ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göteborgsoriginal  (läst 5034 gånger)

2006-02-27, 15:59
läst 5034 gånger

Utloggad Lena Holm Wahlsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2015-08-21, 19:10
    • Visa profil
Tack för påpekandet, Bo. Det är min tavla som finns under rubriken Göteborgskonstnärer. Konstnären heter Sid?n, ser jag nu.

2006-02-27, 18:05
Svar #1

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej.
Jag har en liknande tavla som jag ärvt av min morfar, han var tapetsör i Göteborg (Lorensbergsgatan).
Han berättade för mig att Sid?n gick omkring och sålde tavlor med i stort sett samma motiv men med olika bakgrund, min har landshövdingehus som bakgrund. Morfar berättade att Kalle Glader var en kraftkarl som brukade bevisa sin styrka med att ta tag i kofångaren på bilar och lyfta upp bilen till midjehöjd. Vad jag hört är det ingen som vet om Musikern hade någon fiol i sin låda. Musikern har jag själv sett många gånger.  
 
Mvh Göran

2006-02-28, 09:20
Svar #2

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Göran, någon gång tidigt 70-tal såg jag musikerns fiol. Jag befann mig i en lägenhet på Erik Dahlbergsgatan när det plötsligt hördes något mystiskt ljud från gården. Alla vi som var i lägenheten gick och tittade och då fick vi se gubben med fiollåden (som vi kallade honom) stå och gnida en fiol. Gnida är rätt ord. Det var definitivt inte musik som vi hörde från fiolen.
 
Se även Jan-Erik Nicanders inlägg 10 dec 2003 här ovan.  
 
Hälsningar Neta Hedberg

2009-07-09, 18:09
Svar #3

Utloggad Raoul Murman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2020-11-06, 16:24
    • Visa profil
Hittade några gamla bilder som min pappa fotat
på bl.a fiolmannen

2009-07-09, 18:16
Svar #4

Utloggad Raoul Murman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 230
  • Senast inloggad: 2020-11-06, 16:24
    • Visa profil
och på en gammal dam som stod på gårdarna och
spelade cittra

2009-11-18, 16:51
Svar #5

Utloggad Lottie Sidén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-11-22, 23:22
    • Visa profil
Hej Göran och ni andra här!
 
 Det är min farbror Liss som tydligen figuerar här, kul att läsa tycker jag!
 Vänliga hälsningar
 Lottie Sidén, dotter till Sven Sidén
 
 Pappa Sven var också karikatyrtecknare här i Sthlm!

2009-12-27, 20:00
Svar #6

Utloggad Göran Åhman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2010-01-01, 11:13
    • Visa profil
Om man nu kan kalla honom original... men vet någon något om den farbrorn som stod vid Kungsportsbron i många herrans år, med en bricka på magen och sålde frukt? Om man kom från Avenyn stod han vid brofästet på höger sida där S Vägen svängde upp. Han hade dånande stämma och hördes väl när han ropade ut SÖÖÖTA SAFFFTIGA ÄPPLAN, INGRID MARIE, FEM STYCKEN EN KRONA!

2009-12-28, 15:05
Svar #7

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Hej Göran Åhman
 
Mannen du frågar om sålde inte bara frukt, han sålde även blommor; gullvivor och tulpaner m.m.
Cirka 1950 när jag var 17 år hade jag en nyopererad kamrat som låg på Sahlgrenska.
Han hade fötts harmynt och med s.k. Habsburgshaka som ger ett kraftigt underbett.
I brist på stöd från gommen föll hans näsa ner som om han hade varit proffsboxare och
fått en rejäl smäll. En del tyckte han såg ut som en gangster.
 
Han var således inte vacker men han var min bästa vän och det var därför som jag förmedlade kontakten  
med en plastikläkare som höll till i ett gammalt Patricerhus strax före Lisebergsbadet.  
(De gamla husen är alla borta sedan länge).
 
Plastikläkaren blev rörd när vi två unga pojkar besökte honom. Han ordnade så att den
tidens sjukkassa stod för alla kostnaderna och skrev remiss till Sahlgrenska.
 
Hur som helst, jag köpte gullvivor av mannen vid Kungsbron och virade in dem i en begagnad
GT som låg i en papperskorg strax intill. Sen åkte jag spårvagn till Sahlgrenska.
 
Där låg min vän med fyra (4) tandimplantat redan 1950 när sådana inte fanns.  
De satt där hörntänderna normalt sitter. Mellan dem fanns metalltrådar som fixerade käken.
Min vän fick mat genom ett sugrör i ca 6 veckor.
 
När jag skulle överräcka gullvivorna berättade jag för min vän att jag köpt dem vid Kungsbron.  
Men när vecklade jag upp det stela pappret i GT:n visade det sig att blommorna ramlat ut.
Svårt plågad försökte min vän gapskratta. O vad ont han fick och så jag skämdes!
 
Många år senare presenterades min vän som världen första patient med tandimplantat
av en känd professor som gett namn åt en metod.  
Jag tyckte det var märkligt då tidsuppgiften inte stämde med min väns första implantat.  
Min vän hade ju fått ett impantat redan 15-20 år före det professorns metod debuterade.
 
Var det möjligen så att min väns första implantat, för att fixera käkarna medan de läkte,  
givit den kände professorn idén till hans metod? Gud vet.
 
Kanske journalerna, från början av 50-talet, över min nu döde vän kan avslöja sanningen.
Möjligen står det vilken metall som skruvarna var gjorda av?
I min korrespondens med den kände professorn förnekade man ett samband.
 
MVH Bertil Magnusson, telefon 031-443070

2012-09-22, 19:04
Svar #8

Utloggad Taru Ranne

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-09-23, 01:02
    • Visa profil
Är det någon som vet vad Älgen på Ringön hette och var han kom ifrån. Har hört att han hade något inom flyget att göra en tid. När dog han och var begravdes han?
Hälsn. Taru

2012-09-22, 21:01
Svar #9

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10507
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 09:44
    • Visa profil
    • Gensvaret
Enligt en diskussion på ett annat forum ska det ha skrivits om Älgen i GP 17/6 2008. Kanske finns det vissa uppgifter om honom att hämta i den artikeln.

2012-09-23, 01:02
Svar #10

Utloggad Taru Ranne

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-09-23, 01:02
    • Visa profil
Hittade Älgen nämnd i en läsarberättelse i GP 28/6 2008. Han ska ha brunnit inne tillsammans med Skridskon och Hyacinten i en container i slutet av 60-talet, men ingen närmare information gavs.
Hälsn. Taru

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna