ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mariadagen - en höytidsdag?  (läst 1430 gånger)

2002-03-07, 11:52
läst 1430 gånger

Nina M. Nordby

I noen gamle papirer fra rundt 1890 fant jeg dette, trolig er det er som heter Johan Edward Westerström som har forfattet det.
Vedkommende som har skrevet under kom egentlig fra Norrland, men opphold seg mye i Westervik, på sørøstkysten.
 
Er Mariadagen en samisk høytidsfdag?? Kan den knyttes til helt spesielle områder i Norrbotten?
Dersom noen klarer å oversette dette til engelsk vile jeg bli glad!!

2002-03-07, 20:16
Svar #1

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Är det inte bara så att han har gett den till en Maria på den dag Maria har namnsdag?

2002-03-08, 10:41
Svar #2

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det är ju signerat J.A.W. och kanske har samband med din efterlysning Augustenborg och eftersom det finns ett sådant i Westervik och han uppehöll sig mycket där är väl detta Augustenborg det hetaste.

2002-03-08, 13:02
Svar #3

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
Hej Nina!
 
Ursäkta om jag är lite petig men du skriver att det troligen är Johan Edward Westerström som har författat stycket, men det stämmer ju ej med initialerna J.A.W. Dessa initialer stämmer däremot på poeten Johan Anders Wadman (1777-1837) som jag fann i projekt Runebergs författarlexikon, men det är ju bara en chansning.
 
För övrigt så tror jag precis som Lars N. här ovan att det är en namndagshälsning till Maria från denne G. som har undertecknat.
 
Mvh Lars-Erik Gustavsson

2002-03-08, 14:12
Svar #4

Nina M. Nordby

Beklager, jeg har sett helt feil. Var nok litt rask her, men årsaken er at jeg har noen andre dikt signert Johan Edward Westerström.
 
Når det gjelder Mariadagen mener jeg å ha lest et sted at denne dagen feires i mars av samene.

2002-03-08, 14:37
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Det finns ju alltid Maria Bebådelsedag att ta till.. Den infinner sig nio månader före jul; alltså 25 mars - dagen kan visst flyttas lite framåt också. Men om samerna har någon speciell vurm för denna kristna högtidsdag det vill jag inte svara på..

2002-03-08, 18:39
Svar #6

Rune Edström (Rune)

Hej Nina
Marie Bebådelsedag den 25 mars kallades ju för i tin för Våffeldan. Då skulle det firas med våfflor och grädde med bär. Skulle tro att det var det som även samerna (lapparna) firade.
 
mvh
rune
Nedanför fjället

2003-03-15, 14:36
Svar #7

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:33
    • Visa profil
Bara en liten senkommen kommentar; i likhet med Lars Nylander är jag ganska säker på att detta helt enkelt är ett namnsdagskort. Någon som heter Maria (behöver inte vara tilltalsnamnet) har fått kortet från någon som kallar sig G. den 28 februari, som är Maria-dagen.  
Genom efterlämnade kort och brev från min familj i Västervikstrakten, har jag förstått att namnsdagar ofta uppmärksammades i minst lika hög grad som födelsedagar, redan tidigt på 1900-talet. Och att glömma någons namnsdag krävde en viss ångerfullhet. Under hela 1900-talet tror jag namnsdagar har varit relativt viktiga i Sverige (åtminstone fortf. på 1970-talet då jag växte upp), i jämförelse med i t.ex. Norge. Jag tror exempelvis att de flesta vuxna svenskar känner till vem som har namnsdag den dagen de själva är födda, vilket inte är vanligt i Norge.
Mvh Pernilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna