller en unghund? Ser ut som en gul labrador tycker jag. Det dyker upp bilder med hundar på lite då och då och ibland är det bara en hund på fotot. Hur mycket kostade det ungefär att gå till fotografen och fotografera sig?
 
Jag testar att lägga in en länk till bilden:
 
http://www.genealogi.se/portratt/comment.php?id=79882
 
(Meddelandet ändrat av lindakvist den 18 maj, 2008)

2008-05-18, 16:59
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Åke!
 
Jag tror inte klädseln pekar mot något speciellt yrke, trots att han verkar ha slokhatt. Hans vita skjorta tyder på att han är uppklädd, tycker jag. Hunden kan ju vara hans egen hund. Hade det varit fotografens, borde den väl ha varit med på flera andra bilder.
 
Det finns kort i Porträttfynd, med endast en hund. På ett foto har Anders Nylander skrivit Okänd hund. Chansen att man ska få ett namn på den jycken är nog liten.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna