ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #30534 - Kalle Glader , Strömsund Z  (läst 2060 gånger)

2007-10-07, 12:26
läst 2060 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Vem var kalle Glader i Strömsund, Jämtland?
 
En gårdfarihandlare verkar det som.
 
Kalle
 
ann-mari
Ann-Mari Bäckman

2007-10-08, 07:22
Svar #1

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Personen på fotot är alldeles för mycket gårdfarihandlare, för att vara trovärdig som en sådan. Att han sedan har ett förtryckt kort med sitt smek-artistnamn leder mina tankar till en bondkomiker.
Jag har dock förgäves sökt i Myggans Nöjeslexikon och samma författares På nöjets estrader efter en Kalle Glader.
Nu behöver inte detta betyda att han inte fanns.
 
Långt ifrån alla bondkomiker blev kända utanför hemorten, andra blev inte alls kända i Sverige då de enbart verkade bland Svensk-Amerikaner i USA.
Min gissning kvarstår, Bondkomiker.
 
Mvh
 
RolfL

2007-10-08, 08:31
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Rolf!
 
Det var inte så tokigt tänkt, att han skulle vara en artist. Däremot har jag tveksamheter om att namnet, skulle vara förtryckt, men det kan ju bara den som äger kortet avgöra.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-10-08, 09:53
Svar #3

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se

 
Hej!
På Kläppsjös hemsida finns ovanstående  foto av en person som kallades Kalle Glader (personen längst t.vä. med en liten hatt på huvudet). Jag är inte säker på att det kan vara samme Kalle Glader som på bilden från Strömsund, men det är inte orimligt....  Strömsund ligger inte så många mil från Junsele.
 
Kalle Glader (från Kläppsjös hemsida) bodde under lång tid på Risbränna i Junsele. Min pappa har många minnen av Kalle Glader, när pappa var liten på 20-talet. Pappa är född på Risbränna.  
 
Kalle Glader var väl det vi kallar en luffare som livnärde sig på fiske bl.a. Kalle Glader fick under tiden i Risbränna bo hos Anna Edström - Risbränns-Anna - som också finns med på bilden från Kläppsjö.
 
Tyvärr har jag inga övriga personuppgifter på Kalle Glader från Risbränna, men kanske Göran Stenmark eller Gunnar Zetterstöm vet? Kalle Glader bör rimligen har funnits med i Junseles hfl, eftersom han bodde ganska länge på Risbränna vad jag vet.
 
Mvh Anita

2007-10-08, 11:51
Svar #4

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
För att fortsätta på artistspåret, så hittade Google detta på Statens musikbibliotek:  
 
Hedberg, Frans:
Calle Glader eller En man af värde : komisk monolog i en akt med sång : svenskt original
Utgivning Stockholm, 1859
 
Sen är det ju inte säkert att Kalle själv hade någon koppling till Strömsund i Jämtland; även om fotot finns där nu, så är det enligt trycket från Uppsala.
 
För övrigt finns det en Kalle Glader omnämnd i AF-tråden Göteborgsoriginal.

2007-10-08, 13:17
Svar #5

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Går det att ungefär tidsbestämma fotot.
 
När var fotografen verksam?
 
I 1890 år befolkning finns sju personer med namnet Karl Glader födda mellan 1818-1865.

2007-10-08, 14:04
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Namnet Kalle Glader verkar ha varit ett populärt namn.
 
Om man tittar på fotot, så skulle jag inte tro att fotot är från 1900-talet. Mannen kan ju av hårt leverne se äldre ut än vad han är.
 
Så om man gissar att fotot är från 1890-talet och mannen i 40-50-års åldern. Så bör han vara född 1850-1860.
 
Jag har en känsla, utan att veta, att fotograf Osti åtog sig att göra reproduktioner. Så fort Anders Nylander figurerar, som ägare eller den som lägger in kort, hos en fotograf i mellersta eller södra Sverige, ja, då kan det röra sig reproduktioner av foton tagna av Norrlands fotografer. Nu behöver det inte vara så i detta fallet, där Carina Olsson har lagt in fotot.
 
Då bör Anitas Kalle inte vara den, som finns på fotot.
Ann-Mari Bäckman

2007-10-08, 23:01
Svar #7

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Kortet av H. Osti Upsala är nog utan tvivel från 1860-talet  som jag minns det från porträttfyndstiden - så nu får ni allt backa ordentligt i tiden..  
 
Henri Osti var verksam länge, från 1859 till 1914, och som jag minns det fanns denna enkla påskrift i ena hörnet på bilder från 1860-talet. Tror han var en av de allra tidigaste med att ha sitt namn på framsidan - vanligen stämplades det mest på baksidan så här i början.

2007-10-09, 08:11
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
exempel
 
Det finns 182 kort av Osti i Porträttfynd. Tydligen så kom han till Uppsala 1864, men befann sig i Stockholm år 1866, för att sedan flytta till Uppsala(?) igen.
 
Så tittar man på andra kort, som är identifierade, så verkar nog fotot taget på 1860-talet, som Peter säger.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna