ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-30  (läst 1562 gånger)

2001-12-06, 22:51
läst 1562 gånger

Nina M.Nordby

Kjenner noen til denne mannen? Muligens Henry Edwin födt på ukjent sted i Sverige. Bildet er antakelig tatt på 1890 tallet, og i Alessandria, Egypt. Er dette en form for marineuniform? Merk at han har en medalje og en mulig inskripsjon på mössa og höyre arm. NAvnet Henry Edwin ble brukt når han giftet seg i Amerika, men kan mulig ha vært Brantedwin e.l. i Sverige. NAvn som er knyttet til hans etterkommere er Brant, Brandt, Edwin, Raymond og Viktor. 
 

2001-12-06, 23:10
Svar #1

Nina M.Nordby


2001-12-06, 23:39
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:00
    • Visa profil
Uniformen är tveklöst en marinuniform, svensk eller utländsk är svårt att säga. Hela västvärlden har/hade ju marinuniformer mer eller mindre inspirerade av de engelska.
Kombinationen blåkrage/råbandshalsduk/kort jacka med breda slag tyder på att han är underbefäl eller underofficer. Märket på armen liknar ett par s.k. kaninöron, varför han kan ha varit kadett. Runt mössan går ett löstagbart band, där namnet på hans fartyg eller landförläggning finns påmålat. Tyvärr går det inte att läsa på bilden, annars kunde det ha gett ytterligare en ledtråd.

2001-12-07, 00:17
Svar #3

Nina M.Nordby

Bildet er tatt hos en fotograf i Alessandria, Egypt, men man kan vel anta at han var i den svenske marinen?

2001-12-07, 05:41
Svar #4

Nina M.Nordby

Har forresten fått vite at han var maskinist.

2002-01-10, 00:10
Svar #5

Nina M.Nordby

Henry Edwin var sjømann og kom fra ett eller annet sted i Norrbotten.
Men hvilket skip seilte han på? HVA STÅR DET PÅ HATTEN????? Legger ved et positiv og et negativ. Står det 02 til slutt? Vil tillegge at bildet er tatt +/- 1890.
 

2002-01-10, 00:12
Svar #6

Nina M.Nordby

Her følger et negativ av bildet



2002-01-10, 00:30
Svar #7

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:00
    • Visa profil
Det där var näst intill omöjligt att läsa. Kan du skanna in mössan i större format?
Möjligen, med lite fantasi kan man urskilja FLOT, vilket skulle kunna vara en del av KUNGL FLOTTAN, men det är högst osäkert.

2002-01-10, 00:57
Svar #8

Nina M.Nordby

Ikke vet jeg, se på linken jeg la ved..der ser du hele hans uniform.Er det en passende uniform for Kungliga flottan? Han har også en medalje på sitt bryst. Vet ikke hvilken konklusjon du kan dra ut av det. Eieren av orginalbildet sier at det ser ut som om det står skrevet noe rundt hele hatten, men at blitzen ikke har fanget det inn.Kan sse ut som en kombinasjon av tall og bokstaver.Noen større forstørelse fra meg blir helt uleselig.Om han var fra Norrbotten og var i Kungliga Flottan på den tiden,hvor  finner jeg da opplysninger om ham? Det må jo finnes noe register??

2002-01-10, 07:06
Svar #9

Peter Karlsson (Peterk)


2002-01-10, 09:04
Svar #10

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
...ar... är helt läsbart och troligen är det ett versalt C i början. 4.e bokstaven ser mer ut som ett p än ett o och 5:e är antingen i eller l. Alltså bör det stå Carpi... eller möjligen Carol...

2002-01-10, 11:26
Svar #11

Nina M.Nordby

Begynner å ligne noe.......men dersom han var i handelsflåten (for da kunne han vel ikke være militær????) var det vanlig med slike luer. Finnes det noe register med skipsnavn? Det går en historie om at han jumped ship....dvs. dessserterete i muligens Canada ....... kan det gi noen videre idéer om å finne ham?

2002-01-10, 15:26
Svar #12

Lasse Stenberg

Nina, har du inte sett efterlysningen Shipping office in Norrbotten daterad onsdag den 9 jan 2002 kl. 23.49? Där verkar det som om du har en släkting. Om denna Henry nu är bland Cheris anor så borde ju hon kunna hjälpa dig med hans öden i USA/Canada.
 
/Lasse

2002-01-10, 16:19
Svar #13

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Det finns ju något som heter Sveriges Skeppsregister, eller liknande, som kom ut i små häften vartannat år.
Där finns alla svenskflaggade handelsfartyg med.
De finns/fanns på Riksarkivet i Stockholm.
Men de borde finnas på andra arkiv och större bibliotek också.

2002-01-10, 18:16
Svar #14

Nina M.Nordby

Hei Lasse.......det er jeg som delvis har komponert meldingen for Cheri ;-)Skulle kanskje ha sagt det, men jeg  hjelper henne med å finne frem til sin slektning i Norrbotten. Oppgaven er nærmest umulig så nå klamrer vi oss til denne lua (og muligens medaljen)da!!
 
Dersom jeg finner navnet på skipet...ehhhh....og finner det i skipsregistret, hvor finner jeg da denne personens navn?

2002-01-10, 23:07
Svar #15

Laila Laestadius

Nina, har du fler uppgifter angående Henrys födelsedatum eller födelseår??

2002-01-10, 23:47
Svar #16

Nina M.Nordby

Han er født i 1869 .......... vi prøver å finne noen papirer på ham i USA, men det virker n?rmest umulig. Må også tillegge at hans etternavn i Sverige ikke var Edwin, men noe som lignet mer på Brantevin...Barantedin e.l. Siden han kom fra Norrbotten kan det jo ogå ha vært et mer finsk klingende navn.

2002-01-11, 23:59
Svar #17

Utloggad Dagny Bjerén-Lander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 17:27
    • Visa profil
Nina, en idé, kan det möjligen stå skol i mössan och vara ett skolfartyg han seglade på. Blänket från blixten kan ju göra att bokstäverna ser konstiga ut. Och hade vanliga handelsfartyg på den tiden fartygets namn i mössan (utom kanske skolfartyg och militära fartyg)? Jag tror inte fartygsnamnet förekommer på uniformsmössorna i handelsflottan nu för tiden.

2002-01-12, 12:17
Svar #18

Utloggad Sören Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2014-11-04, 20:34
    • Visa profil
Jag tycker det står drot. Namnet har förekommit på norska fartyg, se bl.a http://home.sol.no/araronse/Karoline.web/per00225.htm . Det på denna sida omskrivna fartyget verkar ha förlist 1877 så det är i så fall något senare.

2002-12-16, 04:59
Svar #19

Chuck Mäki

Jag tro enhetlig kan vara daterad förbi 1901 därför svart halsduk var införda av värld navys till sörja döden av Drottningen Viktoria som dött 22 Januari 1901.

2002-12-16, 23:47
Svar #20

Nina M.Nordby

Takk for opplysningen, det var interessant! Er du helt sikker på at halsduken var svart? Kanskje han f.eks. hadde marineblå halsduk?

2002-12-25, 01:26
Svar #21

Chuck Mäki

En rättning från Chuck Maki.
1.  En person KAN INTE avgöra en datum av en fotografi av en skepps- sjöman baserad uppå närvaro av en halsduk eller halsduk.  
2.  Jag var berättade Drottningen Viktoria anslutning några 45 år sedan av en vän i Kunglig Örlogsflotta och därför denna man var inte avgiven till göra skämt, Jag trodde den.
3.  Efter läser responsen till min avsända, Jag började till fråga mina egna övertygelse och sökte en svar från internet att skulle stöd mig men ingen var funnen.  
4.  Jag gjorde se otaliga bilder av uniforms med mörk binder runt nacke att var defenitivt av en tidigare än 1901 tid.
5.  Jag konfirmerat denna av kontaktande en pensionerad Kunglig Örlogsflotta man och han sänd mig denna vilken följer och vilken Jag post  i originalet Engelska.
6.  Min ursäkter för avsända missvisande upplysningar.
Chuck
 
 
A sailor's silk handkerchief, popularly supposed to be a sign of mourning for Lord Nelson,if of a very much earlier date than this, and chroniclers tell us that it was worn in action either around
the head to prevent the sweat running into the eyes; round the waiste, or as a pad over his knee in case he was one of the handspike numbers at the heavy guns.  When ashore, its colour varied according to individual taste.  The Fancy man had a strong preference for what is known as Bird's eye and if he was really particular in his appearance, he would wear one of the color of Blood and broken eggs.  This was worn loose knotted around the throat.

2002-12-25, 04:16
Svar #22

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hi Chuck!
(And I also wish you a MERRY CHRISTMAS!!!)
 
Maybe a black scarf would have been worn knotted around the neck, due to the fact you have described above. But if so, I do think that it would only have applied to English,and maybe, German navy personnel.
I do think that the colourtone seen in the scanned picture above indicates that the colour not is of a black colourtone. Henrys uniform is for most certain of a darkblue colour, and it appears as beeing darker than the scarf which - in my opinion - indicates that his scarf had another colour than black. Please note that I may be wrong here, but personally I do think that my assumption is correct.
If Henry was a Swede, then there are records listing all the personnel who served aboard navy ships. Especially for such a long trip as Egypt these lists would have been kept. Normally there would have been no reason for a Swedish navyship to sail to Egypt, except for the fact that up untill this day enlisted personnel do a trip around the world as a part of their education to become officers in the Swedish navy.
So it might be possible that it was a Swedish ship, but the most likely is that Henry served aboard an English navyship, as England had great interest in Egypt during the timeperiod we are discussing here. Mind you, Henry may still have been born in Sweden - but if he is appearing in English navy personnel lists, maybe there are additional information which can be of great help to find Henrys origin.
Also, American records must have some information about Henry - such as date, or year, of birth and so on - or is there no such information ?
With COOOOLD - (which is quite unusual here in Stockholm)- regards from Sweden.
 
Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2002-12-26, 19:57
Svar #23

Chuck Mäki

http://www.history.navy.mil/photos/prs-tpic/old-salt.htm
 
Hi Everybody,
The url above belongs to the American navy and if you get there, scroll down to the painting of  
Quartermaster Frederick Boyer, USN and it will make it obvious that the necktie is black in the USN and I can assure you the Royal Navy of Great Britain also wore black.  
Best greetings for the new year,
Chuck

2002-12-27, 03:41
Svar #24

Chuck Mäki

Hello Again,
The American navy and the Royal Navy / British colonies had moved from the jacket as shown in the foto to a jumper, the RN from 1857 and in pictures of civil war days in the 1860s, the jumper was also in use by the American navy.
The uniform here is very likely from a navy - we see the rating badge on the left sleeve, a decoration and what appears to be text on the hat.  
It would be good to have a better scan of that foto, especially closeups of the hatband, the decoration, and the rating badge on the sleeve.
I also checked a book on the origins of photography which suggests that the foto in question was produced after the 1850s because it appears to be a paper process type - perhaps this foto was produced in the middle of the 1850s?

2002-12-27, 19:39
Svar #25

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Tycker att det står Carol... till höger på mössan. Till vänster ser man på helbilden åtminstone ett O.
Finns det något som heter Flottans Caroliner?
Har sett något som heter Bohus Karoliner, men det är nog nutid.

2002-12-28, 04:11
Svar #26

Chuck Mäki

http://www.netexpress.net/~cmaki/swede/sailor3.jpg
 
url ovan visar bara sjömän huvud.  Jag tog originalet bild till paint shop pro program och märkte att avsänd bild hade varit sharped för förbättra bokstäver men den gjorde inte hjälp mycket.  Jag tog bilden och gjorde mjukna mer och denna är resultatet.  Jag tro innehavaren av bild borde till göra en förstoring av mössan till några 300% och då vi skall allt kunna klart namnet på denna killar skepp
Jag även tänker hans kvar ärm borde till vara förstorat till 300% - Medan jag är vid den, en förstoring till 300% av medalj på denna mannens bröstkorg.
http://www.history.navy.mil/medals/
Text in English - purpose of posting this url is to show that the American navy had few medals to award in the 19th century.
mvh,
Chuck

2002-12-28, 11:40
Svar #27

Nina M.Nordby

Jeg har fått bildet fra Amerika. Skal ta kontakt med eierne av bildet og spørre om hun kan scanne inn en bedre kopi!
 
Caro1 .......?? Tror ikke det er mer enn 5 bostaver iallefall ....

2002-12-28, 12:05
Svar #28

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Med tanke på at Carol... börjar mitt på mössan framtill borde det som är till vänster ha ungefär lika många bokstäver. Svårt att säga hur många bokstäver till det skall vara till höger.

2002-12-30, 01:17
Svar #29

Nina M.Nordby

Kanskje lua var litt skjev....... Jeg har litt tro på navnet Carol eller Carolina som er navn som går igjen på båter under den tiden det her er snakk om, men dersom det var marinen var det ikke da vanlig å  ha  Kungliga foran navnet?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna