ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anundsjöbor på Amerikaresa?  (läst 926 gånger)

2011-01-25, 22:18
läst 926 gånger

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Jag har två foton på min farbror Per Mårtensson med sällskap som jag misstänker kan vara tagna i samband med någon av hans resor. Jag har fått en hel del tips och hjälp men har fortfarande inte lyckats identifiera alla på korten. Prövar därför här och hoppas att det finns någon vänlig själ som känner igen något foto eller som har idéer som kan hjälpa mig att identifiera dem!  
Min farbror Per Mårtensson (Pelle) var född 9/10 1898 och dog 5/4 1973. Han var ogift och bodde i Norrflärke, Anundsjö (Y).
 
Per Mårtensson reste till Amerika 1922, enligt passagerarlistan från Ellis Island (där står han som Peter Marteson) med ångaren Stockholm från Göteborg den 17/8 1922 och ankom till New York den 28/8. Enligt hans pass som är utställt i Chicago 11/6 1924 bör han ha rest tillbaka till Sverige då eftersom passet är stämplat i Liverpool 4/7 1924.
 
1927 reste han iväg igen via Norge, den 30/4 med Cunardlinjen via Bergen. Enligt passtämplarna kom han då till Quebec 14/5 1927 och reste tillbaka hem igen i december 1929. För utresan finns en stämpel Landed as Transimmigrant under Bond. 5 May 1927. Immigration officer. Tyne Porth och för hemresan Landed as Transimmigrant under Bond. 16 dec 1929 Immigration officer Plymouth. Är det någon som vet vad dessa stämplar betyder?
 
På fotot med den hjärtformade maskningen känner jag igen farbror Pelles stil så de namnen har han skrivit. Det är han själv som sitter till vänster och jag har även fått mannen till höger identifierad som JOHAN Edvard Eriksson (kallade sig nog Salomonsson som ung eftersom hans far hette Salomon). Han var född 22/5 1900 i Anundsjö och reste till Amerika 1922 och kom hem igen 1932. Johan finns även på foto #112664 i Porträttfynd. Så på detta foto återstår frågan vem kvinnan är. Karin Mårtensson tycker jag det verkar stå. Farbror Pelle var inte gift men han hade en syster som hette Katarina som var född 12/9 1907. Men vad jag vet så kallades hon inte Karin och jag har aldrig hört något om att hon skulle ha rest utomlands som ung. Men möjligheten finns naturligtvis att det kortet kan vara taget här hemma.  
 
På det andra fotot ser det på handstilen ut att vara någon annan än farbror Pelle som skrivit. Där sitter han själv till höger men den andre mannen är ju definitivt inte densamme Johan Salomonsson som på det andra fotot. Jag vet att det berättats att farbror Pelle på någon av sina två resor hade sällskap med sin kusin Olov Sjölund (Olle) född 28/8 1899 i Vattugården, Anundsjö. Det skulle kanske kunna vara han? Jag har även fått ett tips om att det påminner om någon som hette Nisse Sellin som också var från Anundsjö och for till Amerika som ung för att sedan återvända.
 
Jag är mycket tacksam om det är någon som vet något eller har några idéer eller tips!
 
 

2011-01-25, 22:35
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Min mormor var döpt till Katarina. Jag hörde att man kallade henne Katrina, men på vykort från ca 1910, så kallas hon Karin. Så att Katarina kunde bli Karin, var inte helt ovanligt. Det verkar ju inte ovanligt att tilltalsnamnen växlade mellan familj, kompisar och rent formellt och att det även kunde ändras under tidens gång.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-01-25, 22:52
Svar #2

Utloggad Kjell Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2015-05-11, 11:32
    • Visa profil
    • kjell.smult.com
Min morfar i Småland var döpt 1855 till Jon. Jag har ALDRIG hört något annat namn på honom
 
När jag började forska lite på CD-skivorna, så fann jag inte honom på namnet. På födelsetid, ort gick det bra. Då kallades han John på någon skiva och Johan på en annan.
 
Så kan det bli med andrahandsuppgifter  

2011-02-26, 19:53
Svar #3

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Stort tack för era kommentarer Ann-Mari och Kjell!
Då verkar det ju troligt att det kan vara min faster Katarina.
Precis som Ann-Mari skriver om sin mormor så minns jag att jag alltid sa faster Katrina (inte Katarina).
Men då var hon ju äldre så kanske kallades hon för Karin när hon var yngre.
 
Angående namnet Jon så har jag också i min forskning träffat på att de som var döpta till Johan kallades ömsom Jon, John, Johan och även Jan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna