ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ångbåtarna Hero & Britanic år 1888  (läst 627 gånger)

2004-03-25, 18:55
läst 627 gånger

Ingrid Wikberg

Hjälp! Jag letar efter bilder/foton på Hero som gick från Trondheim till Hull i England med emigranter som via Liverpool och med Britanic reste till New York år 1888.
 
Just det året reste min morfars far med familj med de båtarna och jag skulle så gärna vilja ha bilder på båtarna till min familjehistoria.
 
Jag har letat men inget hittat; kan någon hjälpa mig?

2004-03-25, 20:34
Svar #1

Utloggad Bo Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ingrid,
 
Britannic byggd 1874 kan du se på: http://www.greatoceanliners.net/
 
En Hero finns på Emigrant CD'n. Om det är rätt Hero vet jag inte. Den du söker Hero(2) är byggd 1866.
 
Bosse

2004-03-25, 20:37
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:00
    • Visa profil
Denna bild, som återfinns på CD:n Emigranten, uppges föreställa Wilson lines andra Hero, byggd i Kingston-upon-Hull 1865, skrotad 1896.
 

 
Hon trafikerade linjen Kristiania-Kingston-upon-Hull 1865-1881 och därefter Trondheim-Kingston-upon-Hull-

2004-03-25, 20:54
Svar #3

Ingrid Wikberg

Å tack för hjälpen Bo!  
Äntligen bilder på båtarna.Som jag letat....
Men jag letade på fel stavning: Britanic -men det skrev jag av från emigrantbrevet från 1888.
Och trots att jag har CD-emigranten så har jag ej tänkt på att det skulle finnas bild på Hero där!

2004-03-25, 20:55
Svar #4

Ingrid Wikberg

Tacket är alltså riktat till båda Bo!
mvh Ingrid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna