ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #59168 -Mannens uniform? Luleå  (läst 926 gånger)

2008-02-12, 16:19
läst 926 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tillhör mannen statens järnvägar? Det är svårt att se hans märke på mössan.
 
uniform
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-12, 20:31
Svar #1

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Ja, han är banvakt vid Statens järnvägar. I mössan har han en s.k. banvaktsplåt, en sköld i silverliknande metall med tjänstenumret utstansat och ovantill en kunglig krona. Det kan nämnas att även enskilda banors banvakter använde samma typ av mössmärke, men efterson den kungliga kronan var förbehållen statens tjänare försökte man sammanvira järnvägens signatur till en kronliknande figur. Den här typen av märken användes från någon gång på 1880-talet till 1907. Jag ska återkomma med ett par bilder som exempel.
 
Jöran Johansson

2008-02-12, 21:29
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Jöran för den informationen!
 
Du får gärna skriva in kommentaren under bilden! Gör du inte det så säg till, så gör jag det (med tillägget att informationen är från dig).
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-16, 16:07
Svar #3

Utloggad Jöran Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2016-11-08, 16:57
    • Visa profil
    • www.banvakt.se
Jag lovade återkomma med en bild på de banvaktsplåtar jag nämnde i ett tidigare inlägg. Så här såg Statens järnvägars märke ut (till vänster) och en enskild järnvägsförvaltnings (till höger). Den senare är Stockholm - Västerås - Bergslagens järnvägars märke med bolagssignaturen SWB ihopsnirklad för att likna den kungliga krona som man inte fick använda. De här fina märkena skänkte banvakten en extra status.
 

 
/Jöran

2008-02-16, 21:07
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jöran!
 
Roligt att se banvaktsplåtarna! Jag kan förstå att de kände sig fina, när de bar dessa!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna