ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 7 söner. En med skenor på benen  (läst 678 gånger)

2002-05-26, 21:18
läst 678 gånger

Utloggad Keth Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2022-07-26, 11:12
    • Visa profil
Vilka är barnen på bilden? Jag tycker det verkar vara pojkar. Möjligtvis är den minsta en flicka.Tyvärr finns ingen fotograf angiven. Bilden är gjord som ett vykort, men det finns inget skrivet på dess vykortsida.
Tidsbestämning? Hur länge har man använt skenor av den typen för barn med svårighet att gå?
Min forskning hör huvudsakligen hemma i Kalmar, Karlskrona och Skåne, då främst i Malmö-Lundområdet.
Hoppas på hjälp  
Keth
 
   
Glad pensionär

2007-05-30, 22:11
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
En fem år gammal bildgåta. Fotot är ju taget på 1900-talets början, kanske 1910.
 
Var det inte barn med polio, som hade sådana skenor?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-05-31, 08:48
Svar #2

Utloggad Keth Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2022-07-26, 11:12
    • Visa profil
Tack för att du intresserar dig för bilden. Du har säkert rätt i dina antaganden. Jag vet fortfarande inte vilka barnen är. Ingen i släkten har kunnat hjälpa mig. Någon med sju söner och ingen dotter har jag inte heller hittat.
Glad pensionär

2007-05-31, 16:23
Svar #3

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Skenor användes inte bara för polioskadade barn, utan också för barn som drabbats av engelska sjukan (rakit).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna