ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-01  (läst 2771 gånger)

2001-08-14, 09:10
läst 2771 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
En del av släktforskningen är att samla på gamla fotografier av tidigare generationer. Men hur gör man när man stöter på gamla foton hos gamla moster, eller om man vill dela med sig av sina egna gamla kort?
Tidigare har man varit hänvisad till reprofotografin. Alltså avfotografering av fotot, ofta i svart-vitt, och med mycket stora kvalitetsskillnader och dyra kostnader. De senaste tio åren har också laserkopieringen gjort att man kunnat få kopior till bättre priser, men på sämre papper och med ganska stora kvalitetsförluster.
Den senaste tekniken för avfotografering heter Bild till Bild och bilderna tillverkas med hjälp av en dator. Kopiorna blir minst lika bra som originalet, gjorda på riktigt fotopapper och med den riktiga patinan i behåll. Alla som får kopior upplever således att de erhållt det riktiga fotot, och priset är mycket skäligt!
I Mora, där jag bor, tar Berglunds Foto följande priser: 10x15 cm = 14:- st, 13x18 = 45:-, 15x21 = 49:-, 20x30 = 99:-, 25x38 = 129:-. Det gör egen inscanning knappast värd att pröva (annat än till släktforskarprogrammet och web-sidan), då en scannad kopia är lika dyr och färgen i kopian ännu så länge mycket obeständig.

2001-08-14, 11:37
Svar #1

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Jag har kopierat massviss med gamla kort på reklambyråers färgkopiatorer. Eftersom de gamla korten ofta är mycket skarpa i skärpan blir resultatet fantastiskt - och priset är bara en femma för A4 och en tia för A3 (åtminstone i Härnösand). Det går då även bra att förstora upp korten. Jag vet dock inget om kvaliten på dessa kopior, men de utförs på blankt papper som inte är särskilt tjockt. Jag misstänker att hållbarheten i längden inte är så bra.

2001-08-15, 11:02
Svar #2

anders sjö

Jag lämnar mina gamla bilder till Lunds Ljuskopieringsbyrå. De gör pictostat-kopior, antar det är samma som jojje kallar bild i bild.  Priset oxå samma (10*15 kostar 15kr och sedan 12kr/st om mer än en kopia av samma bild). Jag vet inte hur det går till men det blir bra kopior på riktigt fotopapper. Man kan även få ett nytt negativ men det kostar 100kr/st.  
 
Jag undrar även hur det är med åldersbeständighet och förvaring men jag öppnar nya diskussioner för detta under ordet är fritt.
 
/Anders

2001-09-02, 20:04
Svar #3

Patrik Niglöv (Niglov)

Hejsan!
 
Jag har en liten fråga här.
Det är så här att jag har en massa gamla (och en del nyare) kort som jag saknar negativ till.
De gamla har säkert aldrig funnits negativ till, och tyvärr har väl negativen försvunnit av någon anledning till de lite nyare fotona i färg.
 
Eftersom de gamla svart/vita fotona sitter fastklistrade i fotopärmen går det ju inte så bra att lämna in dem för bild-till-bild framkallning precis.
Då kom jag att tänka på att man kanske skulle pröva att fotografera om dem, med någon systemkamera eller dyl. Det borde väl fungera, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
 
Så snälla, har ni några tips att komma med, så är jag oehört tacksam!
 
Tackar för hjälpen på förhand!
 
mvh
 
Patrik Niglöv

2001-09-02, 20:15
Svar #4

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Patrik!
 
Innan jag skaffade en foto- och negativscanner så använde jag en digital kamera (Olympus Camedia C-2020 Z) med macro-möjlighet för att som Du säger fotografera av fotografier. För att resultatet skall bli bra krävs dagsljus men inte direkt ljus på fotografiet eftersom det då gärna blir reflexer.
 
Det går säkert också med en systemkamera med macro-objektiv, men det blir ju dyrare att testa sig fram eftersom det krävs framkallning varje gång.
 
Mvh - Mats Högberg

2001-09-02, 20:44
Svar #5

Patrik Niglöv (Niglov)

Hej Mats!
 
Tack för ditt tips!
Men digitalkameran är nog inget för mig, eftersom det är negativen på de fotona som jag vill skapa,
eftersom det är de som saknas.
Ja, det blir dyrare på det sättet, att man inte får reda på resultatet med en gång, och att då en del försök kan bli misslyckade. Men man får väl testa sig fram... :-)
Men då ska jag försöka få tag på någon kamera med macromöjlighet på.
 
Än en gång, tack för tipset Mats!
 
mvh
 
patrik

2001-09-02, 22:07
Svar #6

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Till äldre systemkameror kan man använda mellanringar. Dessa funkade som macroobjektiv innan macroobjektiven uppfanns.
För min del skulle jag nog rekommendera en ren reprofotografi, annars riskerar du att få fel perspektiv och förskjutningar i förhållande till originalet.
Innan den metoden jag nämner i det första inlägget, dök upp, brukade jag anlita en fotograf som gjorde avfotograferingar av mina gamla foton. Jag fick då behålla negativet på dessa.

2001-09-02, 22:59
Svar #7

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jag använde själv vanlig systemkamera innan jag blev datoriserad med scanner. Ett zoom-objektiv 35-70 mm användes, inställt på 70 mm. Närgränsen låg på en 20 centimeter eller nåt sånt, och det räckte i de allra flesta fall. Använd hur som helst aldrig kortare brännvidd än 50 mm, för perspektivets skull. Ett sk porträtt-tele på 85 mm borde vara ypperligt.  
 
Bilder med normal svärta exponerades normalt. Bilder som börjat gulna överexponerades ett steg. Jag använde svartvit film, Kodak T-max 100 ASA.
 
Jag testade skärpeskillnader mellan olika objektiv, såväl fasta som zoom, och märkte ingen nämnvärd skillnad.

2001-09-03, 02:55
Svar #8

Utloggad Annika Hjelm Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-10-16, 23:17
    • Visa profil
Hej Patrik Jojje Gunnar mfl
 
Får en amatör ge ett litet tips. Jag har en mängd gamla foton både i album och gruppfoton, en del i bedrövligt skick med repor och fläckar.  
 
Jag har scannat in bilderna samt använt mig av ett bra fotoprogram med redigeringsmöjligheter. Det gjort det möjligt att restaurera och kopiera bilderna. Det tar lite tid att lära sig alla knepen och finesser som finns i fotoprogrammet men det är en otroligt rolig sysselsättning. Man kan bl.a beskära, förstora, ta bort repor, eller  ta ut personer från gruppbilder, ge en ny bakgrund så att det blir ganska likt ett ateljefoto vilket kan vara en tröst om det är det enda fotot som finns på en anhörig. Man kan t.o.m få en sur person att le men det är ju en överkurs.
 
När man sedan skriver ut korten använder man fotopapper för skrivare och jag tycker att resultatet blir mycket bra och man har bilder att dela med sig till släkt och vänner.  
 
Kanske är det här med att scanna bilder ett litet tips. Hur lång bildernas livslängd är vet jag inte. Bilderna blir bra mycket billigare än avfotograferade. Viktigt är att påpeka att både scanner skrivare och fotoprogram bör ha hyfsad prestanda. Jag skickar gärna ett exempel på hur jag restaurerat bilder om någon är intresserad.
 
MVH
Annika

2001-09-03, 09:04
Svar #9

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Bra id?, Annika, gärna före och efter retuscheringen. Jag har själv praktiserat samma sak med helt otroliga resultat, speciellt när det gäller att rädda extremt blekta original. Fotona kan ju läggas ut direkt på denna diskussion!

2001-09-03, 09:23
Svar #10

Patrik Niglöv

Hej allihopa!
 
Otroligt vilken respons man får tillbaka!!!
Tusen tack för alla tips!!!
 
Jag får fundera på hur jag ska göra, men scanna av bilderna är ju ett alternativ, men jag ville helst ha negativ på de gamla fotona.
 
Förresten, färgfoton som det saknas negativ på, kan man göra likadant där som du, Gunnar, gjorde?
 
Jag får ta och pröva mig fram och se vilket som blir bäst resultat :-)
 
Tack igen!!
 
mvh
 
Patrik

2001-09-03, 16:08
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Patrik, ursäkta en okunnig fråga, men varför vill du helst ha negativ på bilderna?
 
Nu till egen fråga. Jag har lånat morfar och mormors bröllopsfoto från 1920. Lite större än ett A4, lite brunt med blyertsstreck som förstärkningar och välemballerat bakom glas och ram. Jag vill helst undvika att ta isär tavlan.
1. Hur påverkar detta a) vid inscanning b) vid avfotografering?
Kan det rent av vara bättre att scanna?
2. Den bruna färgen. Hur påverkar den? Går den att återskapa efter inscanning?
3. Jag har ingen scanner och undrar vad som är ett rimligt pris för a) inscanning och reproduktioner från denna, b)avfotografering med behållet negativ och kopior från detta?
4. Det går att beskära bilden så den ryms inom A4, men helst vill jag ha med hela bilden. Går detta bra vid scanning i fotoaffär? Den butik jag talat med erbjöd endast A4-storlek, om jag förstod det rätt.
5. Om jag köper en scanner vad bör jag tänka på för att få bra kvalit? på gamla foton?
 
Ber om ursäkt om jag råkat kopiera någon gammal fråga!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2001-09-03, 21:53
Svar #12

Patrik Niglöv (Niglov)

Hej Stefan!
 
Jo, jag vill gärna ha negativ på dem, för säkerhet skull. Skulle det hända någonting med bilderna, så är ju en bit historia borta för alltid, och är omöjligt att få tillbaka.
Har man negativen kan man framkalla på nytt.
Jag vet, att många tipsat mig om scanning, men jag tycker inte riktigt det är samma sak.
I och för sig, kan man kanske få ut någonlunda
likt foto, på en bra skrivare med fotopapper, men negativen ligger nog mig mest om hjärtat ändå.
 
Jag återkommer senare med svar på de frågor jag kan svara på från dig :-)
 
mvh
 
Patrik

2001-09-03, 22:51
Svar #13

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2001-09-03, 22:52
Svar #14

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Patrik!
 
Som Gunnar nämnt blir Du ju tvungen att fotografera Dina bilder på något sätt för att kunna få fram negativen.
 
Som avslutning vill jag bara nämna att när det gäller kvaliteten på fotografierna så kan man med dagens teknik få fram väldigt fina kort med en foto-skrivare. Jag har en Hewlett Packard Photosmart P1000 som skriver ut förträffliga färg- eller svartvita bilder på upp till A4-storlek. Nackdelen är att både foto-papper och färgpatroner är ganska dyra.
 
Jag har också en foto-scanner som läser både negativ, diapositiv samt pappersbilder, dock endast upp till 13 x 18 cm. En av de stora fördelarna är som Annika nämner ovan, möjligheten att korrigera och laga gamla bilder digitalt.
 
Lycka till!
 
Mvh - Mats Högberg

2001-09-04, 09:16
Svar #15

Solveig Qvarnström

Hej alla kloka! Jag har som många andra problem med blekta kort, en del så blekta tatt det är svårt att se vad de föreställer. Jag har Adobe Photo deluxe bildbehandlingsprogram till scannern och har lyckats fixa till en del. Mitt problem nu är några gamla klasskort som är blekta i kanterna så de yttersta barnen inte syns, när jag mörkar till dem blir barnen i mitten svarta istället. Nån som har ett bra tips?

2001-09-04, 10:39
Svar #16

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej!
 
Jag använder inte Adobe Photo DeLuxe men antar att programmet kan ringa in ett visst område på kortet. Om Du gör detta och sedan justerar borde ju bara dessa delar bli mörkare.
 
Sen får Du nog också spendera en stund med att justera om det blivit för skarpa gränser mellan de områden du justerat och det övriga kortet.
 
Låter nog enklare än det är i verkligheten men det går att fixa det mesta med en gnutta tålamod.
 
Mvh - Mats Högberg

2001-09-04, 18:05
Svar #17

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 943
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 21:51
    • Visa profil
    • edshult.eu
Solveig,
 
I Photoshop finns något som heter QuickMask (Snabbmasker?). Med hjälp av dessa masker kan man få ett filter att verka gradvis över bilden. Jag har bara gjort detta någon enstaka gång så jag måste läsa i boken varje gång jag använder dem, så fråga inte om exakt hur man gör.  
Kanske finns en liknande funktion i PhotoDeluxe.

2001-09-05, 07:39
Svar #18

Solveig Qvarnström

Hej Karl-Henrik, tack för tipset. Jag vet att sonen har Photoshop, så då ska jag anfalla honom. Jag kanske kan muta med mammas köttbullar.

2001-10-08, 13:48
Svar #19

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hej. Är det någon som vet om gamla Phtoplåtar lämnas in och förvaras någonstans.Frågan verkar underlig, men det är så att jag har en pärm smockfull med gamla fotografier på syskon,syskonbarn,föräldrar och även kusiner o deras föräldrar fotografierna är tagna 1900-1908 (Hon fick dem som present på 60-årsdagen). På fotografierna finns som sig bör Atelje?ns namn och nummret på plåten. Det är så retligt för den ända jag vet om som man kunnat fråga om dessa personer, kommer bara ihåg 2-3 st. Dock finns namn antecknat på några från U.S.A. Annars ingenting.
Tacksam för information om vart man kan vända sig för att eventuellt kunna få mer information angående foto-plåtarna.
MVH Per

2001-10-14, 01:01
Svar #20

Utloggad Annika Hjelm Hemmingsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2011-10-16, 23:17
    • Visa profil
Hej Pehr!
Ja, det är verkligen ledsamt när man har album med gamla bilder, som säkert är en del av ens rötter, men man vet inte vilka de föreställer.
Där jag kommer ifrån, har ett par fotografers anhöriga donerat glasplåtssamlingarna till
stadsarkivet, där man har möjlighet att få fram vilka som bilden föreställer.
Annars...fråga på museet, släktforskarföreningen, biblioteket, hembygdsföreningen eller liknande på orten där fotot är taget.  
Tyvärr har även många fotografers glasplåtar hamnat på soptippen. Ett annat tips...skicka kopia på ett par bilder (i taget ..*ler*)till den lokala ortstidningen och be dem göra en efterlysning..har man tur så kanske man får svar.
 
MVH
Annika

2002-01-19, 06:53
Svar #21

Jan Eng

Sluta att scanna bilder!! Det är så att de
bleks ännu mera av ljus eller hur? Det går bra att fota av o fixa i mörkrummet i stället. Jag har hållit på med detta i flera år. Jag har jobbat åt en massa föreningar museum mm.
Tror att en massa bilder ligger överallt o väntar på åtgärder
 
Hör av dej om du vill ha hjälp, men scanna inte o tro att
kopian är arkivbeständig. Nä kör på riktigt silver papper
Jan Eng i Ljusdal e-post 0651.711617@telia.com

2002-05-31, 11:03
Svar #22

Utloggad Christina Eliasson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 603
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 09:45
    • Visa profil
Hej!
 
I vilken upplösning skannar ni svartvita bilder? Går det att ha tillräckligt hög upplösning för att få riktigt skarpa bilder som man kan skriva ut? Vilken upplösning använder ni vid utskrift?
 
mvh
Christina Eliasson, Uppsala

2002-05-31, 12:37
Svar #23

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Christina!
 
Jag skannar in på 300 dpi och jag arbetar i bildbehandlingsprogrammet Photoshop och spar sedan ned bilder på 3-4 läge och som jpg-fil.
 
Därefter går jag in på Bild och Storlek på bild och ändrar storleken på bilden som jag vill ha den. Därefter kan du skriva ut bilden direkt eller klistra in den i ett Wordprogram.  
 
Är den en liten foto typ passbild eller något större och vill ha upp den till cirka 15 cm måste du skanna in den på 600 dpi och ännu större 1200 dpi.
 
Bilder till webben 100 dpi. (skärmen tar bara 72 dpi). Bilder till tidningstryck 200 dpi (tidningspapperstryck är på 170 dpi)
 
När man skiver ut bilder från skrivaren är det viktigaste vilken typ av skrivare man använder.
Jag använder skrivare med logan Photo och kostar ungefär samma pris som vanliga skrivare.
 
När du skriver ut fotografier så ställer du in skivarinställningen på Hög utskrift och det finns fotopapperskvalit? att köpa för 150 kr för 10 ark. Ett annat alternativ är att köpa 160 grams blankt papper och då ser utskriftskvalit?n som en tryckt kopia från en bok. 350 A4 ark för 150 kr här där jag bor.
 
Hälsningar Jouni Tervalampi/Västerås

2002-05-31, 12:56
Svar #24

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej!
 
Ett litet förtydligande. Bilder till webben ska skannas in på 100 dpi och sparas ned som jpg-fil och 3 läge. En bild som ska användas i en papperstidning typ. Aftonbladet skannar du in bilden i 200 dpi och sparas ned som jpg-fil på 6-7 läge.
 
Hälsningar Jouni Tervalampi

2002-06-01, 07:57
Svar #25

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Svar till Jan Eng: Skannat eller avfotograferat är ju egalt. Du måste ju belysa originalfotot i båda fallen. Skillnaden är ju faktiskt att man erhåller ett digitalt original när man skannar, och den kan man sedan manipulera hur många gånger som helst, utan att behöva belysa originalfotot igen. Sedan tillkommer också det faktum att fler och fler faktiskt publicerar sitt material på internet eller i annan digital form, och då måste man ju skanna ändå.
Jag misstänker att du är rädd att bli utan jobb, kanske...?

2002-10-15, 22:13
Svar #26

magnus thöresson

Varför hålla sig til 1-200 dpi?
Eller 300.
Ta i ordentligt!
Själv scannar jag på 1200. Minst.
Risken finns annars att man måste scanna en gång till.
Att sedan spara på datorn och till publicering i mindre antal dpi är ju lämpligt.
Orginalet lägger jag på CD-skivor för framtida utskrifter och andra användningsområden.
Det går alltid att spara neråt men inte till fler dpi, inte utan kvalitetsförsämring.
Har även gjort en hel del avfotograferingar.
Stativ, litet vattenpass (för perspektivet), belyning från 2 sidor i 45? vinkel och mellanringar till ett 80mm är guld värt.
Gärna med orangefilter för att lyfta fram kontraster om det behövs.

2003-02-27, 12:19
Svar #27

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Hej! Ni som skriver om Bild till bild eller Pictostatkopior på riktigt fotopapper - vad menar ni med riktigt fotopapper?Fiberpapper eller plast? De fotolab jag har frågat använder bara plastpapper vid digital bildhantering och jag vill ha fiberpapper för att få arkivbeständighet och matt yta. Och jag vill ju helst ha ett negativ också, därför har jag hittills använt reprofotografering. Men det blir så dyrt!
 
Den fotograf (med bra priser) som jag tidigare anlitade har lagt ner verksamheten och jag har letat mycket efter någon annan som inte är alltför dyr. Jag hittade en pensionerad fotograf som gjorde sådant som hobby, men där fick kopiorna sämre skärpa än originalet. Hur är det egentligen, ska man kunna förvänta sig exakt lika bra skärpa på kopiorna eller får man acceptera en viss försämring vid reprofotografering?
 
Är det någon som kan rekommendera något bra ställe (som använder fiberpapper) att vända sig till i Stockholmstrakten? Mvh Christina

2003-11-01, 08:35
Svar #28

Utloggad Stig Nordström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2022-02-12, 23:50
    • Visa profil
Hej Christina
I detta land vimlar det av fotoklubbar, och inte minst i Stockholmstrakten. Ta kontakt, naturligtvis finns det alltid någon där som älskar att stå i mörkrummet dag som natt och vaska fram fotografier, och kanske dessutom få ngn krona för jobbet.
Köp tidningen FOTO, i den kan du hitta adresser och kontaktpersoner, eller kontakta Riksförbundet och den vägen hitta adr. till klubbarna.

2003-11-01, 16:47
Svar #29

Lennart Nordin

Hej!
För den som vill lära mer om digitalisering av gamla bilder finns det en hel del matnyttigt att hämta här: abm.kb.se (öppnar i nytt fönster). Ett faktaspäckat kompendium, men bra att använda som uppslagsbok.
 
Hälsningar!
Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna