ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Festgrabbar  (läst 1453 gånger)

2004-05-04, 20:22
läst 1453 gånger

Laila Lindqvist (Lindqvist)

Är det någon som känner till dessa grabbar eller kanske det finns någon som vet något om detta foto.  

2004-05-04, 21:55
Svar #1

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Det ser ut som en riktig kusinträff i trädgården.

2004-05-04, 22:30
Svar #2

Laila Lindqvist (Lindqvist)

HEj.
 
Skulle faktiskt kunna vara det. Om jag bara visste. Jag tror att det finns släktingar till mig på fotot men vet ej säkert.
 
Laila

2004-05-05, 09:00
Svar #3

Åke Forsmark

Mannen längst till höger har en armbindel. En man har en uniform. Flera personer har en ljus knapp på vänster kavajslag. Ser ut som den hade någon form av betydelse. Sammankomsten kan därför ha någon annan orsak än släktskap.

2004-05-05, 10:21
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Kan inte den ljusa knappen vara en majblomma? Kan det vara i början av 1930-talet? Ljusa majblommor förekom 1931, 1933 och 1935. När hade man sådana uniformer?
 
Om det är en kusinträff, borde det väl finnas kvinnor med? Om det är en sammanslutning eller klubb, borde väl de flesta ha klubbmärket på sig?
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-05-05, 10:51
Svar #5

Laila Lindqvist (Lindqvist)

Hej.
 
Jag tror att fotot är taget någongång på 30-talet.
Jag tror inte att det är en klubb eller så. Mannen med armbindel kanske har sorg men troligtvis har det inget med gruppen att göra.
Det är roligt att se att människor blir engagerade och försöker att hitta olika lösningar m.m.
 
Mvh
Laila

2004-05-05, 11:57
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är faktiskt väldigt roligt att ha funderingar kring dessa gamla kort som skickas in, även om man inte kan bidra med några namn.
 
Nu några nya funderingar. När kan man tänka sig att en grupp unga män i herrdagskläder samlas och låter sig fotograferas? Kan det, om det är första maj, vara en grupp som ska första-maj demonstrera eller kanske man är på väg att se en fotbollsmatch eller ska man iväg på dans?
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-05-05, 12:08
Svar #7

Eivor Andersson (Ema)

Möjligheten finns ju att det är en klassträff eller konfirmander, som träffas efter ett antal år.
De ser ju ut att vara i samma ålder, herrarna.
Ett alternativ.
 
Hälsn. Eivor

2004-05-05, 15:36
Svar #8

Erik Holmlund

En underlig detalj är den lutande stolpen bakom mannen längst till höger i bild. Om det är stolpe vill säga. Det kan vara en synvilla. Men om det är stolpe så är vinkeln anmärkningsvärd och man undrar varför den står där mitt i luften. Stagar den upp något som är byggt utom bild till höger? Byggdes det inte en hel del utkikstorn av trä under första halvan av 1900-talet? Men det kan ju vara vadsomhelst.

2004-05-05, 15:58
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det ser underligt ut, som någon slags husgavel utan hus. Även den andre mannen från höger har något konstigt på sitt annars så välkammade hår. Kan det vara någon dubbelexponering?
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-05-05, 21:01
Svar #10

Utloggad Mats Åsenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 18:08
    • Visa profil
Mannen med armbindel har ovanför sin vänstra axel en svart triangel som i mina ögon är en gavelspets liknande den i mitten av bilden. Från gavelspetsen, i höjd med mannens ögon, kan skönjas en svag linje åt vänster i bild. Det är taknocken på ett hus som knappast syns därför att takytan och himlen bakom har samma kulör. Det som sticker upp ur den välkammade mannens hår är det osynliga husets skorsten. Vad tror Ni om det?
Mats

2004-05-05, 21:07
Svar #11

Rune Edström (Rune)

Hej
Den välkammade mannen har nog krönet av en skorsten på huvet.
Nr 3 och 6 i mellersta raden verkar vara av lite äldre omgång än dom andra på bilden.
 
Mitt spånande säger att det är dom som hjälpts åt på en gård, att skära kornet, som ska iväg och fira att kornet är skördat.
 
Lite mera verklighet. Dom har ställt sig framför logen där kornet las in för tröskning. Den sneda stolpen till höger är nog staget till den 6 7 8 meter höga hässjan där kornet hängdes opp för torkning. Storhässjan.
 
Så gissar att det är norra halvan av Sverige, som bilden är tagen, för där fanns dom väl kvar längst, innan dom skatta åt förgängelsen och ramla omkull.
mvh
rune

2004-05-06, 06:42
Svar #12

Rune Edström (Rune)

Hej
Får nog öka höjden på Storhässjan till 12 15 meter, kanske ändå högre.  
Det är en s k långloge som dom placerat sig framför.
Måste vara tegeltak på den då varvena syns så tydligt.
mvh
rune

2004-05-06, 07:26
Svar #13

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Mina funderingar...
 
Kan det inte vara ett klasskort (återseende?),
alla pojkarna är mustasch-lösa, endast en (som ser äldre ut och kan vara magister?) har musche, mannen längst ner till höger.

2004-05-06, 20:31
Svar #14

Rune Edström (Rune)

Hej Helena
Den mustasch som du ser verkar ju flera andra ha, liknar Hitlers. Är det inte bara nån skugga av näsan eller nåt
rune

2004-05-13, 20:16
Svar #15

Laila Lindqvist (Lindqvist)

Jag tror att några av dem är släkt med varandra. Men jag vet inte varför de är samlade. Kan tänkas att detta kort kan vara taget i antingen Dalarna eller Småland.  
 
Laila

2004-05-13, 22:03
Svar #16

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Hej Laila,
Varför Dalarna eller Småland?
 
Hälsningar Janet

2004-05-13, 22:29
Svar #17

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Jag ser fortfarande en manlig brödra- och kusinträff. Man kan dela in bilden i fyra delar: Man nr 4 i bakre raden, de stående, (A) kan ha 2-3 söner till höger och bakom sig; man nr 7 (B) kan ha 2-4 söner på bägge sidor om sig; man nr 3 (C) knästående kan ha minst 1 son t h om sig och 1-2 framför sig, och man nr 6 (D) knästående har minst en son t h om sig.  
Oplacerade blir man nr 1 i bakre raden, man nr 1 och nr 4 i knästående.  
Kvinnorna tog kanske en egen gruppbild.  
Fotografiet kan vara taget i anslutning till en begravning (eller ett bröllop) på landet gissningsvis: Norrland), men efter själva akten. Männen med överrockar förmodligen på väg att resa.

2004-05-14, 14:57
Svar #18

Laila Lindqvist (Lindqvist)

Hej Janet.
 
Jag har bara funderingar om det.Min farfar som skulle ha kunnat tala om vart kortet är taget och vilka det föreställer finns inte idag men han är från Småland och har även bott i Dalarna. I och för sig så är inte han med på bilden men som sagt är det bara ett antagande från min sida att det kan vara taget i något av dessa landskap.

2004-05-15, 11:00
Svar #19

Jan Wallander

Det verkar, i mitt tycke, vara en omöjlighet att finna ut varför männen på bilden är samlade men jag gallrar bort begravningen. På den tiden (30- eller 40-tal) gick man bara inte på en begravning i ljusa byxor. Eller mönstrad slips eller fluga. Så det alternativet tror jag inte på.
 
Men sedan då? Det kan ju vara klassträffen som någon redan har föreslagit eller lumparkompisarna som har årsträff eller fotbollslaget som har haft årsmöte hemma hos någon och sedan har gått ut på gården för att plåtas. Eller något annat...
 
Kusinträffen låter avlägsen för mig, jag har aldrig hört talas om en kusinträff där man utesluter en del av kusinerna, nämligen kvinnorna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna