ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #60292 - Kan det vara fotografens son  (läst 261 gånger)

2007-02-15, 14:31
läst 261 gånger

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Nu är jag här och tjatar om foton från Porträttfynd igen men jag blir så nyfiken på vissa bilder  
 
Bild #60292 ligger under Okänt landskap och föreställer en liten pojke som sitter på en trappa utanför ett hus. Min första tanke var att fotot inte kan vara taget i Sverige med tanke på alla palmliknande växter ute på trappen. Men så såg jag att det även var mattor utslängda varav en som pojken sitter på. Kan det handla om storstädning av huset månntro? Och varför är kortet märkt med fotografens namn; A.E Kjellberg när det inte är ett porträtt taget i en studio? Kan det vara fotografens egna son?
 
Vad tror ni?
 
Vänligen / Helene

2007-02-15, 15:45
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tjata på du! Det är bara kul ;-)
 
Det är inte ovanligt med bara fotografens namn och inget mer. Ibland kan man känna till fotografens hemvist och då kunna placera in han/henne i rätt landskap.
 
Jag tror att man placerat inneblommorna ute och att man hade mattor på farstukvisten var inte heller ovanligt, fast vanligare inne, inte på yttertrappan. Det som jag funderar över varför man inte spänt fast mattan med stänger? Man kan ju också ha arrangerat det hela för att få en bättre bild.
 
Jag har ett foto av min mormor från 1939-1940, där hon står utanför köksfönstrt och bredvid henne står en krukväxt. Jag har trott man hållit på att sätta om den eller kanske behandla mot ohyra, men det kanske var så att man placerade ut vissa växter på sommaren.
Ann-Mari Bäckman

2007-02-15, 19:55
Svar #2

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Tack Ann-Marie!
 
Det är först nu jag upptäckt att man kan disskutera enskilda bilder från Porträttfynd på AF. Trodde denna tråd endast var till för bilder som inte passade in i porträttfynd, efterlysningar etc. Jag tycker det är spännande med gamla foton.  
 
Det kan vara som du säger att man placerade inneblommorna ute om sommaren men det som slog mig med denna bild är att växterna inte ser arrangerade ut. Ser mer ut som om de står i vägen. Likaså med mattorna. Ser ut som om någon bara slängt ut de. Titta på mattan som pojken sitter på. Mönstret är ju på andra sidan (uppvikt mattkant till höger om gossen). det var detta som gjorde att jag fick en känsla av att detta var en ögonblicksbild.
 
Helene

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna