ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Motala. Bild på gammal skola, vilken?  (läst 2705 gånger)

2007-05-01, 20:24
läst 2705 gånger

Kicki Wahlström

Hej!
 
Finns det någon som vet vilken skola denna bild föreställer?
Hittade kortet i min mors album, märkt pappas skola. Den som är pappa i detta fallet är Helmer Nygren f.1891. Han är född i Motala verkstad och i husförhörslängden som går till 1901 står att de bor i Karstorp, Fridhem men jag har hela mitt liv hört att de var bosatta i något de kallar Sättran. Eftersom jag inte är bekant med orterna där nere vet jag inte om det är två namn med samma betydelse eller om de flyttade till Sättran sedan.
 
Snälla kan någon lösa mysteriet med skolan som bör ha varit i bruk i början av 1900-talet?
 

 
 
MVH  Kicki
 
Detta inlägg flyttades den 15 mars 2010 från Östergötland, Allmänt, Motala. Bild på gammal skola, vilken?
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2007-05-10, 19:07
Svar #1

Utloggad Roger Thörnroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2022-07-29, 06:41
    • Visa profil
Hej Kicki!
Sättran och Kartorp är två gårdar som inte ligger långt från varandra. I närheten av dessa ligger/låg en hel del boningar varav en del finns kvar. Fridhem känner jag inte till men är troligt att något torp hade det namnet.
Min fru har en väninna vars far, född 1904, är uppväxt i Sättran. Väninnan tror sig minnas att hennes far kände och pratat om en Helmer Nygren. Jobbade din far vid Motala Verkstad?
Vad gäller bilden så kan vi inte identifiera byggnaden, men vi har två troliga alternativ 1. Smedsby G:a Skola (är riven) 2. Bastebergs Skola (vet inte om den finns kvar).
Vi ska göra ett försök med kontakter i Motala som kanske kan identifiera skolan - om du vill!? Detta kan ta några dagar. Du har inga mer ledtrådar ang. bilden? Med tanke på flickans frisyr och kläder borde väl bilden vara tagen 1920-30-talet?
PS. Vi bor bara tio minuters promenad från Sättran DS.
Mvh
Roger
 
Detta inlägg flyttades den 15 mars 2010 från Östergötland, Allmänt, Motala. Bild på gammal skola, vilken?
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2007-05-10, 21:57
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag har för mig att Bastebergs skola är lägre, men det är svårt att bedöma, den kan ha byggts om. Glömde att jag kunde kollat igår när jag åkte förbi! Skolan är nu privatbostad. Smedsby ligger väl närmare Kartorp?
 
Detta inlägg flyttades den 15 mars 2010 från Östergötland, Allmänt, Motala. Bild på gammal skola, vilken?
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2007-05-11, 00:29
Svar #3

Kicki Wahlström

Hej Roger och Chris!
 
Tusen tack båda två!!!!
Roger, Helmer Nygren var min morfar och han är född i Karstorp enligt husförhörslängden. Vad mamma har berättat ska de ha bott i Sättran. Helmers far Johan Alfred Nygren arbetade på Motala verkstäder. Han ska ha varit med i någon strejk eller något liknande och hans namn ska finnas på någon sten eller dylikt.
Flickan på bilden är min mor Birgit som föddes 1925 så jag kan tänka mig att bilden togs i början av 1930-talet.
 
Jag har inga mer uppgifter om skolan utan hittade den i albumet efter min mors död, enbart märkt med pappas skola.  
Jag skulle bli mycket tacksam för mer uppgifter om skolan och eventuellt bostäder, tänkte ta några dagar i Motala på semestern i sommar och titta på de gamla platserna som släkten har bott på.
Helmer hade fem syskon varav de övriga nog alla blev kvar i Motala utom Helmer som flyttade till Sundsvall.
Tyvärr dog Helmers föräldrar tidigt så min mor hade   inget minne alls av dem utan har enbart hört talas om Sättran
 
MVH Kicki
 
Detta inlägg flyttades den 15 mars 2010 från Östergötland, Allmänt, Motala. Bild på gammal skola, vilken?
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2007-05-13, 22:41
Svar #4

Utloggad Willum Jensen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2012-08-08, 20:55
    • Visa profil
Hej Kicki!
Var i dag vakt på Motala Museum och tittade efter bilder på gamla skolkort, där fanns ett kort på din skola det är Smedsby gamla skola, den finns inte kvar längre, jag skall in på Landsarkivet på tisdag, då skall jag se om din pappa bodde kvar på Sättran, för jag tycker att det var lång väg till skolan, Sättran tillhörde annars Karlshult skolområde, jag återkommer senare om detta.
MVH Willum.
 
Detta inlägg flyttades den 15 mars 2010 från Östergötland, Allmänt, Motala. Bild på gammal skola, vilken?
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2007-05-14, 07:11
Svar #5

Kicki Wahlström

Hej Willum!!
 
Vad kan jag säga mer än tusen tack för hjälpen!!
Verkligen snällt av dig att vilja lägga ner tid att hjälpa mig. Det är guld värt!
Motala Museum är kanske värt att besöka på min Motalaresa i sommar.
 
MVH  Kicki
 
Detta inlägg flyttades den 15 mars 2010 från Östergötland, Allmänt, Motala. Bild på gammal skola, vilken?
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2007-05-14, 20:40
Svar #6

Utloggad Roger Thörnroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2022-07-29, 06:41
    • Visa profil
Hej igen Kicki!
 
1. Även jag har fått verifierat från Motala Musei- och hembygdsförening, med säte på Charlottenborgs slott, att byggnaden på ditt foto är gamla Smedsby skola.
 
2. Dessutom Har jag fått uppgifter genom kommunens arkivs skolregister/dagböcker att: i nämnd skola gick en Helmer Alfred Nygren, född den 30 november 1891, son till valsverkare A Nygren boendes i Sätran.
Helmer hade en syster som var född den 25 aug 1889 och gick i samma skola.
Likaså finns inskriven Emil Gunnar Nygren (bror till Helmer?), född 13 dec 1893 son till valsverkare J A Nygren.
En Erik Waldemar Nygren född 24 dec 1895 går ut fjärde klass år 1909  och lillasyster Beda Maria Nygren född 25 maj 1899 skrivs in i 1:a klass.
 
3. Vad gäller Fridhem så fanns det vid den tiden minst ett halvt dussin byggningar med det namnet. Det intressanta är att det låg ett Fridhem i närheten av skolan. Där bodde en pojke Klas Viktor Berggren, född den 12 december samma år som Helmer, son till fiskare A Berggren. Hans syskon hette Hildur Elisabeth, född 17 juli 1893, och Almer Reinhold född 14 maj 1895. I dec 1904 flyttar Klas Viktor till Klockrike och som målsman står änkan Sofia Berggren. Har fadern omkommit i Vätterns vågor, eller? Två år senare i maj 1906  blir nämligen Hildur och Almer intagna på Vårdanstalten dvs Jungqvistska stiftelsens hem och skola för omhändertagna barn. Antingen var de föräldralösa eller annars orkade inte mamma Sofia ta hand om dem. Hon kanske också var boende på Vårdanstalten. Orkeslösa och fattiga änkor/änklingar fick ju bo där.
Tog familjen Nygren därefter över Fridhem som bostad?
 
a) Svar på din fråga: Byggnaden på foto är ”Smedsby skola.”
b) Du har fått lite sidouppgifter och frågeställningar att ”jobba vidare” med.
c) Välkommen till Motala - vår vackra sommarstad.
 
Med vänliga hälsningar
Roger
 
Detta inlägg flyttades den 15 mars 2010 från Östergötland, Allmänt, Motala. Bild på gammal skola, vilken?
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2007-05-14, 21:08
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Roligt att se lösningen på frågan - Kartorp var min sambos farfars farmors fars gård en gång i tiden.  
 
År 1900 bor de på Motala Verkstad enligt folkräkningen, men namnen stämmer med Roges fynd i skolkatalogen:
 
Nygren, Johan Alfred 1855 Far
Gustafsdotter, Emelie Carolina 1855 Mor
(Barn), Hilda Amanda 1883 Barn
(Barn), Judit Emilia 1889 Barn
(Barn), Helmer Alfred Andreas 1891 Barn
(Barn), Emil Gunnar 1893 Barn
(Barn), Erik Valdemar 1895 Barn
(Barn), Beda Maria Ingeborg 1899 Barn
 
Detta inlägg flyttades den 15 mars 2010 från Östergötland, Allmänt, Motala. Bild på gammal skola, vilken?
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2007-05-14, 22:40
Svar #8

Kicki Wahlström

Hej Roger och Chris!!
Tusen, tusen tack båda två! Ni har gett mig ovärderlig hjälp.  
Kanske har Sätran blivit Sättran genom åren när dialekten ändrades. Ska bli intressant att se området i sommar även om skolan är riven.
Det skolarkiv du nämner Roger, är det något man kan besöka i sommar eller är det sommarlov då? Kanske finns där fler intressanta uppgifter.
 
Det är riktigt att Emil och Erik var bröder till Helmer. Emil ska ha gift sig i Åmål och brodern Erik dog ung, redan 1922, vid något mastbygge.  
 
Till familjen kom en fosterdotter Signe Maria, vars mor utvandrade till Amerika. Signe tog senare efternamnet Nygren efter sina fosterföräldrar. Signe Maria ska vara född 1905, men tyvärr finns ju inga böcker på nätet så sent så jag har inte kunnat kolla hennes föräldrar men hon ska vara född i Motala enligt vad släkten säger. Får göra ett besök på arkivet i Vadstena i sommar.
 
Återigen tusen tack, nu har jag lite att arbeta vidare med. Ska kontrollera om de kan ha tagit över Fridhem efter den familj du nämner.
 
MVH  Kicki
 
Detta inlägg flyttades den 15 mars 2010 från Östergötland, Allmänt, Motala. Bild på gammal skola, vilken?
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2007-05-16, 22:09
Svar #9

Utloggad Willum Jensen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2012-08-08, 20:55
    • Visa profil
Hej Kicki!
Var på arkivet i går och tittade på din familj. De flyttade 1906 från Motala Verkstad till ett torp under Löfdalen, som i sin tur var under Grönlund och Kartorp, enligt Motala AIIa:4, enligt AIIa:13 1910-18 kallas torpet Fridhem, Helmer flyttade 1920 till Järfälla,Stockholm, enligt AIIa:26 1919-30, dör Johan Alfred Nygren  den 2/5 1922, Emilia Karolina Gustafsdotter den 20/7 1925, därefter finns ingen av familjen kvar på Fridhem,Sättran är ett större område så allt är rätt att de bodde i Fridhem,Kartorp, Sättran.
MVH Willum.
Kom gärna och hälsa på hos os på Museet, vi har Jungfru Isbergs berömda träsniderier och en större samling Dockskåp, mm,
 
Detta inlägg flyttades den 15 mars 2010 från Östergötland, Allmänt, Motala. Bild på gammal skola, vilken?
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2007-05-17, 23:21
Svar #10

Kicki Wahlström

Hej Willum och Roger!!
 
Tusen tack Willum för denna informationen. Detta ger ju en klarare bild på allt. Slår man ihop Rogers inlägg ovan, punkt nr.3 och ditt Willum stämmer det ju precis.
 
Helmer bodde inte länge i Järfälla, samma år kom han till Sundsvall där släkten blev kvar.
 
Hur ser det ut nu på den plats som Fridhem låg förrut? Kan man ana några äldre byggnader.
 
Jag ska gärna besöka Motala museum, hoppas bara jag hinner. Tänkte försöka göra ett besök på landsarkivet i Vadstena också.
MVH  Kicki
 
Detta inlägg flyttades den 15 mars 2010 från Östergötland, Allmänt, Motala. Bild på gammal skola, vilken?
Magnus Hjärtström, moderator för Östergötland

2013-01-04, 10:08
Svar #11

Utloggad Lars-Ove Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2013-02-20, 11:22
    • Visa profil
Jag tror att det ät Sätra skola, vilken ligger två kilometer från Bestorp samhälla.
20 kilometer söder om Linköping
Mvh
Lars-Ove

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna