ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: #1100  (läst 558 gånger)

2002-10-25, 17:54
läst 558 gånger

peter zetterlund

Tack för ett snabbt agerande och en mycket användbar lösning!
 
Så till ärendet:
Provar att skicka in en del av baksidan på kortet med fotografens namn och ort så får vi hjälpas åt att tolka.  
 

2002-10-25, 18:56
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

(Pl?d) af F. LORENTZEN, CHRISTIANIA (dvs Oslo)

2002-10-25, 21:41
Svar #2

Jan Ek

Står det inte Photograf F. LORENTZEN, CHRISTIANIA?
 
Är inte helt säker på F. heller ??

2002-10-26, 13:07
Svar #3

Andreas Snildal

Kan det være Plad. af F. LORENTZEN, CHRISTIANIA? Altså plate, som i glassplate? Ellers var ikke Phot så urimelig heller.
Det står utvilsomt F. LORENTZEN, jf. min kommentar på bildet i Portrettfynd. 
Fotograf F[rantz] F. Lorentzen i Kristiania, 1826-1902, se  NMU-Fotosekretariatets database over norske fotografer og  Folketellingen 1900 for Kristiania - Deichmanns Gade 8
 
Mvh.
Andreas Snildal, Oslo

2002-10-26, 19:44
Svar #4

Jan Ek

Tänkte också på plade först, men varför förkorta bort en enda bokstav? Det är ju inte platsbrist i stämpeln (?) som är använd. Om ordet photograf är sannolikt i dåtidens norska (danska?) låter jag andra som vet mer om språkbruk på den tiden bedömma.
 
Fann också en annan referens till fotograf F. Lorentzen på internet efter att jag postat min förra fundering - F. bör det alltså vara!

2002-10-26, 21:45
Svar #5

Utloggad Christer Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 16:43
    • Visa profil
Står det inte plad som i plåt? Hur är det med norskan, min är obefintlig. Andreas kan räta ut eventuellt kvarvarande frågetecken.

2002-10-27, 11:49
Svar #6

Andreas Snildal

1800-tallets dansk/norske skriftspråket var riktignok tungvindt, men jeg lurer på om photograf med ph ikke er i det tyngste laget.
Men Jan har helt rett i at det ville vært merkelig å utelate den siste e-en i Plade.

2002-10-27, 21:05
Svar #7

Andreas Snildal

Jeg bør kanskje ikke avskrive muligheten for Phot..  Folketellingen 1865 viser at 39 personer i Norge hadde yrkesbetegnelsen photograf (med ymse skrivemåter, alt fra photografist til photografisk (!)). 
Franz Ferdnand Lorentzen er dog ikke blant disse (selv om det egentlig ikke ville betydd noe).
 
Hilsen Andreas

2002-10-28, 00:47
Svar #8

Jan Ek

Jag blir mer och mer övertygad om att det står *hela* ordet Photograf, ingen förkortning alltså. Det är bara bokstäverna ogr som försvunnit i stämpeln. Eller hur?

2002-10-28, 17:53
Svar #9

Andreas Snildal

Jo, selvsagt, du har nok helt rett Jan. Phot...af F. LORENTZEN er nok løsningen.
 
Noen ganger er man litt treg i oppfattelsen...

2002-10-28, 21:39
Svar #10

Peter Karlsson (Peterk)

Fast jag tycker nog inte det finns plats för tre bortfallna bokstäver å andra sidan..

2002-10-28, 23:16
Svar #11

Andreas Snildal

Peter har et godt poeng.
Jeg har postet en melding til den norske newsgruppen no.fritid.slektsforsking.diverse om dette, og lagt en link til denne diskusjonen. Kanskje noen av leserne der kan bekrefte/avkrefte at det står Photograf på fotografiet, eller har andre l?sninger.
 
Mvh.
Andreas Snildal

2004-10-27, 00:14
Svar #12

f lorentzen christiania

Hello my name is Erik and my grandmother and greatgreandmother are from Norway. I have a picture of my great grandmother as a baby (1881?) on the bottom of the picture it says F. LORENTZEN CHRISTIANIA.  I'm sure it's proabally the studio. Please let me know.  I have some trouble reading orweigan.  Please respond in English if possible. Tack  my Email is Bloomerik@hotmail.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna