ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sanatorium i Örnsköldsvik  (läst 2704 gånger)

2005-08-02, 14:13
läst 2704 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som känner till detta sanatorium? Finns byggnaden kvar? Under vilka år användes det som sanatorium?
 

 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-08-22, 20:11
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu då semestertider börjar ta slut, så provar jag med att ställa samma fråga igen, om någon känner igen huset?
Ann-Mari Bäckman

2005-08-22, 23:45
Svar #2

Erik Holmlund

Ann-Mari> Läste ditt meddelande för en halvtimme sen, så jag tänkte att jag tar min kvällspromenad förbi Örnsköldsviks lasarett, då jag bor ungefär 250m därifrån. Det står ett hus där, på bergknabben ovanför lasarettet, som väldigt mycket liknar huset på bilden. Någon slags psyk.avdelning till lasarettet huserar där numera. Lite halvkusligt att smyga omkring där i mörkret, men det verkar vara rätt hus, även om jag inte hittade någon skylt som talade om att det varit sanatorium.

2005-08-23, 09:50
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Erik! Usch, det lät kusligt att smyga så där i mörkret. Du såg inte om det fanns balkonger på baksidan av huset? Varför jag frågar, beror på mitt tidigare inlägg Slarvigt bäddade sängar, var?. På bilden verkar min mormors bror besöka någon på ett sanatorium. Han verkar sitta på en balkong. Jag misstänker nu att det kan vara detta sanatorium han besökte. Därav min fråga. Det runda fönstret, som finns på min tidigare bild, ser ut att finnas även på denna byggnad.
 
Vågar du dig dit någon fler gång? Kanske i dagsljus? Jag vill ju inte att någon ska utsätta sig för spöken och andra farligheter p g a min nyfikenhet :-)
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-08-23, 17:33
Svar #4

Utloggad Helene Strömkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 22:41
    • Visa profil
Ann-Mari
 
Jag såg på Tradera på internet för en tid sedan en bok som skulle heta någonting liknande Ett sekel 1862-1962. Den skulle handla om Västernorrland eller Ångermanland under 100 år. Det skulle finnas något om Öviks sanatorium i den. Eftersom jag inte var så intresserad just då, så la jag inte titeln på minnet.
Kolla med ditt bibliotek. De kan nog hitta boken.
 
Mvh
Helene
Helene Strömkvist

2005-08-23, 18:59
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
titel:   Västernorrland : ett sekel 1862-1962 / utg. av Västernorrlands läns landsting till dess 100:de lagtima möte den 1 oktober 1962 ; red. av Harald Wik  
förlag/år:   Stockholm : Norstedt, 1962  
 omfång:   2 vol.  
medarbetare:  Wik, Harald, 1903-1985  
 medarbetare:   Västernorrlands län. Landstinget
(Källa: Libris)
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-08-23, 19:14
Svar #6

Erik Holmlund

AnnMari> Platsen var inte fullt så kuslig i dagsljus  
 
Tog några bilder, och jämför så är det solklart att det är samma hus.
Huset har fått en tillbyggnad på gaveln till höger i bild. I övrigt stämmer
de flesta detaljerna. Några förändringar av huset syns också som t.ex. på taket.  
Entr?n är placerad på samma ställe, man känner många detaljer på huset så som
rundade fönster (igentäppta nu och då), fasadutsmyckningen är likadan etc.
 
 
 
Och visst fanns det en balkong på baksidan av huset.
 
 
mvh
Erik, Övik

2005-08-23, 20:36
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Helene och Olle! Jag har nu lånat den rekommenderade boken på biblioteket, d v s jag får den imorgon.
 
Erik! Tack snälla du för att du gjorde dig besväret och kollade igen! Visst är det samma hus, som tidigare var sanatorium. Jag hade nog förväntat mig en större balkong där patienterna kunde ligga på dagarna. Har du sett bilderna jag lagt in under slarvigt bäddade sängar här på Bildgåtan, byggnader och miljöer? Ovanför Mormors bror finns ett ovalt fönster, som man kan se på detta sjukhus, men var sitter han? Det kan ju inte vara däruppe på vinden, eller?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-08-23, 20:57
Svar #8

Erik Holmlund

Ann-Mari> Det var så lite.  
Har kollat på bilderna i den andra tråden. Är inte lika övertygad om att det rör sig om uteliggplatser. Man ser ju t.ex. träd på utsidan fönstret ovanför mannen på bilden. Varför skulle man bygga en glasruta sådär om det är utomhus på bägge sidor? Vidare ser man ju att taket inte går speciellt högt ovanför fönstret. Omöjligt att det är på översta våningen i det huset är det ju inte. Fönstermodellen är slående lik.
 
Erik

2005-08-23, 21:05
Svar #9

Erik Holmlund

Ytterligare en synpunkt på den andra bilden i den andra tråden. Är det inte solstrålar som faller in på mannen längst till fönster? Ser ut att komma från ett fönster som är högt placerat i rummet. Hursomhelst får jag känslan av att det är en annan sal, högre i tak, andra typer av sängare, bredare.

2005-08-23, 22:35
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag tror att någon kom med förslaget att det var en balkong där granarna speglade sig i fönstret, m a o granarna befann sig inte utanför fönstret.
 
Nåväl, jag känner mig ändå nöjd med svaret. Sedan måste jag framhålla att det är inte dumt att lyfta fram gamla kort från tidigare inlägg, för det är ju trots allt bara ett dygn, som de är framme för diskussion. Sedan glöms de närapå bort.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna