ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Danmark: Skodsborg Badesanatorium, sjuksköterskeutbildning ca1905-1915  (läst 1141 gånger)

2003-10-22, 11:05
läst 1141 gånger

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 22:35
    • Visa profil
På Skodsborg Badesanatorium fick Elin Borgström f.1880 Porträttfynd #6543 sin sjuksköterskeutbildning, någon gång mellan 1905 och 1911. Jag vet att hon bodde i Linköping Apotekargatan 7 1904, och i Dragør hos Fru M. Aagesen, utan närmare angiven adress 1911, då hon fick ett postkort från en tidigare patient K. Sørensen på Skodsborg som kallar henne Søster Elin. Senast 1915 bodde hon åter i Linköping, och jag tror att hon vid den tiden drev Hälsovårdshemmet på Drottninggatan 32.
 
Skodsborg var en adventistisk kuranstalt;
âEURI 1898 åbnede Skodsborg Badesanatorium - drevet efter de samme principper, som gjaldt i det amerikanske Battle Creek Sanitarium, en berømt adventistisk vandkuranstalt, ledet af den mindst lige så berømte John Kellogg. Hovedmidlerne her var vandkure og vegetarisk kostâEUR. http://www.kb.dk/kultur/expo/porten/kult96/f03.htm
 
I Västerviks hfl kan man läsa att Elin utträdde ur Svenska kyrkan Anmält utträde till Met. E. kyrkan den 15 april 1902, 2ndra ggn 8 juli 1902 AIIa:2 s.403. Metodistisk Episkopala kyrkan? Jag vet att hon senare var medlem av Adventistsamfundet/kyrkan. Men jag vet inte om det skedde innan eller efter/i samband med uppehållet på Skodsborg.
 
Jag har alltid undrat hur en fattig flicka från Västervik på den här tiden kunde få en utbildning - dessutom i ett annat land. Kanske hade hon gått med i Adventistkyrkan innan, och därigenom sponsrades av församlingen - eller så var det så att utbildningen var gratis, mot att man arbetade på sanatoriet en viss period efteråt? En tredje teori är att Elins okända far på något vis skulle ha bekostat hennes utbildning vilket skulle vara drömsituationen; om hans namn kunde återfinnas på något betalningsdokument eller liknande!.
 
 Jag frågade farmor om detta flera gånger, men hon visste inte hur det hade gått till. Jag sände en förfrågan om ämnet till Skodsborg som fortfarande existerar för ett par år sedan, bl.a. angående eventuella arkiv över elever eller anställda under den aktuella tiden, utan att få svar.
 
Kanske någon känner igen någon släkting på nedanstående bilder, och vet något mer om hur det fungerade med utbildningen på Skodsborg? Jag undrar också om en svensk kvinna vid namn Elsa finns på någon av bilderna? 1915 var hon nyanställd på lasarettet i Västervik enligt postkort till Elin. Möjligen kan det vara kvinnan på bild #6584 och #6585 i Porträttfynd, men det är bara en teori.
 
På bild 1 står Elin i översta kvinnoraden, 3:e från höger, på bild 2 överst, längst till vänster. Bild 3 har på baksidan påskriften âEUR1909-1912âEUR, och här finns inte Elin med. Avgångsklass 1912? Flera av personerna på den bilden finns med på de två andra bilderna.  



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna