ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göteborgsbilder  (läst 886 gånger)

2004-06-03, 20:36
läst 886 gånger

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 18:22
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
 Göteborgs Stadsmuseum har ett faktarum som är en för många okänd guldgruva. I samlingarna finns bl.a. fotografier och tidningsurklipp från gamla göteborgsadresser.
 
Man avser även att göra bilderna tillgängliga på Internet. Museets databas, som redan gjorts tillgänglig i en enkel  demoversion på webben, är väl värd ett besök!

2004-06-04, 10:34
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Joel,
 
Du skall ha tack för länkarna ovan.
Jag visste faktiskt inte att det fanns ett Stadsmuseum i Göteborg förrän förra veckan då mitt lilla barnbarn(8 år) skulle dit på skolresa.
 
Man blir hemmablind ibland.
Är det gamla Kronhusbodarna?
 
Vänl. hälsn. Eivor

2004-06-04, 15:23
Svar #2

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Stadsmuseet i Göteborg ligger på Norra Hamngatan. I Ostindiska huset.

2004-06-05, 11:43
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

Hej Jens,
 
Tack för svaret
 
MVH Eivor

2004-06-11, 09:59
Svar #4

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Jag har under några kvällar suttit och tittat på bilderna. Det är otroligt så mycket bilder. Det bästa är, tycker jag, att man kan söka på olika stadsdelar och gatunamn. Vi hade en diskussion på jobbet om Friggagatan på 40-talet och jag hittade ett foto här som jag visade mina arbetskamrater. Så nu finns det fler som är intresserade av denna länk. Det är verkligen en guldgruva inte minst för släktforskare. Har man tur kanske man kan hitta ett foto med någon släkting. På en del fotografier finns t o m namn på personerna som är avbildade.

2013-04-03, 12:10
Svar #5

Utloggad Carita Lidén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2015-09-08, 21:30
    • Visa profil
Jag söker bilder på Kvibergs landeri. Stadsmuseet har inga bilder i sitt arkiv. Finns någon där ute som kan hjälpa mig? Tips på litteratur eller annat.
Undrar
Carita

2013-04-03, 12:54
Svar #6

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Googla på Kvibergs landeri + bild så kommer ialla fall en bild upp på landeriet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna